37 Reacties
2 jaar geleden
Wij hebben dat bij ons eerste kind niet gedaan maar heb daar wel spijt van. Als je dat voor een goede prijs tweedehands kan kopen is het financieel wel interessant.
Je legt er nog wegwerpdoekjes in dus ik veronderstel dat je geen luiers zal kopen met vuile plekken op.
Misschien vind je er zelfs in heel goeie staat omdat ouders ermee gestart zijn maar toch overstapten op wegwerp omdat ze het te veel gedoe vinden.
2 jaar geleden
Wij gebruiken wasbare en gaan dat voor de 'nieuwe' ook doen.
Wij hebben toen een consult via nappys gedaan (is gratis)
En dan kun je de verschillende systemen zien.
En daarbij kun je dan afwegen welk systeem voor jullie zou kunnen werken.
Als we hele dag weg zijn gebruiken we wegwerp, maar elke keer zijn we zo blij weer met wasbaar. Die stank van wegwerp🤢
Onze voorkeur is 2 delig. (Sio)
Maar dat is meer omdat ik/mijn man geen zin hadden om hydrofiel te vouwen :)
2e hands kan zeker. Kijk dan even op insta bij luierhuis verkoop.
Wel handig om dan eerst even te weten welk systeem/merk je wilt.
2 jaar geleden
Er is hier al een heel topic over wasbare luiers. https://community.24baby.nl/forum/baby/wasbare-luiers-algemeen-topic-deel-5-65O1La
2 jaar geleden
Reactie op plotsklaps
Wij gebruiken wasbare en gaan dat voor de 'nieuwe' ook doen.
Wij hebben to ...
Mag ik vragen hoe je zoiets wast ?
Moet ik mij dan indenken dat je dat dan in een emmer water met chloor eerst laat weken of ? En hoeveel luiers per dag gebruik je dan voor een kleintje ? En wat is aan te raden om aan luier voorraad te hebben ?
2 jaar geleden
Hi! Wij gebruiken ook wasbare luiers en gaan dat bij de 2e weer doen. Zelf gebruiken we de HuDa luier met overbroekjes. Heel fijn systeem en nooit lekkages oid. Qua wassen: in de luier leg je een papieren inlegger, poep ging eerst gewoon met papier en al de vuilnis emmer in en tegenwoordig pik ik de poep ik de wc en het papiertje in de vuilnis. Je gooit dus geen volle poepluiers in de wasmachine (soms gaat er wel wat poep naast het papier maar dat kun je eventueel met een doekje even wegvegen). Ik zet de machine eerst op een voorwas/spoelwas en dan op een katoenprogramma van 40 graden. 1,5 dag in het trappengat drogen en je kunt weer door. Zeker geen chloor gebruiken, dat is niet goed voor de luier en de billen van je kleintje. Wij wassen met Neutral en dan de poeder voor kleur was. Om de 3 a 4 wassen draai ik een hygiëne programma met was azijn. Andere was of de machine zelf heeft nog nooit gestonken! We wassen gemiddeld om de 2 dagen, in het begin wel iets vaker. We hebben 21 luiers. Omdat HuDa een newborn en een gewone meegroei maat heeft, hebben we de newborn luiers gehuurd en daarna de gewone maat gekocht. Mocht het niks voor je zijn, kun je altijd nog ervan afzien zonder aankoop.
Ons zoontje heeft nooit luier uitslag behalve met normale luiers. Ook de geur is enorm verschillend tov normale luiers. Wasbaar stinkt aanzienlijk minder. Zelfs de emmer waarin we de vieze luiers bewaren vind ik minder vies ruiken dan een luier emmer met vieze normale luiers!
Mocht je meer willen weten, vraag maar :-)
2 jaar geleden
Wij hebben ook goede ervaringen met wasbare luiers! In tegenstelling tot wegwerp hebben we nog nooit een spuitluier bij de wasbare luiers gehad. We gebruiken tweedehands Little Lamb luiers met overbroekjes, scheelde een hoop geld en ik zie het bezwaar niet zo. :)Wij hebben 22 luiers maatje 1 en 20 stuks in maatje 2 en daar komen we prima mee uit. Samen met veel overbroekjes, luieremmer, aantal rollen inlegvellen en wetbag gekocht voor iets van 160€, dat heb je er best snel uit met de luier prijzen van tegenwoordig. 😊 succes met je keuze!
2 jaar geleden
Wij gebruiken parttime (alleen in t weekend) wasbaar en wil dit zeker bij nr 2 ook doen! Juist de kraamperiode lijkt me er ideaal voor omdat je veel thuis zit en zelf nog de meeste zorg draagt. (Ben alleen nog zoekende in hoe precies, aangezien one size misschien nog te groot is)
Je kunt via verschillende sites een gratis consult krijgen en op nappys.nl vind je superveel info en een breed aanbod.
Mocht je specifieke vragen hebben horen we t wel!
2 jaar geleden
Wij gebruiken wasbare luiers voor ons eerste kindje en straks dus ook voor de tweede. Wij vinden het echt super!
De luiers gaan zonder te weken of zonder gedoe met wasnet en al in 1x in de wasmachine en worden op 60 graden gewassen.
Wij hebben ze gekocht bij de billenboetiek. Na een online uitleg. Ze hebben ook veel filmpjes met uitleg ; https://www.billenboetiek.nl/video/
Oja ps. de ontlasting wordt opgevangen op een inlegvel die je weg gooit als er ontlasting op zit. Dus geen poep in de wasmachine!
Als je vragen hebt, stel ze gerust.
2 jaar geleden
Tweedehands speelgoed is viezer dan tweedehands luiers. Je kan het gewoon 60graden wassen. Ik zou (natuurlijk) afraden om van een kindje te kopen die een bacterie in z’n ontlasting heeft. Maar dat komt echt minder vaak voor dan de bacteriën op speelgoed.
Meestal absorberen ze beter omdat ze al een tijdje gebruikt zijn, net als oude handdoeken. Zal vooral even checken op slijtage, maar tweedelig kan prima
2 jaar geleden
Reactie op MyrrieXx
Heb je ervaring met het verschil tussen tweedelige en all in one luiers? Wi ...
Nee, wij hebben een tweedelig systeem. Nooit een droger gebruikt. Heel af en toe ben ik te laat met wassen en/of drogen en pak ik uit nood even een wegwerp luier.
Mijn dochter vindt de wegwerpluiers alleen zelf niks. Zegt ‘auw’ en doet haar handen ervoor.
2 jaar geleden
Reactie op 𝙰𝚖𝚋𝚎𝚛𝚁𝚘𝚣𝚎𝚖𝚊𝚛𝚒𝚓𝚗𝟷𝟿𝟿𝟻
Mag ik vragen hoe je zoiets wast ?
Moet ik mij dan indenken dat je dat da ...
Eerst in een voorprogramma. Veel water. Bij dunne poep gaat dat mee de wasmachine in. Bij 'dikkere' heb je een vel erin, die je dan weggooit met de poep.
Daarna 60 graden was.
En vervolgens de inleggers in de droger.
Qua hoeveelheid luiers, hangt af welk systeem.
Wij hebben dus 2 delig SIO.
Dan zeggen 'ze' dat je het overbroekje bij verschonen ophangt, zodat die kan drogen. Maar dat hebben wij nooit gedaan. Dus wij hebben meer luiers.
Wij wassen elke 2/3 dagen (omdat je rekening moet houden met drogen)
Dus wij hebben genoeg luiers om elke 3 uur te verschonen. (Onze dreumes plast veel)
Toen ze kleiner was konden we er 6 uur mee doen.
Maar je zou bijv ook kunnen beginnen met eerst nachtluiers.
En steeds iets uitbreiden.
Er zijn iig regelmatig kortingsacties waarbij je 10-15% korting krijgt op luiers. En soms zelfs 20%.
En als je gaat zwemmen met de kleine zijn wasbare zwemluiers ook echt een aanrader. (Vind eigenlijk dat iedereen dat minimaal moet doen 😅)
Wij hebben 2 wasbare zwemluiers. Maar nog nooit 2 nodig gehad.
2 jaar geleden
Reactie op MyrrieXx
Als je geen droger hebt zou ik 2 delig doen.
De all in one luiers doen er langer over om te drogen.
Maar ga vooral voor een consult zou ik zeggen!
2 jaar geleden
Reactie op MyrrieXx
Daar zit best wat verschil in. Eigenlijk zegt de naam het al: tweedelig bestaat uit 2 delen: absorberend binnenbroekje en een waterdicht overbroekje van PUL/TPU. Bij de all in one zitten deze aan elkaar vast.
- Qua verschonen is AIO makkelijker, want het is maar 1 broekje, tweedelig is meer wennen omdat je 2 broekjes (goed) over elkaar heen moet doen.
- Tweedelig heeft meestal meer capaciteit, dus lekt minder snel door dan AIO
- De waterdichte buitenkant kan niet goed tegen de droger, dus AIO is daar minder geschikt voor, bij tweedelig kun je de binnenkant gewoon in de droger doen (misschien slijten de stieken wel sneller)
Drogen zonder droger verschilt per samenstelling van de luier. Bamboe en hennep absorberen bijvoorbeeld heel goed, maar drogen daardoor ook langer. Microvezel absorbeert veel minder (lekgevoeliger) maar is daarentegen weer heel snel droog
2 jaar geleden
Reactie op Lauver333
Wij hebben dat bij ons eerste kind niet gedaan maar heb daar wel spijt van. ...
Hier het zelfde bij de eerste niet gekocht (wel veel getwijfeld) maar zou bij 1 blijven dus dacht nou dan maar niet. Nu echt spijt want met een 2e is het helemaal voordeliger.
2 jaar geleden
Wij hebben het ook voor baby 1. Eerst heel fanatiek gedaan maar laatste half jaar krijgt ze weer wegwerp luiers. Wij hebben totsbots geloof ik. Ook een binnen en buitenbroekje. We willen het nu weer gaan gebruiken tijdens de zindelijkheidstraining want ze beseft dan veel eerder dat ze poept en plast.
Ja de luiers zitten soms helemaal onder en het stinkt, en je zit met je handen in de rotzooi, maar wij spoelen de rotzooi uit in de douche bij veel poep wat naast het inlegvel land. We hebben een pedaalemmer voor deze luiers en deze gaan in een aparte was. Al met al valt het me qua werk erg mee hoor.