10 Reacties

3 dagen geleden

Hee, ik herken het niet maar ik denk dat je zelf misschien het beste kan inschatten of je het een afspraak maken waard vind:) Als je je zorgen maakt zou ik gewoon eens langs gaan, kan geen kwaad lijkt mij

3 dagen geleden

Ik lees nee, hier precies hetzelfde met mijn dochtertje. Ze snapt echt alles, jas pakken, schoenen pakken, speelgoed heeft ze allemaal namen voor. Hier ook echt nog weinig woorden. Als ze verdrietig is kan het ooit mama of papa zijn, maar bewust niet echt. Wel toet toet (haar trein) en tuta (ambulance verkeerdom) en verder alleen maar brabbelen. Wel duidelijk met emoties. Merkt echt aan der toon if ze boos, blij of verdrietig is

3 dagen geleden

Ik zou mij geen zorgen maken. Dit komt vanzelf wel en hij is nog geen 2. Mijn zoontje praat mij ineens ook de oren van de kop af, terwijl hij 2 maanden geleden nog niet eens een paar woordjes wilde zeggen. Je voelt het zelf het beste aan natuurlijk

3 dagen geleden

Kan het zijn dat ze in gezelschap eerst moeten wennen? Ons zoontje (10-3) praat al redelijk veel, kan zich goed verstaanbaar maken naar ons toe en kan de hele dag door praten, zingen en brabbelen. Maar zodra we in grote groepen zijn of een verjaardag klapt hij ook dicht. Het duurt dan ook echt wel +-1 uur voor hij een beetje loskomt en begint te praten. Naar mijn idee is dat gewoon normaal, wennen in een nieuwe groep en/ of allemaal indrukken die hij moet verwerken.

3 dagen geleden

Reactie op esmensingh

Kan het zijn dat ze in gezelschap eerst moeten wennen? Ons zoontje (10-3) ...
Het zijn over al algemeen wel de bekende gezelschappen waar hij dan is en gaat ook wel lekker spelen dan. Maar er komt verder totaal geen geluid uit 🙈

3 dagen geleden

Reactie op JayJay3324

Ik zou mij geen zorgen maken. Dit komt vanzelf wel en hij is nog geen 2. Mi ...
We wachten het inderdaad gewoon nog even af. Maak me niet perse zorgen. Was vooral nieuwsgierig ook naar andere ervaringen 😉

3 dagen geleden

Reactie op Chantaliej91

Ik lees nee, hier precies hetzelfde met mijn dochtertje. Ze snapt echt all ...
Ja herkenbaar! Alles begrijpen maar niks zeggen haha. Het is meer zo frustrerend omdat je bij hem af en toe de frustratie merkt dat hij zich niet “verstaanbaar” kan maken in wat hij wilt.

3 dagen geleden

Reactie op Lmlv

Ja herkenbaar! Alles begrijpen maar niks zeggen haha. Het is meer zo frus ...
Vooral dat inderdaad en met wijzen en geluiden komt ze wel ver, maar was toch ooit makkelijk als ze iets konden zeggen 🫣

3 dagen geleden

Tot 2 jaar kan er nog veel gebeuren en consultatiebureau doet er pas met 2,5 jaar wat aan door extra dag peuterspeelzaal ofzo " zo is mij uitgelegd bij intake peuterspeelzaal" mijn dochter zegt ook nog vrij weinig wat, ben benieuwd wanneer ze papa en mama gaat zeggen😂 voor de rest zegt ze wel woordjes "maar ook nog geen vloeiende woordjes op die ja en nee na🤣 dus als het met 2,5 nog zo is dan wordt er wel ingegrepen 😊

2 dagen geleden

Heel herkenbaar. Bij mij de oudste was erg druk met andere dingen. Praten niet. Het consultatiebureau doet pas echt iets als ze 3 jaar zijn. Bij de oudste toen aangegeven dat ik hem amper verstond, gelukkig zat hij toen ook op de praatstoel en kon hij laten zien wat hij kan. Toen is inderdaad logopedie en VVE op de peuterspeelzaal ingezet. Hij ging al 2 ochtenden daarheen, dat werden er 4. Nu is hij net 5 en krijgt hij logopedie op school. Hij is in die 2 jaar ontzettend gegroeid en gaat met plezier steeds naar de logopedie. Onze jongste nu 20 maanden is ook al niet vlot, al begrijpt hij inderdaad erg veel. Ik zie wel of hij ook wat achterstand heeft met spraak. Ze kunnen er nu nog weinig mee omdat ze nog zo in hun ontwikkeling zitten. En ze kunnen niet alles tegelijk. Als ze erg op motoriek gefocust zijn, gaan ze later pas met de spraak aan de gang. Niet te veel zorgen gelijk maken. Lekker blijven kletsen, zingen en voorlezen. Als je iets pakt het woord een paar keer herhalen en veel complimenten.