30 Reacties
2 jaar geleden
Volgens mij kun je totaal aan 9 weken contracturen opnemen tegen 70%. Dus als jij er 2 per week opneemt krijg je die 2 dagen tegen 70% uitbetaald.
Ik zet volledig de 9 weken in na mijn bevallingsverlof en dan aansluitend nog 2 weken vakantie. Ook omdat ik 3 dagen werk en voor het bedrijf en voor mijn eigen takenpakket echt niet handig is om 2 dagen te werken.
2 jaar geleden
Wettelijk is vastgesteld dat je 9 weken betaald ouderschapsverlof kan opnemen. Vanuit se CAO kan dat evt. langer zijn.
Als je 32 uur werkt en je wil 2 dagen per week sit verlof opnemen, krijg je op die twee dagen 70% betaald, tot je de negen weken op hebt gebruikt. Daarna is de optie onbetaald ouderschapsverlof.
Mijn vriend en ik nemen beiden 1 dag per week op tot de kleine 1 jaar is. Hoe daarna weten we nu nog niet.
We vinden het fijn dat de kleine in het eerste jaar ziveel mogelij thuis is.
Ze gaat maandag en dinsdag naat opvang, woensdag (mijn standaard vrije dag) en donderdag (ouderschapsverlof) ben ik thuis en op vrijdag (ouderschapsverlof van mijn vriend) is hij thuia.
2 jaar geleden
Nog even een toevoeging; je hebt in ieder geval recht op 26 weken ouderschapsverlof, waarvan dus 9 betaald 70%, de rest is onbetaald
2 jaar geleden
Reactie op Veerletje30
Nog even een toevoeging; je hebt in ieder geval recht op 26 weken ouderscha ...
Ja ik wil sowieso die 9 weken betaald opmaken daarna zien we wel verder
2 jaar geleden
Reactie op Veerletje30
Wettelijk is vastgesteld dat je 9 weken betaald ouderschapsverlof kan opnem ...
Ja wij willen dat dus ook, woensdag is sowieso m’n vaste vrije dag en dan ik 1 of 2 dagen verlof opnemen, m’n schoonouders willen ook 1 of 2 dagen oppassen.
2 jaar geleden
Je hebt in totaal dadelijk 288 uur (9x32) die je mag inzetten zoals je wil tegen 70%.
Ik heb bij mijn dochter toen 1 dag in de week gedaan (8 uur) waardoor ik "langer" van het betaald ouderschapsverlof kon genieten en dan lever je maandelijks bijna niks in.
Maar je kunt ook voor bijvoorbeeld 12 uur in de week kiezen of zoals jij aangeeft 16.
Het betaalde ouderschapsverlof moet je wel inzetten in het eerste levensjaar van je kindje
Je hebt daarnaast ook nog recht op onbetaald ouderschapsverlof en dat is geloof ik tot de leeftijd van 8 jaar 🤗
2 jaar geleden
Reactie op sils
Ik heb een proef berekening laten maken door personeelszaken.
Op 8 uur verl ...
Dankjewel, ga ik straks even vragen op m’n werk..
Mijn salaris is niet al te hoog dus zal niet een super hoog bedrag zijn
2 jaar geleden
Reactie op rian2862
Ik heb me gister ook laten informeren bij HR hierover. Wil graag die 9 weke ...
Ja ik wil dat ook doen, mn schoonouders passen ook 2 dagen op ik ben dan 2 dagen thuis en mn vriend ook 1 dag dan hoeft hij het eerste jaar niet naar de opvang..
2 jaar geleden
Idd wat iedereen zegt..
Wel kun je de aanvraag van ouderschapsverlof alleen in hele weken doen. Wat in jouw geval dus prima is als je elke week 2 dagen opneemt. Wil je het anders, dan moet je meerdere ‘verzoeken’ indienen.
Ik heb na mijn vorige zwangerschap 4 weken betaald ouderschapsverlof eraan vastgeplakt. Daarna 4 weken verspreid over 1 dag in de week (16 weken dus). En later ergens nog een weekje vakantie gedaan los aangevraagd, dit was puur omdat m’n organisatie niet zo goed kon tellen en dus daarvoor mijn verzoek steeds afwees omdat ik ‘alles al had opgemaakt’ maar dat was niet zo.
Nu ga ik de 9 weken betaald ouderschapsverlof plus nog wat vakantie opnemen na m’n zwangerschapsverlof zodat ik er lekker lang uit ben. En dan nog even de vraag of ik 32u ga werken (en beide kids 3 dagen naar crèche) of 24u ga werken (1 dag onbetaald ouderschapsverlof).
Wat wel goed is om te realiseren is dat feestdagen niet gecompenseerd worden. Bij mij zal dat alleen om Pinksteren gaan, want de rest valt in m’n zwangerschapsverlof en die feestdagen ben je dan gewoon ‘kwijt’.
2 jaar geleden
Ik heb tot half oktober dit jaar ouderschapsverlof gehad 1 dag in de week (9 uren). Op mijn loonstrookje ziet dat er als volgt uit: er wordt een bedrag van je loon ingehouden (in mijn geval het bedrag van 27 uren, want 4x9 uur). Van dat bedrag wordt vervolgens 70% weer teruggegeven in de vorm van ‘uitkering’.
2 jaar geleden
Ik heb afgelopen jaar met mijn eerste kindje 1 dag per week opgenomen en nog ergens een week omdat ik nog wat over had voordat ze 1 werd. Ik vond dat heel fijn! Mijn partner heeft hetzelfde gedaan waardoor zij maar 1 dag per week naar de opvang ging het eerste jaar. Erg fijn. Netto viel het bij mij erg mee wat ik er op achteruit ging. Als ze naar de opvang zou zijn geweest twee extra dagen, hadden we wel extra geld overgehouden, maar die dag van mij en van mijn partner extra met dochter zijn het wel waard!!!
Nu ben ik weer vier dagen per week aan het werk en ik mis haar!! Gelukkig over een tijdje weer verlof hahaha
2 jaar geleden
Vraagje ook😂.. ik werk nu 36 uur op contract. Wil na mijn verlof of 18 uur (2 dagen) of 27 uur (3 dagen) gaan werken. Maar ouderschapsverlof wordt dat die 70% berekend op 36 uur nog of op de 18 of 27 uur?😅 zie het online nergens duidelijk staan haha
2 jaar geleden
Reactie op melissilvain
Vraagje ook😂.. ik werk nu 36 uur op contract. Wil na mijn verlof of 18 uur ...
Ben van plan gewoon de 9 volle weken erachteraan te plakken achter het gewone verlof overigens.
2 jaar geleden
Reactie op melissilvain
Vraagje ook😂.. ik werk nu 36 uur op contract. Wil na mijn verlof of 18 uur ...
Je krijgt 9 x je contract uren (36 uur dus) = 324 uur tegen 70%. Hoe je die inzet mag je zelf bepalen.. bijvoorbeeld 8 uur per week maar je kunt ze ook gelijk inzetten.
Die 9 weken 70% komen na het eerste levensjaar van je kindje te vervallen
In totaal heb je 26 x je contracturen ouderschapsverlof, 9 dus betaald en 17 onbetaald mocht je dit willen.
De onbetaalde uren mag je inzetten t/m 8 jaar.
Snapte je vraag niet helemaal dus hoop dat je hier wat aan hebt 🤗
2 jaar geleden
Je krijgt 9 x je contract uren (36 uur dus) = 324 uur tegen 70%. Hoe je die ...
Mijn contract gaat natuurlijk veranderen omdat ik na mijn verlof minder wil gaan werken dus van 36 uur naar 18 of 27 uur wil gaan ben daar nog niet helemaal over uit. Dus wat jij nu stuurt snap ik als je contract zo blijft 😅 maar is niet echt een antwoord op wat ik wilde weten. Maar goed anders klop ik ooit nog wel eens op dat o zo leuke kantoor aan van ons