21 Reacties
2 maanden geleden
Oja: alle momenten die hij wakker is en niet aan het eten is, is hij sowieso aan het spelen of gaan we lekker wandelen etc. Dus buiten de fles momenten om is er sowieso geen schermtijd/soms kijkt hij vanaf zijn speelkleed een paar keer om naar de tv die dan aan staat voor mijn vriend, maar dat is wel sporadisch.
2 maanden geleden
Hier gaan tijdens de tvmomenten de tv gewoon op Juf Roos of Bumba, maar de kleine zit niet op de tv. Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken, dit is gewoon onvermijdelijk. Ze zijn steeds meer geïnteresseerd in felle kleuren en bewegingen. Ik vind het juist leuk om te zien dat mijn zoontje vrolijk meelacht en beweegt met Juf Roos & bij Bumba gaat schateren. Wees niet te streng voor jezelf!
2 maanden geleden
Reactie op JayJay3324
Hier gaan tijdens de tvmomenten de tv gewoon op Juf Roos of Bumba, maar de ...
Tijdens de eetmomenten*
2 maanden geleden
Gebeurd hier ook wel eens hoor ! Ik zit alleen niet op mijn telefoon tijdens de fles, maar soms staat de tv dan wel aan. Overdag doe ik de radio aan met het scherm van de tv uit, anders kijkt ze de hele tijd naar dat logo. Verder ontkom je er niet aan dat je baby af en toe mee kijkt. Wij proberen het wel echt te minderen door de radio aan te doen. Wel zorg ik als de tv aan staat dat er niet iets mega geweldadigs aan staat en gewoon een "normaal programma".
2 maanden geleden
We leven nu eenmaal in de tijd waar je helaas tv’s telefoons en tablets niet meer kan wegdenken. Dat je er al mee bezig bent, zegt al genoeg dat je goed bezig bent!
2 maanden geleden
Ik beperk telefoon ‘scrollen’ (social media etc) wel echt tot haar slaaptijden, dus als een momentje voor mezelf. Wel stuur ik gewoon appjes ofzo als ze wakker is en dan ziet ze dat, maar dat is dan maar kort. Heb er eigenlijk ook geen tijd voor en vind het wel lekker 😂 Was veel te verslaafd aan dat ding voor en tijdens mijn zwangerschap. Tijdens de fles zit ik er trouwens ook bewust niet op en probeer ik juist even te genieten van het momentje samen en de tv staat eigenlijk nooit aan, maar dat is niet bewust ofzo. Ik kijk gewoon nooit tv haha, luister liever muziek
2 maanden geleden
Reactie op Lois245
Ik beperk telefoon ‘scrollen’ (social media etc) wel echt tot haar slaaptij ...
Haha als hij hier slaapt vlieg ik door het hele huis heen met klusjes die me niet lukken als hij wakker is. Grappig, want die fles momentjes voelen voor mij dus juist als de "me-time" 🤭. Leuk om te lezen hoe dat dan bij een ander gaat.
2 maanden geleden
Reactie op Cherylx58
Haha als hij hier slaapt vlieg ik door het hele huis heen met klusjes die m ...
Dat deed ik eerst ook, maar ik merkte dat ik dan klaar was (en doodmoe) en dan werd zij weer wakker 😅 Nu ga ik meestal lekker chillen op de bank of in bed en ben ik daarna weer opgeladen om samen te spelen, wandelen of ik neem haar lekker mee met de klusjes in huis (was ophangen enzo haha)
2 maanden geleden
Wij hebben de tv deze zomer t huis uit gedaan, beste beslissing ooit! Als we iets willen kijken pakken we laptop/tablet als ons meisje slaapt. Geeft ons veel meer tijd voor onze hobby's en elkaar. En ik heb zelf alle social media apps van m'n telefoon gegooid. Tijdens de fles klets ik tegen m'n meisje over de dag of wat we nog gaan doen, of we luisteren muziek. En soms laat ik gewoon m'n gedachten de vrije loop en zitten we samen in stilte hahahaha. Doen wat goed voelt 👍🏻
2 maanden geleden
Ik schrik er best van dat je tijdens een fles op je telefoon zit. Kan me voorstellen dat dat niet zo aardig van me klinkt, maar is het echt zo erg dat je je verveelt? Dat moet je kind straks toch ook leren?
Ik ben zelf ook aan het zoeken, maar zie wel dat die aantrekkingskracht van schermen heel verdovend werkt, alsof ze er niet meer bij is, en dat is bij mezelf ook zo. Heb je voor jezelf bedacht wat je hierin belangrijk vind?
2 maanden geleden
Reactie op bettinavanruis
Ik schrik er best van dat je tijdens een fles op je telefoon zit. Kan me vo ...
Om een beeld te schetsen: Ik werk 3 dagen per week en de overige 4 dagen ben ik non stop met mijn kleine vriendje bezig. Ik wandel en speel met hem, zit tijdens zijn vaste voeding met hem aan tafel, als hij wakker is ben ik voortdurend met hem bezig. Als hij slaapt ren ik vlieg ik door mijn huis heen, praktisch alle huishoudelijke taken zijn voor mij. Daarnaast krijgt hij vaste hapjes sinds hij 4 maanden is (hij is nu bijna 8 maanden), hij heeft nog nooit iets uit een potje gegeten, dus ja, ik sta ook tijdens zijn slaapjes vaak nog hele maaltijden voor te bereiden. Hij krijgt 4x een fles op een dag, waarvan één een half flesje is (die is dus binnen no-time op). Het laatste flesje drinkt hij vrijwel altijd slapend, daar krijgt hij weinig van mee. De ene keer zit ik op mijn telefoon, de andere keer kijk ik tv, soms doe ik geen van beide en kujk ik lekker naar hem. Voor de duidelijkheid: we hebben het dus over maximaal 2x 15 min en 1x 10 min per dag dat hij dus of tv of mijn telefoon ziet.
Op de vraag wat ik voor mijzelf belangrijk vind: ik vind het belangrijk dat ik OOK af en toe even kan ontspannen, dat gebeurt dus alleen tijdens die paar minuten fles per dag, dat is dan even mijn "me-time" en tevens de enige me-time die ik de hele week heb (op de avonden na). Ik ben alleen maar met mijn zoon bezig, dat vind ik helemaal niet erg, ik vind het juist fantastisch en zou niet anders willen. Maar goed, die paar minuutjes kies ik dan even voor mijzelf, zodat ik na zijn flesje er weer 100% voor hem kan zijn.
Ja, ik stelde zelf de vraag over de schermtijd, want ik weet hoe schadelijk het is, aan de andere kant helpt het mij wel om te ontspannen en even aan niets te hoeven denken (ik ben er zo één die altijd aan staat). Dus tegen elkaar afgewogen denk ik dat ik echt niet zo verkeerd bezig ben met die paar min telefoon/tv.
Mijn vriend en ik hebben trouwens nu wel de afspraak dat de tv naast de flesmomentjes uit blijft wanneer de kleine wakker is, dat scheelt al enorm.
2 maanden geleden
Reactie op Cherylx58
Om een beeld te schetsen: Ik werk 3 dagen per week en de overige 4 dagen be ...
Ik vind dit allemaal doodnormaal klinken en vind dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen.
Het is niet zo dat wanneer hun oogjes een scherm aankijken ergens een puppy doodgaat he 😉 Laten we een bèètje gewoon blijven doen.
Groetjes van een mama met kind aan de borst en typende hand aan de telefoon 🙃
2 maanden geleden
Reactie op Cherylx58
Nou dit! Wat een hysterisch gedoe hier. Het is een wonder dat wij vroeger groot zijn geworden met alles wat niet meer mag en schadelijk is tegenwoordig.
Ik ben ook de hele dag in de weer met de kleine. (Maak ook al zijn eten vers en klusjes tijdens dutjes etc. Ik snap je helemaal)
En als ik dan savonds even snel 10 minuten warm wil eten oid, (bijvoorbeeld na een lange dag is hij gewoon op en moe en wordt hij jengelig/huilerig) dan zet ik hem rustig even in een relaxstoeltje voor de tv met een rustgevend filmpje.
Mag hij verder de hele dag tv kijken? Nee uiteraard niet, schermtijd vind ik verder ook absoluut niet nodig maar jongens, even relativeren.
Het is 2024 alles is tegenwoordig digitaal en ze gaan er echt niet aan ontkomen. En volgensmij zijn wij ook groot geworden met een keertje Telekids of Cartoons op tv.
Groetjes een loedermoeder 🙋🏼♀️
2 maanden geleden
Reactie op Cherylx58
Super helder verhaal! Ik snap het echt dat je dan even tijd voor jezelf nodig hebt. Ik heb zelf ervoor gekozen om mij man na te leven, die doet al die honderd dingen terwijl de baby wakker is. Zodra ze slaapt gaat hij op de bank zitten. Dat voelt veel minder gejaagd, want anders ben je aan het haasten tot ze wakker wordt. Goed, ieder zijn ding he, het is ook meer mijn eigen angst dan dat ik zeker weet dat het niet goed is. Geen idee. We doen allemaal ons best.
2 maanden geleden
Reactie op bettinavanruis
Super helder verhaal! Ik snap het echt dat je dan even tijd voor jezelf nod ...
Zo is het ook, je doet wat goed voelt en er zullen altijd dingen zijn die net niet helemaal lekker voelen. Ieder doet zijn best op zijn eigen manier 😁👍.
@beheerders, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
MOD
2 maanden geleden
Gesloten op verzoek van ts
Ps: plaats volgende keer even een flag met die verzoek :)! Dan zien we het meteen. Je kan dat doen door je bericht te rapporteren.