29 Reacties

7 maanden geleden

Hier ook nog alleen speen met slapen. Ik moet hem wel eruit trekken als ze in slaap gevallen is, want ze houd hem goed in de hele nacht blijkbaar. Dan leg ik hem op de commode, laat hem niet in haar bed. Meestal gaat dat gewoon goed, en enkele keer moet ik snachts bed uit om hem te geven. Ik heb zelf wel zoiets van, het is niet dat ze de hele dag dat ding in heeft, en ze heeft niets anders wat haar favo ding is of haar troost bied ofzo, dus voor nu nog de speen prima. Maar dus wel zo min mogelijk.

7 maanden geleden

Lees graag mee voor tips, hier ook echt alleen bij het in slaap vallen de speen

7 maanden geleden

Ons oudste van 3 slaapt nog steeds met de speen. Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Ze krijgen beide de speen alleen om te slapen en de jongste van 15 maanden voor troost met tanden of ziek zijn. Wij zien hier verder geen probleem in en zijn bewust dat dit afgeraden wordt. Kijk gewoon waar jullie je fijn bij voelen.

7 maanden geleden

Cb gaf bij ons aan dat we prima kunnen wachten met afleren tot we het kunnen uitleggen met 2,5 jaar oid. Ook hier alleen snachts met slapen.

7 maanden geleden

Mij werd verteld bij het CB dat de speen veel beter is dan duimen en dat het zeker tot 2 jaar geen probleem is.

7 maanden geleden

Hier ook nog een speen met slapen, geen probleem. Bij de oudste 2 heb ik de speen toen ze 1,5 jaar waren opeens niet meer gegeven. Ondanks dat ik behoorlijk wat weerstand verwachte viel dat wel mee en was het helemaal net zo'n probleem om zonder te gaan slapen. Nu ben ik ook weer van plan om er mee te stoppen als ze 1,5 jaar is.

7 maanden geleden

De tandarts was hier blij dat we al snel gestopt zijn. Het is nu echt een stukje gewenning ipv zuigbehoefte. Wij zijn met 10 maanden gestopt. Was er klaar mee om de tig spenen elke keer weer in bed te leggen. 2 nachten wat meer moeite moeten doen om in slaap te vallen, nu slaapt ze de nacht volledig door en kan ze ook super goed in slaap vallen

7 maanden geleden

Mijn dochter krijgt de speen ook met slapen en overdag alleen als ze ziek is, heb verder geen tips voor het afbouwen. Zelf wacht ik er ook mee tot ik het haar kan uitleggen denk ik

7 maanden geleden

Hier alleen snachts, ik haal hem er niet uit als ze slaapt, maar ze tuft hem vaak zelf uit. Ze kan ook soms heel verdrietig worden overdag, en gaat dan hyperventileren. Een speentje helpt haar om haar ademhaling op orde te krijgen, dat zijn we aan het oefenen zonder speen. Ik zie dat het haar nog helpt, en heb begrepen dat gebitszorgen achterhaald zijn, dus ik ga er nu nog niet aan beginnen om het haar af te leren. Er komt vast wel een goed moment voor.

7 maanden geleden

Reactie op bettinavanruis

Hier alleen snachts, ik haal hem er niet uit als ze slaapt, maar ze tuft he ...
Het gebit kan zich zeker heel mooi zichzelf herstellen. Onze dochter was ook erg gehecht aan haar speen en we hebben ook meerdere keren verschillende dingen ondernomen om haar er vanaf te krijgen, maar dit eindigde elke keer in intens verdriet dat we hem toch weer teruggaven. Toen ze 3,5 jaar was, wilde ze ineens hem zelf weggooien en heeft er daarna niet meer om gevraagd. Ze had inmiddels wel een heel lelijk/scheef gebit, wat nu met 4,5 jaar recht staat. Zie foto’s. Ons zoontje van 15 maanden vindt het met naar bed gaan nog erg fijn (als hij ‘s nachts uitvalt maakt hij er niks van). Ik voel nu nog niet de behoefte om ermee aan de slag te gaan.

7 maanden geleden

Reactie op LindseyRB91

Het gebit kan zich zeker heel mooi zichzelf herstellen. Onze dochter was oo ...
Interessant... ja. Ik heb zelf altijd geduimd tot zelfs m'n 14e jaar. Mijn melkgebit stond scheef maar ik heb sinds m'n volwassen gebit en verstandskiezen doorkwam een heel recht gebit en nooit een beugel gehoeven 🫠.

7 maanden geleden

Op dit moment eerste middagslaapje aan het proberen met een speen waar ik dus een gaatje in heb gemaakt.. even toch 1 keer proberen of het hem niet gewoon gaat lukken. 🫶

7 maanden geleden

5 kwartier later, niks helpt. Drama!!! Omg haha. Ik ga maar toegeven denk ik. Vreselijk.

7 maanden geleden

Reactie op LindseyRB91

Het gebit kan zich zeker heel mooi zichzelf herstellen. Onze dochter was oo ...
Hier precies dezelfde ervaring! Zo mooi hoe het gebit zich zelf weer recht!

7 maanden geleden

Hier beide kinderen (14 maand en 2,5) alleen met slapen. Gaat prima zo, weten als ze uit bed gaan is speen in bed. Wat je zegt niet continue in maar als ze even aan de oppervlakte zijn qua slaap zoeken ze de speen. Met de oudste merk ik wel dat je keuzes maakt (zindelijkheid, peuter bed, speen weg) en wanneer je dus wat gaat doen. Wij doen het nu in deze volgorde dus hoop dat hij er rond 3 vanaf is (zindelijk sinds 2 weken).

7 maanden geleden

Reactie op LeoLeo123

Op dit moment eerste middagslaapje aan het proberen met een speen waar ik d ...
Nacht ging bij ons trouwens veel makkelijker eraf. Was met 7 maanden, overdag 10

7 maanden geleden

Donderdag was is op cb daar kort over gehad. Ze gaven aan direct stoppen of kapot knippen en steeds wat verder af knippen. Belangrijkste is dan wel volhouden anders wordt het een spel. Wij hebben een zoon van bijna 15 maanden met nogal een pittig karakter. Ze gaf ook aan dat ouder wegpakken nog lastiger kan worden. Hij had speen alleen bij slaapjes in bed dus verder afbouwen ging bijna niet. Ik ben thuis gekomen en heb hem direct zonder speen in bed gelegd. Het was wel even pittig hij zocht hem in bed. Vervolgens in de nacht ging inslapen goed maar zeg je hem in de slaap zoenen met z’n hand naar de speen. Verder gaat het goed hij komt alleen om 5 uur al een aantal dagen maar geen idee of dat met de speen heeft te maken.

7 maanden geleden

Reactie op baby1239

Donderdag was is op cb daar kort over gehad. Ze gaven aan direct stoppen o ...
Laatste heeft met de speen te maken, door de zuigbehoefte slapen kindjes dieper. Dat valt nu weg, dus ze komen in een normale cyclus van slapen

7 maanden geleden

Grappig wij kregen van CB het advies om juist niet nu te stoppen met alle ontwikkelingen waar ze nu doorgaan. Beste was rond 2/2,5 jaar zodat je het kan uitleggen. Nu zou het volgens haar juist voor slaapproblemen kunnen zorgen. Wij wachten er in ieder geval nog even mee. Maar geven hem overdag niet meer

7 maanden geleden

Hier afgebouwd toen die 4 maanden was.