25 Reacties
2 jaar geleden
Mijn dochter van 11 weken heeft ook een voorkeurshouding naar rechts. Ook naar de fysio geweest, we kregen de standaard tips en adviezen mee. Ze kan wel naar links draaien dus dat is het probleem niet. Zo’n kussentje hebben wij niet aangeschaft, wel een steun “kussen” gekregen van de fysio. We doen dan een aantal keren per dag haar zo neerleggen zodat ze met haar hoofdje links kijkt. Hopelijk trekt het bij inderdaad! Ik maak me er geen zorgen over, ze is in ieder geval gezond!
2 jaar geleden
Wat hier goed hielp was volledig alle voedingen doen op de niet voorkeurs zijde, hebben geen Fysio gehad dit hielp eigenlijk na een dag al. Dit hebben e wel een poos moeten vol houden als we het weer wat lieten verslappen ging haar hoofd weer naar rechts alleen. Hopelijk helpt het je
2 jaar geleden
Ons zoontje (nu 12 weken) had ook een voorkeurshouding. Wel in combinatie met veel huilen en onrust, maar uiteindelijk zijn we via de fysio bij een manueel therapeut terecht gekomen. Hij bleek een blokkade in zijn nek te hebben en nu deze ‘los’ is, is hij ook van zijn voorkeur af.
2 jaar geleden
Bij ons is 2x de kinderfysio aan huis geweest. Veel goede tips gehad over hoe we hem moeten tillen en wat de beste voedingshoudingen zijn. Daarnaast wat oefeningen om zijn nekje aan beide kanten even sterk te maken of juist te laten ontspannen.
Het is wel zo dat afplatting volgens het consultatiebureau als het ergste gevolg wordt gezien, terwijl het volgens mij veel belangrijker is dat hij nu zijn linkerhandje minder gebruikt omdat ie die nog minder gezien heeft dan rechts! Dus ook dat kan een gevolg zijn van een voorkeurshouding. :)
Voor mij daarom een reden om er wel goed op te letten. Kinderfysio was dus fijn aan huis omdat ze met onze eigen spullen/kussen/bank/bedje meteen kon laten zien wat helpt!
2 jaar geleden
Nou update: dat kussentje helpt echt geen fluit. Hij ligt er gewoon naar rechts in te kijken 😂
2 jaar geleden
Hier ook voorkeurshouding naar links. Ze kan wel naar rechts kijken maar niet ver genoeg volgens de fysio. Nu inderdaad tips gekregen zoals dat al het "interessante" aan haar rechterkant moet gebeuren.
Maarja 's nachts is wel een dingetje. Ze draait na een paar minuten gewoon weer terug. Kan haar niet de hele nacht in de gaten houden..
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Hier ook voorkeurshouding naar links. Ze kan wel naar rechts kijken maar ni ...
Ja hier hetzelfde. Overdag spelen en erbij blijven zitten zodat ie naar de andere kant kijkt naar alle speeltjes en ja thats it. Ik hoop dat wanneer hij ouder wordt dat het gewoon bij trekt!
2 jaar geleden
Reactie op therealkeeks
Ja hier hetzelfde. Overdag spelen en erbij blijven zitten zodat ie naar de ...
Ja ik hoop het ook. Ik weet ook eigenlijk niet de "gevaren" om het zo te noemen van een plat hoofdje.
Bij ons is ook juist het armpje aan haar voorkeurskant wat "minder ver" dan het andere armpje.
2 jaar geleden
Volgens mij zijn er geen gevaren, is het puur esthetisch. 's Nachts doen wij er ook geen moeite voor hoor. Nog een tip van de fysio was om een keukenhanddoek (1x dubbel gevouwen) onder het matrasje in de kinderwagen te leggen, onder de voorkeurskant. Is echt maar minimaal hoogteverschil maar het helpt wel om hem in de kinderwagen de goede kant op te laten liggen.
2 jaar geleden
Jep hier ook is geboren met een bult op z'n hoofdje ( hij lag scheef in het geboortekanaal) zijn hoofdje wordt aan een kant steeds platter en wat ik ook doe hij rolt steeds terug naar die kant.
De kleine van mijn zus heeft dat ook gehad en die moest 23 uur per dag een helmpje op dit wil ik uiteraard voorkomen maar weet het even ook niet. Ik volg.moet donderdag maar het cb dus vraag daar ook even wat ik kan doen.
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Ja ik hoop het ook. Ik weet ook eigenlijk niet de "gevaren" om het zo te no ...
Volgens mij niet echt gevaren maar de kleine van mijn zus moest 23 uur per dag een aangepaste helm dragen ook snachts. Drama natuurlijk voor zo'n kleintje.
2 jaar geleden
Hier heeft mijn zoontje een sterke voorkeurshouding naar rechts, ik heb een zijligkussen besteld en daar moet hij zoveel mogelijk in liggen als hij wakker is. Slapend is onze keuze maar wordt wel sterk afgeraden. Het is wel een sterkere afplatting dus mocht het wakker op de zij niet helpen dan ook slapend op de zij.
2 jaar geleden
Mijn oudste had het ook erg. Fysio geweest maar hij werd al best snel heel sterk in zn nekje dus kwam wel snel goed. Afplatting in wel een tijdje gebleven maar nu na 2 jaar niet veel meer van te zien.
Nu heeft mn dochter ook een lichte afplatting ondanks ik al alles er aan doe haha. Het sluipt er zo snel in.
Blijf haar op dr zij draaien en alles aanbieden aan de andere kant. Ze is ook heel sterk in dr nek dus komt wel goed. En anders zal dr haar er wel meer over komen dan bij de oudste (dat is een jongen met dun kort haar)
2 jaar geleden
Reactie op LTx
Was de afplatting erg? Hier best heftig voor mijn idee aan de linkerkant, m ...
Best wel hoor! Hier foto's van toen die een half jaar was en nu met 2,5 jaar niets meer echt te zien als je het niet weet.

2 jaar geleden
Reactie op !nathaliee
Best wel hoor! Hier foto's van toen die een half jaar was en nu met 2,5 jaa ...

.