42 Reacties

2 jaar geleden

Geen zorgen pas een p waarde onder de 3 daar doen ze iets mee. 30 is hartstikke mooi! Ik heb een p waarde van 5.

2 jaar geleden

Reactie op Nathalie112

Geen zorgen pas een p waarde onder de 3 daar doen ze iets mee. 30 is hartst ...
Ja p30 vind ik ook oké, maar ben gewoon bang dat ze verder naar beneden gaat. Altijd veel te lang wachten op een echo 😅 jij krijgt extra controles of is dit ook niet nodig? ☺️

2 jaar geleden

Ik heb om de twee weken een groei echo dat doen ze pas onder de p10. Dan moet zowel de buik, benen als het hoofd onder de p10 zijn.

2 jaar geleden

De p waarde wordt berekend over verschillende dingen, zoals de algehele p waarde, p waarde van de buikomvang en grootte van een beentje. De p waarde van de buik en de algehele p waarde zijn het belangrijkste. Als de algehele p waarde onder de 11 is, dan is er vervolg nodig. Ook een lage p waarde van de buik is vervolg nodig. Bij mij was die van de buik p5, en duidelijk afgenomen tov de 20 weken echo, waardoor verdere controles noodzakelijk zijn.

2 jaar geleden

Reactie op Nathalie112

Geen zorgen pas een p waarde onder de 3 daar doen ze iets mee. 30 is hartst ...
Ik weet niet waar die p5 van is, maar het klopt niet dat ze pas bij een p onder de 3 verder controleren

2 jaar geleden

Reactie op Tauriel

De p waarde wordt berekend over verschillende dingen, zoals de algehele p w ...
Bedankt voor de uitleg, bij mij heeft ze deze niet apart besproken, enkel p30 genoemd dus ik veronderstel dat dit de algemene waarde is dan.

2 jaar geleden

Een p-waarde van p30 is iets onder het gemiddelde, maar een hele mooie meting. Daarnaast betekent een kleine buik ook niet dat het kindje niet goed groeit. Probeer het dus los te laten en je niet te veel zorgen te maken. De VK houdt alles goed in de gaten, ook zonder echo. Bij de 20-weken echo werd onze kleine druif op P24 gemeten, de VK was helemaal tevreden. Nu ben ik bijna 27 weken zwanger, en je ziet eigenlijk nog niet eens dat ik zwanger ben. Ik heb echt een hele kleine bescheiden buik, net als bij mijn 1e zwangerschap trouwens! Toen ben ik met 40+1 bevallen van een fijn, klein en kerngezond meisje van 3 kilo. Gister nog een controle gehad en de vk voelde op de hand + met een meetlintje dat mijn baarmoeder perfect was gegroeid, ondanks het bescheiden buikje zoals ze het zelf noemt.

2 jaar geleden

Reactie op Mendev

Een p-waarde van p30 is iets onder het gemiddelde, maar een hele mooie meti ...
Bedankt voor je reactie, p30 vind ik zelf ook niets om me zorgen over te maken maar ben vooral bang dat dit tegen volgende keer nog gezakt is. Helemaal geen rede toe uiteraard... ben eigenlijk al heel de zwangerschap onterecht ongerust, misschien ook omdat zwanger worden niet vanzelf ging dat ik er met een "banger" gevoel insta.

2 jaar geleden

Heyyy! Een vriendin van me heeft n kindje met p2… Gaat ook gewoon heel goed, ze is inmiddels 36 weken zwanger en wordt wel ingeleid in de 39e week!

2 jaar geleden

Probeer het los te laten! P30 is een perfecte meting. Je krijgt vast een prachtig gezond kindje ❤️ Mijn dochtertje was p1 en inderdaad heel klein bij geboorte en nu nog steeds, maar kerngezond!

2 jaar geleden

Vraagje hoe weten jullie die P waarde ?

2 jaar geleden

Reactie op Stefanie14-02

De gynaecoloog laat dit zien op een grafiekje

2 jaar geleden

Reactie op Stefanie14-02

Kan je vragen bij de echo. Maar alleen als er iets aan de hand is is het belangrijk. Onder de p5 of boven de p95

2 jaar geleden

Reactie op Deemsss

Probeer het los te laten! P30 is een perfecte meting. Je krijgt vast een pr ...
Ik doe mijn best 😅 zolang ze gezond zijn maakt het zeker niets uit.. klein groot dik of dun

2 jaar geleden

Reactie op Deemsss

Kan je vragen bij de echo. Maar alleen als er iets aan de hand is is het be ...
Ik ga het eens vragen ik heb zwangerschapssuiker en had vrijdag mijn groeiecho maar toen heeft ze er niets over gezegd

2 jaar geleden

P30 is normaal. Het betekent dat 30% van de kindjes van haar leeftijd kleiner is dan zij en 70% is groter. Dus in een schoolklas zou het niet opvallen. Ze is dus iets kleiner dan gemiddeld. Mijn zoon is 2 en zat tijdens de zwangerschap en ook daarna altijd op de p30. De gynaecoloog noemde het ook “een kleintje”. Ik begrijp niet waarom ze dat zo doen. Hij is helemaal niet klein!

2 jaar geleden

P30 is gewoon goed. P50 is het gemiddelde. Pas onder de p2,3 en boven de p97,7 is het volgens de protocollen interessant voor nader onderzoek, los van eventuele groeiechos.

2 jaar geleden

Deze dame hoort bij de club van zogenaamde zwangerschapsdiabetes. Reageerde heftig op de suikertest maar alle curves zijn normaal. Groei echo gehad en onze dame zat op p97.. of ook wel een reuze baby. Onze zoon zat bij zijn groeiecho op p88. De verloskundige schatte hem met 40 weken op 3800 gram. Uiteindelijk met 41+1 ingeleid en een gezonde Hollandse welvaart van 4275 gram en 52 centimeter. Morgen opnieuw een groei echo die ons gaat vertellen in hoeverre onze jongedame nog steeds een reus is 😅. Heel eerlijk, ik zou me er niet te druk om maken. Het is ook belangrijk om naar jezelf en naar je partner te kijken. Wij zelf zijn beide lang en waren ook grote baby's. Ik verwachtte bij ons sowieso geen baby van 3 kilo.

2 jaar geleden

Reactie op Lisannexx94

Deze dame hoort bij de club van zogenaamde zwangerschapsdiabetes. Reageerde ...
Ikzelf ben niet super groot 1,65m en mijn vriend 1,80m. Dus een beetje gemiddeld. Maandag eindelijk weer controle, hopelijk blijft ze gewoon op deze curve..

2 jaar geleden

Mijn baby heeft een p waarde van 2 gekregen. Je komt dan extra onder controle om te kijken of het eventueel ligt aan de doorbloeding van de placenta. Als de baby namelijk onvoldoende voeding binnen krijgt via de placenta kan een reden zijn dat de baby niet goed genoeg groeit. Bij mij is al gebleken dat dit niet het geval is en is het 'gewoon' een wat kleinere baby. Niks om ons al zorgen over te maken met een P2 waarde. Laatstaan als het een stuk hoger is. Maar bij zorgen en twijfel kun je altijd de verloskundige terecht met vragen. Waarschijnlijk leggen zij jou/jullie uitgebreidt uit dat alles in orde is. 🫶