43 Reacties
2 jaar geleden
Hi,
Ik begin morgen bij mijn nieuwe baan en ook zwanger. Dit wist ik nog niet toen ik een ochtend heb meegelopen🥹
Ik ga het morgen wel eerlijk zeggen omdat ik een uniform moet dragen. 🫠 Dus ik zie wel wat er gebeurt! In het ergste geval zeggen ze binnen de proeftijd dit wordt hem niet of in februari we verlengen je contract niet. Dan is dat maar zo ☺️
Lekker doen, waar jij je goed bij voelt 😊 Gefeliciteerd met je zwangerschap en je nieuwe baan 🥰
2 jaar geleden
Hii, ik begin morgen ook met mijn nieuwe baan. Toen ik daar solliciteerde wist ik niet dat ik zwanger was. Dit was ook niet gepland ik begin namelijk eind augustus aan mijn opleiding. Het word dus mijn bij baan en vind ik het lastig om te vertellen omdat ik nog maar 19 ben het kindje is heel erg gewenst natuurlijk. Maar ik zit ook in dubio hoe ik het moet gaan vertellen. Ook ben ik super misselijk elke dag dus is het sommige dagen lastig voor me houden als ik me niet goed voel.
2 jaar geleden
Gefeliciteerd met je zwangerschap en je nieuwe baan! Ik heb precies het zelfde meegemaakt. Wij waren al 1,5 jaar bezig dus inderdaad, je kunt het niet plannen 😉 In de allereerste week dat ik begon had ik de positieve test in handen. Eerst besloot ik het pas na 12 weken te zeggen, maar ik had vanaf week 5 al last van misselijkheid. Ik werk op kantoor en met een klein groepje werk ik eigenlijk heel nauw samen. Vorige week had ik al een paar keer dat ik dacht, ik ga zo over m'n nek. Daarom heb ik het toen 1 iemand in vertrouwen verteld (leidinggevende). Ook al is het nog pril, het was wel fijn dat iemand het wist. Diegene gaf ook aan dat ik rustig aan moest doen en als het sochtends niet ging kon ik ff een berichtje sturen. Dus ik vond dat meteen al super fijn!
Nu sinds dit weekend echt kots misselijk in de ochtend. Mijn andere directe collega's hadden al een paar keer gevraagd of ik me wel goed voelde want ik zag er wat bleek uit. Dus heb ik het vannochtend toch maar verteld. Iedereen reageerde heel positief en gaven me ook alle ruimte om aan te geven als het niet gaat.
De eerste weken bij een nieuwe baan zijn meestal al zwaar ivm alle info, en dan ook nog steeds misselijk en moe zijn, dat is echt wel zwaar hoor!
Het ligt er natuurlijk aan hoe de sfeer in het bedrijf is, maar ik heb ervaren dat het toch een hele opluchting is dat mensen er vanaf weten. Als het even niet gaat, kan ik dat gerust even zeggen. 😊
Succes 🍀
2 jaar geleden
Reactie op Maaikeeeee
Hi,
Ik begin morgen bij mijn nieuwe baan en ook zwanger. Dit wist ik nog n ...
Haha we beginnen dus morgen tegelijk met onze nieuwe baan! Haha
Spannend!
En extra spannend om het ze op je eerste werkdag te vertellen.
Jij ook gefeliciteerd en uiteraard heeel veel succes met je nieuwe baan. Stuur je morgen nog even bericht hoe het gesprek verliep?
2 jaar geleden
Hi! Ik ben in mei begonnen met mijn nieuwe baan en nu ook zwanger. Heb een jaarcontract tot april, dus ook niet heel handig qua planning. Het is niet anders 😊
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Gefeliciteerd met je zwangerschap en je nieuwe baan! Ik heb precies het zel ...
Heel fijn dat er meerdere vrouwen in dezelfde situatie zitten.
Ik voel me ook met vlagen misselijk, hoop dat ik het trek de komende dagen en wat je zegt, alle info die de komende dagen op je af komt, spannend en leuk. Heb deze dagen soms de hele middag op de bank getoeft omdat ik zo doodop was.
Anyway, morgen er weer tegenaan en heb er ook zin in! Nieuwe uitdaging en misschien juist goed om te focussen op andere zaken dan de zwangerschap. Dan gaat de tijd sneller voorbij en voor ik het weet, ben ik de kritieke tijd voorbij.
2 jaar geleden
Hoi!
Ik ben werkzaam op HR-gebied.
Je mag zelf beslissen wanneer je jouw werkgever inlicht, maar minimaal 3 weken voor aanvang van jouw verlof uit mijn hoofd. Eerder is wel zo netjes en prettig voor het behoud van een duurzame relatie. Daarnaast kun je wanneer je jouw werkgever op de hoogte is, ook gebruik maken van eventuele rechten wanneer je zwanger bent. (Medische afspreken onder werktijd, verkorte werktijd, risico beperkende maatregelen).
Werkgevers mogen niet discrimineren op basis van zwangerschap. Dit houdt in dat de reden van contractbeëindiging/geen verlening nooit gerelateerd mag zijn aan je zwangerschap. In de praktijk gebeurd dit helaas soms wel maar dit is lastig om te bewijzen.
Wanneer je zwanger bent, val je vanuit de overheid onder de vangnetregeling. Werkgevers zijn hierdoor nooit financieel benadeeld wanneer er een medewerker zwanger blijkt. Het zwangerschapsverlof (en eventueel zwangerschapsgerelateerd ziekteverlof vooraf+achteraf) is dus volledig voor rekening van de overheid.
Vanuit werkgeversperspectief gesproken is het in ieder geval prettig om te weten hoe je verwacht dat je het zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof zou willen opnemen ter zijner tijd.
Misschien kan je hier iets mee!
2 jaar geleden
Via rijksoverheid.nl zou je eventueel een melding kunnen maken, mocht je werkgever keuzes baseren op jouw zwangerschap. Maar ik zou van het positieve uitgaan!
Ik weet natuurlijk niet bij wat voor bedrijf je start. Maar ik zou een open gesprek aan gaan, wanneer het goed voelt om te zeggen dat je in verwachting bent. Hierin kun je ook je zorgen aangeven, maar ook vooral dat je mee wilt denken in de mogelijkheden tijdens jouw afwezigheid.
2 jaar geleden
Ik ben in januari begonnen met een nieuwe baan en heb na een half jaar nu een jaarcontract vanaf juli (dus tot half juli 2024). Als ik goed reken mag ik al vanaf eind januari met verlof, dus daar gaat ongeveer vijf maanden tijd van af. Ook hier ben ik dan enigszins benieuwd naar het vervolg, maar heb in ieder geval een fijne teamleider. We gaan het zien!
2 jaar geleden
Hi!
Ik begin half oktober met een nieuwe baan. Een week nadat ik m’n oude baan heb opgezegd had ik m’n positieve zwangerschapstest in m’n handen. Ik teken het contract al ergens aankomende maand en ben van plan in september contact op te nemen en het te zeggen voor ik met m’n proefperiode begin. Ik werk in de publieke sector, dus ga er vanuit dat het wel goed komt. Als ze me in m’n proeftijd ontslaan ga ik er een groot punt van maken 🫢🙃
2 jaar geleden
Hi Ellaz,
Gefeliciteerd met je zwangerschap en natuurlijk je nieuwe baan!
Heel veel succes morgen.
Ik begin woensdag met mijn nieuwe baan. En wist toen ik solliciteerde ook niet dat ik zwanger zou zijn.
Ik ga ook pas na de 12 weken vertellen dat ik zwanger ben of het moet toevallig ter spraken komen.
Voel me wel schuldig dat ik nu zwanger ben maarja is niet gepland, en daar in tegen kan ook andere collega zwanger worden.
Onthoud goed dat ze je niet mogen ontslaan vanwege je zwangerschap.
2 jaar geleden
Ik zit in een soortgelijke maar net andere situatie. Werk nu ongeveer 3,5 maand bij mijn huidige werkgever en heb hier meteen een vast contract gekregen. Echter is de functie echt totaal niet zoals ik verwacht had en ook nog eens een extreem lange reistijd. Dus ben ik naar iets anders op zoek gegaan en er dus achter gekomen dat ik zwanger ben (nu 6+4). Vandaag mijn nieuwe contract ontvangen en vandaag moet ik dus ook opzeggen. Nieuwe manager weet dus ook nog niets (en huidige natuurlijk ook niet). Maar wel heel spannend dat ik nu een jaarcontract ga krijgen. Alleen is huidige functie gewoon niet meer vol te houden. Heb wel besloten het nog even niet te vertellen, pas met 12 weken.
Succes allemaal met jullie nieuwe banen!
2 jaar geleden
Gefeliciteerd met je nieuwe baan en zwangerschap!
Hier eentje die een nieuwe baan zoekt tijdens zwangerschap. Twijfel ook heel erg of ik dat nou al moet vertellen.
Ze mogen je er niet op afwijzen of daardoor je contract niet verlengen, maar het gebeurt wel eens. Ook wel een beetje begrijpelijk, omdat ze tijdens jouw verlof anders weer iemand anders moeten zoeken/inwerken. Vind het best lastig haha, maar hoop dat er een werkgever is die het geen probleem vindt
2 jaar geleden
Ik studeer in oktober af en moet dan gaan solliciteren... zie er zelf ook behoorlijk tegen op, want ze mogen niet discrimineren op zwangerschap maar denk dat het in de praktijk toch wel gebeurd. Ook geen idee waar ik wel en geen recht op heb
2 jaar geleden
Ik heb hetzelfde! Sinds mei een nieuwe baan en nu zwanger 🙈. Ga het ook zelf pas vertellen als ik 12-16 weken ben en ik zie wel hoe het gaat.. Ik heb gelukkig hele lieve (vrouwelijke) collega’s die ook allemaal kinderen hebben dus denk dat het wel goed zit en zo niet, dan vind ik zo weer een andere baan 🤷🏼♀️
2 jaar geleden
Ik ben ook net gestart. Ik raakte direct zwanger toen ik er net werkte. Ik ga het morgen aan mijn baas vertellen. Ik ben nu 8 weken zwanger en al wel door de proeftijd heen. Maar als je een beetje een fatsoenlijke werkgever hebt en niet in een sector werkt met een overschot aan personeel kan ik me niet voorstellen dat ze je laten gaan na je proeftijd omdat je zwanger bent. Dat mag ook helemaal niet. Als werkgever mag je inderdaad geen keuzes maken gebaseerd op kinderwens of zwangerschap. Mocht dat wel zo zijn kun je het aanvechten, maar zorg dat je dan in ieder geval bewijs van je vermoeden hebt.
Ik voel me wel schuldig maar zit tegelijkertijd in een goede arbeidsmarkt en kan het me daarom veroorloven om te denken dat het hun eigen verlies zou zijn als ze mijn contract niet zouden verlengen om deze reden! Succes met wikken en wegen. Zo te lezen hebben veel van ons dezelfde gedachtes!
2 jaar geleden
Reactie op EllaZ
Haha we beginnen dus morgen tegelijk met onze nieuwe baan! Haha
Spannend!
...
Doe ik ☺️
2 jaar geleden
Wat grappig om te zien dat er mensen in exact dezelfde situatie zitten. Zou leuk zijn als we elkaar gaandeweg tips kunnen geven 😄
Ik ben nu 9+1 en begin morgen met een nieuwe baan. Heb vooral zorgen over het feit dat ik me zo misselijk en uitgeput voel. Zit al een heel game plan uit te denken hoe ik die eerste periode kan overleven en liefst ook kan presteren. Misschien dat ik m’n kamergenoten het al vertel om in ieder geval op kantoor te kunnen ontspannen. Daarnaast pas ik nu al niet echt lekker meer in m’n broeken, maar mag geen jurk of rok aan en dat past bovendien niet bij me. Wil het liefst natuurlijk iets aan waar ik me mezelf en zelfverzekerd in voel, maar goed… gaat lastig worden. Heb online net wel knoopsgat verlengers gekocht, dus misschien kan ik daar wat mee.
De angst om niet door m’n proeftijd heen te komen of iets dergelijks heb ik gelukkig niet. Ik vind het wel ongemakkelijk om zo snel al te moeten zeggen dat ik zwanger ben, maar helpende gedachten zijn dat ik er alsnog een half jaar werk voorafgaande aan m’n verlof en ik in een sector werk met heel veel jonge vrouwen, waar dit aan de lopende band gebeurt. Ik weet dat er bijv nu ook iemand met zwangerschapsverlof is en twee directe collega’s zwanger zijn. Ben niet bepaald een trendsetter dus haha!
Succes voor de starters morgen! 🤞🏻
2 jaar geleden
Ik ben 3 maanden geleden aan een nieuwe baan begonnen en ben 7 weken zwanger. Nu is de baan ontzettend pittig en ligt de werkdruk erg hoog. Ik ga dit niet nog maanden volhouden vrees ik. Ik was van plan om verder te solliciteren maar inmiddels ben ik zo extreem moe en extreem misselijk dat dat gewoon niet lukt. Ik twijfel heel erg om het hier "uit te zitten" tot mijn verlof, of om verder te zoeken. Een nieuwe baan kost helaas ook ontzettend veel energie en die energie heb ik nu echt niet. #struggle