23 Reacties
2 jaar geleden
Hee! Hier ook een IVF/PGT zwangerschap met utrogestan en zumenon (kunstmatige cyclus). Ik had mijn echo bij 8w3d, en mocht toen ook stoppen. Hier ook twijfel en kreeg hetzelfde antwoord. Nu ben ik gewoon langzaam gaan afbouwen, want dat voelde voor mij dan toch beter dan ineens stoppen. Inmiddels op 10 weken en nu volledig gestopt en gaat allemaal goed tot nu toe gelukkig..
Ik denk niet dat het kwaad kan om door te gaan, dus als je dat een beter gevoel geeft zou ik dat doen
2 jaar geleden
Reactie op Elza3
Hee! Hier ook een IVF/PGT zwangerschap met utrogestan en zumenon (kunstmati ...
Wat fijn dat je even reageert! Ik twijfel zo erg en was eigenlijk ook weer bang om ermee door te gaan.
Hoelang ben je doorgegaan met de zumenon? En ook gewoon 2 tabletten per dag? Of heb je die vanaf een bepaald moment afgebouwd naar 1 tablet per dag?
Vanaf wanneer ben je gaan afbouwen et de utrogestan?
Ik heb gisteren ipv 3, 2 bollen ingebracht maar nog wel 2x zumenon ingenomen gehad.
2 jaar geleden
Ik vond de zumenon minder spannend dan de utro, omdat ik wist dat innesteling goed was gegaan en bmslijmvlies dus dik genoeg. Ik had ook 2x daags 2, ben eerst naar 2x daags 1 gegaan voor n dag of 5 en toen gewoon gestopt.
De utro heb ik eerst 2x daags ipv 3x daags gedaan nog 1 week en toen nog paar dagen 1 x daags en dan gestopt. Merk geen verschil overigens (ja minder witte rommel 🤣)
2 jaar geleden
Niet helemaal dezelfde situatie maar ik gebruik utrogestan ivm herhaalde miskramen. Gynaecoloog adviseert dit tot 14 weken te nemen. In de ochtend en avond 1 bolletje
2 jaar geleden
Ik ga afbouwen. Besproken met Maastricht UMC. Ik mag al stoppen maar voor mijn eigen geruststelling mag ik doorgaan tot 12 weken. Na termijnecho ga ik rustig afbouwen. Vind het toch spannend om in een keer te stoppen.
2 jaar geleden
Niet helemaal dezelfde situatie maar ik gebruik utrogestan ivm herhaalde mi ...
Ik ook, maar mij is geadviseerd om met tien of elf weken te stoppen, in elk geval voor de twaalfde week. De vorige zwangerschap ook. Ik ben op eigen houtje maar gaan afbouwen, want ineens stoppen vind ik geen fijn idee. Wat verwarrend dat het bij iedereen anders is!
2 jaar geleden
Ik moest na 2 week al stoppen, avond voor de testdatum, met progesteron!
Wel 2 goede zwangerschappen! 🥰 Zou vertrouwen op het oordeel van de arts!
2 jaar geleden
Reactie op Estherlaura
Ik ook, maar mij is geadviseerd om met tien of elf weken te stoppen, in elk ...
Weet jij waarom ze zeggen dat je bij 12 moet stoppen? Zo verwarrend dat iedereen wat anders zegt.. op de bijsluiter staat ook 12 weken namelijk. En mijn gynaecoloog zegt dan 14
2 jaar geleden
Ik heb ustrogestan vaginaal 2x per dag. Was in eerste instantie tot de eerste echo (7wkn), maar door bloedverlies eerder in de zwangerschap nu advies gekregen om te blijven gebruiken tot nader bericht.
Ging wel super vaag. Tijdens de eerste echo zei de fertiliteitsarts (zwanger via IUI) “ gebruik is in principe tot de eerste echo “ Dus ik vond dat geen ja, of nee, ondanks dat dit mijn eerste echo was. Maar ze praatte er meteen overheen.
Toch maar die dag en dag erna blijven gebruiken, want had nog tabletten voor 2 dagen.
Toen gynaecoloog gebeld en die belde mij terug met de boodschap dat ik nog niet mocht stoppen en door moest gaan.
Ik ben zo blij dat op eigen gevoel vertrouwde en toch ben gaan bellen.
2 jaar geleden
Reactie op xFBH
Ik heb ustrogestan vaginaal 2x per dag. Was in eerste instantie tot de eers ...
Precies! Ik mocht stoppen na 1e echo naar voelde niet goed om van 3x per dag 1 tablet utrogestan naar 0 te gaan in 1x. Ik ben nu aan het afbouwen, na de 1e echo ipv 3, 2x per dag utro inbrengen, deze week houd ik dat nog even aan en vanaf volgende week 1x per dag utro inbrengen.
Ik ben sinds gisteren begonnen met afbouwen progynova. Ipv 2 pilletjes 1 pilletje per dag
2 jaar geleden
Het lastige is dat huisartsen en verloskundigen er niet zoveel van af weten en dat ze ook in het ziekenhuis volgens mij niet zeker weten hoe of wat. Bij mijn vorige zwangerschap had ik de pillen geslikt (en ook pillen voor oraal gebruik voorgeschreven gekregen) maar bij m’n eerste echo zei de dokter ‘O, je had ze eigenlijk vaginaal moeten nemen.’ Ik kon me echt niet voorstellen dat ik het verkeerd had begrepen, want je onthoudt het echt wel als iemand tegen je zegt dat je medicijnen vaginaal moet innemen. Het is namelijk niet zo fijn om te doen. Maar m’n zwangerschap verliep prima. Deze keer had de huisarts het gecheckt bij de gynaecoloog en bleek het allebei te kunnen, met dezelfde pillen.
Mijn conclusie is voor mezelf is dat het niet zoveel uitmaakt hoe lang je ze slikt, maar dat het in de meeste situaties niet meer nodig is na 12 weken. Zelf denk ik dat ik na morgen (dan 11 weken) ga stoppen. Ik ben er ook wel klaar mee en bij m’n vorige zwangerschap ben ik ook met 10 of 11 weken gestopt.
Maar vraag het bij twijfel vooral (nog een keer) aan je arts, want ik heb er natuurlijk al helemaal geen verstand van! En het verschilt dus blijkbaar ook per situatie.