15 Reacties
2 jaar geleden
Ik wist niet dat mijn dochter als sterrenkijker lag, bleek bij de bevalling. Ik kon persen wat ik wilde in verschillende houdingen, maar ze kwam maar niet verder. Uiteindelijk is ze er met hulp van een knip en vacuümpomp uitgekomen. Verder geen nare ervaring van overgehouden
2 jaar geleden
Ons zoontje lag als sterrenkijker maar is tijdens de bevalling uit zichzelf goed gaan liggen gelukkig. Ontsluiting ging bij de laatste 2 cm wel heel langzaam maar weet niet of het daardoor kwam
2 jaar geleden
Bij ons ondekte ze het pas tijdens de bevalling. Had 4 cm ontsluiting en het ging niet vooruit.
Wel heb ik aangeboden gekregen om een ruggeprik te nemen. Omdat ze zeiden dat het ‘pijnlijker’ kan worden..
Om het half uur moest ik op een ander zij liggen zodat hij goed ging liggen. Ze controleerden dit mbv echos tussendoor. Het heeft 6 uurtjes geduurd. Maar hij is gedraaid en ben natuurlijk bevallen
2 jaar geleden
Bij mijn eerste kwamen ze er pas achter toen de vacuümpomp er na 2 uur persen op moest.. uiteindelijk moest ze echt komen ivm foetale nood. Ik zelf hoorde het pas een dag later 🥴. Ik kreeg haar niet voorbij het schaambot waardoor ze telkens terugschoot. Mijn bevalling was dus idd moeizaam (30 uur in totaal). Maar een keizersnee is natuurlijk ook niet alles.
2 jaar geleden
Onze dochter is ook als sterrenkijker geboren. Dit was ook pas aan het einde van de ontsluitingsfase duidelijk. Al vanaf ca. 6cm ontsluiting had ik persdrang. Heeft daarna nog ongeveer 2 uur geduurd voordat ik toestemming kreeg om mee te persen, dochterlief is in die tijd niet meer gedraaid naar achterhoofdsligging. Uiteindelijk ben ik natuurlijk bevallen in totaal 7 uur tijd.
2 jaar geleden
Hier ook een sterrenkijker gehad kwamen we pas achter tijdens het persen (ookal had ik al meerdere keren gevraagd of dat niet het ‘probleem’ van de niet voorderende ontsluiting en persdrang kon zijn.. helaas hebben ze nooit een echo gemaakt om dit te checken). Tijdens het persen heeft de gynaecoloog hem teruggeduwd en gedraaid naar de juiste ligging. Bevalling heeft daardoor wel erg lang geduurd (32 uur), ontsluiting voorderde maar niet en had bij 4cm al persdrang nadat ik op mijn zij moest liggen om de baby beter te kunnen monitoren en hij toen naar beneden zakte.
2 jaar geleden
hier ook een sterrenkijker, en is mij nooit verteld, pas na de bevalling terwijl ze het wel wisten.
uiteindelijk met knip en pomp is hij gehaald waar hij letterlijk een klap van heeft gehad met de bijbehorende nasleep 😪
heb gelijk gezegd dat ik wou weten of de 2e ook een sterrenkijker zou zijn want als dat zo zou zijn wou ik een geplande keizersnede
2 jaar geleden
Meestal draaien ze weer goed tijdens de bevalling inderdaad, dus dat geeft hopelijk wat rust!
Hier 2x een sterrenkijker (bij mij draaien ze juist zo tijdens de bevalling, maar begrepen dat dit vrij uitzonderlijk is) en 2x een spoed keizersnede, dus jammergenoeg geen goed verhaal hier. Maar ik heb begrepen dat ik vrij veel “pech” had.
Fijn dat je het nu al weet. Kan je vooraf bedenken wat je wel en niet wilt en wellicht toch ook rekening houden met mogelijk een (spoed) keizersnede. Ik was er erg door overvallen de eerste keer, had mij geholpen als ik er wat meer rekening mee gehouden had.
Komt goed! Succes! 💪
2 jaar geleden
Reactie op RL-03
Meestal draaien ze weer goed tijdens de bevalling inderdaad, dus dat geeft ...
Pff wat een pech ja..
Ja zeker fijn dat je alle scenario’s in je hoofd kunt doornemen. Vind alleen zelf een vacuüm etc niet zo n prettig idee. Keizersnede natuurlijk ook niet maar voor mijn gevoel is dat beter voor de baby als vacuüm. Maar misschien niet hoor haha dankjewel voor je reactie🥰