11 Reacties
2 maanden geleden
Wij! Voor de nachten alleen, overdag nog wel als t nodig is. Heel eerlijk, gewoon een kwestie van doen. Al hadden wij de mazzel dat ze na 5 min jengelen sliep en het direct prima was de volgende dag! Wel geknuffeld, eigen ritme etc gevolgd. Succes!
2 maanden geleden
Nu een dikke week speenvrij! Hij kreeg hier al alleen de speen als hij moe was en/of ging slapen. Maar inderdaad vaak wakker als ie t speentje niet kon vinden. Ik zag m steeds vaker met speentje spelen als ie moe was, dus er zelf uitpakken en weer erin stoppen, ondertussen kletsen en zo deed ie dan tot ie in slaap viel met speen. Ik vond het daarom een perfect moment om te stoppen.
Cold turkey gestopt. De eerste dagen merkte ik dat ie toch wel zuigbehoefte had en bood in mijn borst aan elke keer als ie om de speen vroeg/zuigbehoefte had. Op een gegeven moment waren mijn borsten helemaal beurs van het zuigen, maar dit was het waard. Na 4 dagen werd het makkelijker en nu een week later slaapt ie ineens snachts een stuk beter! Waar ik eerder elk uur of elke 2 uren een huilende baby had(ik dacht dan dat ie voeding nodig had) maar eigenlijk vroeg ie om de speen, heb ik nu een baby die van 23 uur tot 5 uur doorslaapt, zonder wakker te worden(of in ieder geval, ik wordt niet wakker/hij is tevreden). Heel fijn!
Weet natuurlijk niet of je borstvoeding geeft, maar dit was het voor mij waard.
2 maanden geleden
Hier toevallig sinds twee dagen gestopt. Hij sliep al door en gebruikte de speen zelf af en toe om in slaap te komen, verder boden we ‘m zelf al niet meer actief aan. De speen zat altijd aan een knuffeldoekje, daar hebben we ‘m nu vanaf gehaald. Je ziet ‘m nu af en toe nog een beetje zoeken, maar hij sabbelt en knuffelt dan maar gewoon aan het doekje. Overdag zijn de slaapjes met inslapen nog wat onrustig, iets meer huilen, maar gaat eigenlijk beter dan verwacht! De nachten merken we niets, gaat perfect. Maar hij is wel altijd al een hele goede (nacht)slaper geweest
2 maanden geleden
Reactie op wachtenduurtlang11
Nu een dikke week speenvrij! Hij kreeg hier al alleen de speen als hij moe ...
Geef inderdaad ook borstvoeding. 's avonds gaan we steeds terug voor de speen en als we zelf naar bed gaan dan ligt ze naast mij en speent/drinkt ze wat ze zelf wil. Wil dus de speen wegnemen, maar vind het dan ook weer lastig in te schatten wanneer ze echt honger heeft. Aangezien ze in de nacht dus de troost zoekt bij mij
2 maanden geleden
Reactie op kleindotje
Geef inderdaad ook borstvoeding. 's avonds gaan we steeds terug voor de spe ...
Hier viel ie al vaak tijdens het drinken in slaap, dan moest ik na één slaapje bijvoorbeeld de speen erin stoppen. Nu had ik de eerste paar dagen overdag al geen speen, de slaapjes waren dan iets korter en als hij wel wakker werd kreeg ie mijn borst en sliep ie ook verder. Daarna ook in de avond geen speen aangeboden, maar elke keer de borst. Eerst was dit wel lastig, want soms had hij duidelijk geen honger en wilde wel een speen/zuigen. Dan zei ik ook tegen m; ja stom he, mama weet wel dat je niet de borst wil en wel de speen en toch krijg je 'm niet. Soms ook huilen daarom. En dan proberen te troosten en borst aanbieden. Geloof dat 2 waarin ik ook de nachten zonder speen had dat hij ook zonder honger op gegeven moment de borst gewoon losliet en zonder in slaap viel of verder ging slapen.
Eerste paar dagen wel wat pittig. Maar doorzetten en gewoon niet geven. Heb het eerder geprobeerd en toen vond ik het sneu en heb ik wel weer speen gegeven, nu nieuwe poging en tegen mezelf gezegd dat het beter is zo. Na een week is een speen(de gewoonte) al verdwenen. Het werkte hier echt goed.
Ik zou zeggen; ook als je kindje geen honger heeft, maar wel zuigbehoefte, toch de borst aanbieden. Dan is de speen in ieder geval uit haar systeem en kan ze zelf weer bepalen wanneer ze honger heeft.
Ik moet zeggen dat ik die eerste 2/3 dagen wel bijna ieder uur de borst aanbood. Dus je moet er wel wat voor over hebben.
Ik ben benieuwd hoe dit bij jou gaat!
2 maanden geleden
Reactie op wachtenduurtlang11
Hier viel ie al vaak tijdens het drinken in slaap, dan moest ik na één slaa ...
Hier sinds gisteren gestopt met de speen. Heb het lampje uitgedaan en haar vastgehouden, totdat ze stopte met huilen en tegen me aan in slaap viel. Vond het wel even pittig, maar had me op erger voorbereid. Vanaf 23.00 uur wel met haar samen geslapen en haar laten drinken aan de borst wat ze zelf wilde. Gisteren kwam ze wel elke 45 min. Maar nu slaapt ze al 1,5 uur. Ben benieuwd of het zo elke dag wat beter gaat. Geef nog wel een keertje een update. Dank je wel voor al jullie verhalen en ervaringen 💜💜
2 maanden geleden
Reactie op kleindotje
Hier sinds gisteren gestopt met de speen. Heb het lampje uitgedaan en haar ...
Klinkt goed! Ik zou zeggen, volhouden! Maar dat komt vast goed als het nu al meeviel. 👍🏻💪🏻
één maand geleden
Reactie op Liisss
Hoe is dit uiteindelijk gegaan? Merkten jullie ook verschil met de lengte v ...
Inslapen is nog steeds lastig, maar weet niet of dat echt alleen aan de speen ligt. 's avonds maakt ze nu wel weer een langer blokje slaap (2/3u) ipv. Elke 15/30 min. Overdag eigenlijk hetzelfde als met speen.
één maand geleden
Hier is het gelukt om te stoppen met de speen dankzij een hele pittige verkoudheid. Het lukte hem niet om zijn speen in te houden, doordat zijn neus zo erg dicht zat. We merkten dat hij na 2 dagen daarom zijn speen al snel zat was, dus zijn we begonnen met alleen de speen geven als het echt niet anders kon. Nu een week later zijn we er van af! 🤩