20 Reacties

2 jaar geleden

Mijn VK vertelde dat je af en toe best garnalen mag eten. Mits natuurlijk goed verhit. En ze zij ook dat af en toe niet te vaak ik best tonijn uit blik mag eten (Bv zelf een tonijnsalade maken). Sushi met gefrituurde garnaal kun je dus gewoon eten. Alle rauwe vis natuurlijk niet!

2 jaar geleden

Ik zou inderdaad rauwe vis altijd vermijden. Af en toe garnalen goed gebakken eet ik wel. Kan niet wachten tot ik weer aan de carpaccio kan juist 😂

2 jaar geleden

Bij mijn eerste ook af en toe garnaal gegeten en in mijn huidige zwangerschap ( 7wk) 1 keer garnaal gegeten, wel van die gefrituurde. Het gaat volgensmij over de hoeveelheid kwik die in een garnaal zit, mijn vk zei ook dat je best wel eens een garnaal mag als je het maar niet wekelijks neemt.

2 jaar geleden

Ik denk dat je vooral bij jezelf moet nagaan of je eventuele risicos wil nemen. Niks is echt verboden, het zijn adviezen. Wat je kunt doen is lezen waar deze adviezen eigenlijk vandaan komen en bedenken wat jij vervolgens met de uitkomsten van een onderzoek doet. Op het moment lees ik "expecting better" van Emily Oster en daar staan geen adviezen in, maar uitkomsten en conclusies van onderzoeken. Het is vervolgens aan jou om te bepalen wat jij er mee wil doen. Zo staat er bijvoorbeeld in dat (krijg vast veel reacties hierop) matig alcoholgebruik niet bewezen heel slecht is. De schrijfster van het boek heeft op basis van die onderzoeken besloten vanaf het tweede trimester af en toe wel een wijntje te drinken. Prima, zelf doe ik het nog steeds niet, omdat het niet goed voelt voor mij, maar bewezen slecht is het dus niet perse (volgens haar dan, ik heb er nog steeds een hard hoofd in 😂) Maar het is wel een interessant boek om te lezen, het doel is alleen maar om de conclusies waar al die adviezen op gebaseerd zijn uit te leggen, wat jij met de conclusies doet is aan jou. Zo zit het denk ik ook met tonijn, sushi en garnalen :) (staat overigens ook iets over in, heb ik nog niet gelezen) Dus lees vooral wat eventuele risicos zijn en hoe vaak het voor komt en bedenk dan waar jij blij van wordt.

2 jaar geleden

Ik snap je gevoel maar ik kies er toch voor om het niet te doen. Als er wel iets misgaat zou ik het mezelf kwalijk nemen omdat zo graag garnalen wilde eten. Met die gedachte help ik mezelf

2 jaar geleden

Bij mij zei de verloskundige zelf dat het Voedingscentrum wel echt extreem streng is en dat je vooral je eigen verstand moet gebruiken en gevarieerd moet eten. Beter helemaal geen alcohol en rauwe producten, maar zolang je het niet elke dag doet mag af en toe tonijn of garnalen best wel (wel goed verhit). Vond ik erg fijn om te horen want werd er ook een beetje gek van. Ik eet zelf geen vlees, wel heel af en toe vis (1x per maand), maar nu wilde ik dus eigenlijk meer vis gaan eten (1x per week) omdat ze zeggen dat dat goed is en toen bleek dat bijna alles afvalt (en ik krijg ook kokhalsneigingen van verplicht elke week volledig drooggebakken pangasius of zalm)… Ook bijvoorbeeld inktvis mag niet van het Voedingscentrum, niet omdat het slecht is maar… omdat ze het niet genoeg hebben getest dus doe maar gewoon niet 😱 wat ik weleens doe is het gewoon in het Engels googelen en dan zie je nationale richtlijnen van bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waarbij inktvis en garnalen en tonijn gewoon mogen (en het VK is niet echt een derdewereldland ofzo). En dan zie je bijvoorbeeld ook dat alcohol en rauwe vis eigenlijk wel overal wordt afgeraden. Dus ik probeer al die info een beetje samen te voegen en zelf keuzes te maken: ik ga de sushi en alcohol écht volledig laten staan, maar zal echt wel eens per maand lekker garnalen/inktvis/tonijn gaan eten.

2 jaar geleden

Wat vervelend voor je dat je er moeite mee hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel moeite mee heb, want de dingen die we niet mogen. At ik toch al nauwelijks. Maar ik heb wel met mezelf afgesproken als ik echt zin heb in een broodje filet American of ik ben op een verjaardag en ze hebben dingen wat ik eigenlijk niet mag. Dan ga ik niet te streng voor mezelf zijn, maar voelen wat voor mij op dit moment goed voelt. Vroeger waren al die regels er niet en zijn er ook gezonde kinderen ter wereld gekomen. We moeten ook een beetje genieten hoor!

2 jaar geleden

Reactie op dropmentos

Ik denk dat je vooral bij jezelf moet nagaan of je eventuele risicos wil ne ...
Een treffend voorbeeld trouwens van hoe zij het boek ziet, is dat schrijfster zelf en een vriendin van haar beide zwanger waren en op zoek waren naar informatie over de ruggenprik. Ze hebben beide exact dezelfde onderzoeken gelezen en zijn wilde juist geen prik na het lezen en haar vriendin juist wel. Het gaat er dus echt niet om dat er een goed of fout antwoord is, het gaat erom dat je je eigen keuzes maakt met betrouwbare informatie. Dat maakt dat ik het boek interessant vind en best een aanrader om te lezen :) Al volg ik zelf de adviezen wel gewoon op moet ik zeggen, maar ik mis op het moment geen etenswaren, dus is het niet echt eerlijk te vergelijken. Mis hoogstens salami, maar dat mag wel op pizza. Extra excuus voor vaker pizza. 🙌🙌🙌🙌

2 jaar geleden

Reactie op dropmentos

Ik heb dit over alcohol ook wel vaker gehoord hoor. Maar dat ze hebben besloten om te adviseren om helemaal geen alcohol te nemen omdat dat advies makkelijker te volgen is dan bijvoorbeeld 1 glas per week (want hoe groot is 1 glas dan, mogen 2 glazen dan ook niet gewoon, kan het dan op zondag en maandag want nieuwe week of moeten er echt dagen tussen zitten, etc). Ik doe het ook helemaal niet hoor omdat ik me er niet goed bij voel, maar heb deze conclusie ook al vaker gelezen ja.

2 jaar geleden

Reactie op Duckie08

Ik heb dit over alcohol ook wel vaker gehoord hoor. Maar dat ze hebben besl ...
Yes inderdaad, dat was de conclusie. Voor mij voelt het ook echt niet goed, dus zal ik het niet doen, al denk ik dat ik na het lezen wel relatief makkelijker zou zijn in bijvoorbeeld een restaurant waar het enige glutenvrije gerecht risotto is. Naja prima dan wel risotto ofzo, by far beter dan buikpijn. Maar dat is zo'n specifiek geval dat ik het wel geloof 😂

2 jaar geleden

Bij mijn vorige zwangerschap at ik alles waar ik zin in had. Dus ja ook filet americain. Ik had opgezocht wat de risico's waren, en dat vond ik persoonlijk wel meevallen. Ik nam dat niet elke dag, wel elke maand 😅 en alleen van de slager. Om het risico nog meer te beperken. Ook at ik zalm en tonijn (van de visboer). Ik was ook fan van droge worst, maar dat schijnt ook niet te 'mogen' 🤷‍♀️ Ik kreeg juist voedselvergiftiging toen ik sushi met kip ging eten. Overweeg voor jezelf wat de risico's eventueel zijn. Zoals iemand anders ook zei, het zijn adviezen.

2 jaar geleden

Zelf zou ik het niet nemen, maar moet zeggen dat ik de producten die je noemt normaal ook al niet neem. Ik vind het meer vervelend dat ik geen medium rare biefstukje of carpaccio kan eten en een goed wijntje mis ik wel. Zelf volg ik gewoon de adviezen. Het zijn maar 9 maanden dat het niet mag en als er iets mis zou gaan, zou ik mij schuldig voelen als ik iets at wat niet mag. Het is alleen een persoonlijke keuze. Ik zou iemand er niet om veroordelen, zelf neem ik het risico alleen niet. Het zijn toch adviezen gebaseerd op onderzoeken. En jammer genoeg mag heel veel niet door de vervuiling van de zee.

2 jaar geleden

Reactie op Duckie08

Ik heb dit over alcohol ook wel vaker gehoord hoor. Maar dat ze hebben besl ...
Ai ik werk als onderzoeker in de verslavingszorg en er is risico voor je baby op Foetaal Alcohol Syndroom als je alcohol drinkt. Ze weten alleen niet op welk moment in de zwangerschap dat risico het hoogst is. En ze weten dat ook de hoeveelheid alcohol niet hoeft uit te maken. 1 slok op t verkeerde moment kan dit veroorzaken. Wat het verkeerde moment is weet niemand. De kans is klein maar er is wel degelijk een kans. Ook kan alcoholgebruik de groei van je kindje beïnvloeden en is er grotere kans op vroeggeboorte. Wat vis betreft: dat gaat om risico op besmetting met listeria. En als je rete verse sushi koopt van de plek waar je dat altijd deed en nooit ziek werd dan kan dat wel. Tonijn gaat om dioxines. Ik heb wel gerookte zalm gegeten direct van de roker. En haalde heeeel vaak haring waar ik het altijd haalde. Ik zou zeggen blijf goed zelf nadenken en voelen mbt alle adviezen in en rondom zwangerschap (ook mbt bv vaccinaties en extra echos).

2 jaar geleden

Ik eet wel tonijn, niet rauw en af en toe garnalen, ook sushi wel en dan met crispy yakitori

2 jaar geleden

Ik vind het altijd wel interessant als je voedingsadviezen in het Engels gaat lezen; in het Engels (Amerika? Engeland?) raden ze namelijk aan om garnalen te eten aangezien dat erg gezond schijnt te zijn. Ik probeer het allemaal te relativeren: alcohol en drugs natuurlijk sowieso niet (tonijn eigenlijk ook niet). Een keertje een rode biefstuk of rauwe zalm/ haring wel. Je moet maar net de pech hebben dat het besmet is, dat je zelf ziek wordt er van, dat de baby ziek wordt.. etc. En dan hoeft het ook niet eens heel erg te zijn.

2 jaar geleden

Reactie op gaia

Ai ik werk als onderzoeker in de verslavingszorg en er is risico voor je ba ...
Ik drink zelf ook zeker geen alcohol omdat ik me er niet goed bij voel, maar ik ben wel veel onderzoeken tegengekomen dat het niet zo zwart-wit is. En dat FAS en/of afwijkingen bij je kindje écht niet door één slok alcohol komen (in overrijp fruit zit ook wat alcohol bijvoorbeeld 😉). Dus ik denk zelf “better safe than sorry” maar zou denk ik ook niet meteen in paniek raken als blijkt dat ik een toetje op heb waar achteraf een beetje alcohol in zat (al controleer ik het zelf wel). Ik werk zelf ook in de wetenschap dus ik kan ook wel enigszins zin van onzin qua onderzoeken onderscheiden hoop ik, maar het kan dat jij onderzoeken hebt gezien die ik nog niet ben tegengekomen.

2 jaar geleden

Reactie op Noordb

Ik vind het altijd wel interessant als je voedingsadviezen in het Engels ga ...
Ja dat vond ik ook echt interessant. Hetzelfde met inktvis. En het is echt niet dat die landen zich niet baseren op gedegen wetenschappelijk onderzoek ofzo. Dus ik probeer het daarmee ook een beetje te relativeren. Zeker omdat garnalen bijvoorbeeld tot een paar jaar terug ook nog gewoon in Nederland mochten (en ben niet een onderzoek tegengekomen dat opeens heeft gevonden dat het echt bewezen slecht is). En mijn verloskundige zei dat ook tonijn prima kan bijvoorbeeld eens in de twee weken. Dat het niveau dioxines zo laag is dat het echt geen kwaad kan zolang je het niet elke dag eet.

2 jaar geleden

Reactie op dropmentos

Jaaa, Emily Oster! Heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap ook gelezen. Ik ben groot fan! Het is zo goed geschreven en als je geen zin hebt om te lezen, kun je ook alleen de samenvatting aan het eind van het hoofdstuk lezen.

2 jaar geleden

Mij helpt de app: Zwangerhap, staan ook veeel alternatieve suggesties ! Bv heel veel soorten vis die wel kunnen. Tonijn etc heeft tegenwoordig veel meer kwik dan vroeger, de wereld is helaas meer vervuild.

2 jaar geleden

HIER OOK MEGA ZIN IN ALLES WAT NIET MAG 🫨 maar Ik denk maar zo van; over negen maanden en inmiddels al 6½ mag het wel weer allemaal. Waarom zou ik nu iets nemen wat niet aanbevolen word en er als dan iets met de baby is wat waarschijnlijk daar niet eens van komt me schuldig kunnen voelen.