8 Reacties

5 dagen geleden

Hoi hoi, mijn zoontje van nu bijna 4j is afgelopen zomer gestopt met de speen. We dachten echt, dat wordt een drama, maar het ging verrassend goed zonder problemen (door hem laten begraven in de tuin).. We deden lange tijd alleen wanneer hij moe werd en/of ging slapen, maar toen onze jongste zoon (in maart 2j) geboren werd wilde de oudste veel meer de speen. We merkten dat dat hem echt troost gaf, maar hierdoor werd het speengebruik wel erger dus vaker ingezet. Conclusie šŸ˜… lastige situatie maar als je van alles wil doen/gaat veranderen zou ik eerst zorgen dat je kleintje zich veilig voelt en als dat de speen is, is dat maar zo ā˜ŗļø.

5 dagen geleden

Wij hadden met onze oudste hetzelfde dilemma. Uiteindelijk hebben we het los gelaten en is ze op eigen initiatief gestopt toen ze 3,5 was. Dat ging heel makkelijk. Maar eerlijk is eerlijk; ze slist licht, wat ze anders misschien niet had gedaan. Op zich geen probleem, maar kan dus dat ze bij de logopedische screenen op school met 5 jaar haar eruit halen. Daar staat dan tegenover dat ze veel troost uit haar speen heeft gehaald, en de trots van dat ze er zelf mee gestopt is :)

5 dagen geleden

Ik zou adviseren om wel te stoppen. Met de oudste eigenlijk te laat gestopt met bijna 3 en slist best wel nu. Vind het zonde dat we niet eerder waren gestopt. Tandarts zei ook een klein beetje een overbeet. Zie zoveel verschil qua gebit met de jongste die geen speen gebruikt. Het stoppen zelf zag ik erg tegenop maar ging eigenlijk vanzelf. We kochten een knuffel en die avond vroeg ik om te ruilen, knuffel in bed in ruil voor zn speen. Nooit meer om gevraagd. Succes!

4 dagen geleden

Wij zijn met onze zoon die in maart 2 wordt een paar maanden terug gestopt. Ik zag er ook zo tegen op, maar wilde er wel voordat hij 2 wordt vanaf zijn. Hij was ook heel erg gehecht aan de speen met slapen. Mijn man heeft toen de knoop doorgehakt en de speen niet gegeven. Hij liet de spenen alleen wel in het zicht liggen, dat was niet zo slim. Maar verder viel het mij wel mee. Op het begin bij hem gezeten, dan viel hij wel rustig in slaap. Pas waren we ergens anders spelen en er lag een speen, die gaf hij aan de moeder en had er zelf dus helemaal geen associatie bij. We lijken nu wel in een slaapregressie te zitten, maar ook met speen hadden we daar last van. Ik ben in ieder geval heel blij dat we gestopt zijn!

4 dagen geleden

Ik vraag me een beetje af wat de schade is van een speen als ze er alleen mee slapen. Men heeft het over slissen en gebid maar dat lijkt me meer als het onderdeel is van overdag. Avond en veilig gevoel in bed, is je nachtrust, als dat weinig schade aanricht, waarom dan focus op stoppen? Ik zit in dezelfde overweging maar dan vraag ik me ook bij mezelf af of het komt doordat ā€˜men’ vindt dat een kind zou moeten stoppen met een speen. Mijn dochter is snel geprikkeld en haar rust vindt ze in de speen in de nacht. Tja, wil ik dat dan echt verstoren? Tenzij ook daaruit blijkt dat het enorm slecht is voor gebit/andere zaken maar ik hoor meer van tandartsen over structureel gebruik. En oefenen met praten is vnl overdag

3 dagen geleden

Bij onze zoon gebruiken we de speen ook alleen bij slapen of echt nood. Het helpt enorm vooral buiten als het echt niet gaat. Ik twijfelde zelf ook om te stoppen maar ga het toch niet doen omdat wij in juli onze 2 e kind verwachten. Die krijgt waarschijnlijk ook een speen ik wil dan niet de hele dag bezig willen zijn dat zij wel speen mag en hij niet. Hij is veel te jong (vind ik) om het te begrijpen. Ik ga mijzelf die frustratie besparenšŸ™ˆ zie het na een tijdje wel…

3 dagen geleden

Mijn dochter wordt in maart ook 2 en heeft ook nog een speen. Tandarts heeft geadviseerd om ervoor het 3de jaar mee te stoppen. Wordt nog een hele uitdaging🤣 ze gebruikt hem ook voor te slapen en overdag ook met periodes. We proberen nu wel steeds tijdens het spelen te zeggen dat ze de speen niet nodig heeft en dan legt ze hem ook op tafel en kijkt ze er ook heel lang niet naar om. Maar soms ontstaat ook ineens paniek en roept ze om de speen en knuffel tsja en ik moet zeggen dat wij dan ook niet altijd heel streng erop zijn. Ik denk ook weleens dat we ermee moeten stoppen, maarja ik ben nog een beetje zoekende hoe we dat moeten aanpakken. Dus ik snap je punt. Echt tips heb ik ook niet, wel herkenningšŸ˜‰
Wij zijn gestopt met 22 maanden ofzo? Bijna 2 dus.. ons zoontje had hem ook alleen met slaapjes met wel duidelijk een spenengebit en een smal en hoog gehemelte… ik vind dat zo zonde dus wilde zo snel mogelijk ervan af zodat het hopelijk nog zelf kan herstellen. Ik keek er heel erg tegenop, heb een heel topic geopend, het was niet makkelijk, maar uiteindelijk was het maar 1 drama nacht eigenlijk.. de troost is nu liedjes zingen geworden!