17 Reacties
2 jaar geleden
Hoezo kun je niet minder gaan werken dan?
Ziekte tijdens zwangerschap wordt volledig door uwv vergoed. Ik zit momenteel al sinds 14+4 weken thuis ivm heftig bloedverlies. Dat is inmiddels gestopt, maar ben nog niet weer begonnen met werk. De werkgever krijgt van uwv betaald, dus maken ze er ook geen drukte van om zsm weer te gaan werken. (Uwv is trouwens ook schappelijk)
Ik vraag me dus af waarom je niet minder kan/mag werken. Het zou financieel iig nu geen invloed op jou moeten hebben.
Begrijpelijk dat je hier stress van krijgt en kapot bent. Is er niet iemand in de omgeving die kan helpen in huis? Mijn schoonmoeder komt tegenwoordig ook geregeld langs om even helpen was vouwen oid.
Sterkte!
2 jaar geleden
Arbo arts inschakelen. Je kan gedeeltelijk in de ziektewet gaan, je leidinggevende kan er wel wat van vinden maar het gaat om jou en je baby’tje.. succes 🤞
2 jaar geleden
Hoezo omdat je het financieel niet red? Als jij ziek ben ivm zwangerschap moeten ze jou betalen.
Hoezo niet minder uren werken, hoe ga je dat doen met ouderschapsverlof? Wat voor een reden hebben ze dat je niet minder uren kan werken.
Niet gemeen bedoelt, maar je bent gewoon vervangbaar op werk.
Ik zou het juridisch loket/ je vakbond bellen en om advies vragen.
Mijn advies zou zijn om je ziek te melden en te vragen om een gesprek met de bedrijfsarts en daar je verhaal te doen.
Je hebt echt veel rechten, mag he bijvoorbeeld iedere werkdag een uur rusten op kantoor op een bed of bank?
Sterke en eerlijk gezegd zou ik 40 uur klantenservice nu ook niet aankunnen.
2 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb aan het begin van me zwangerschap al aangegeven op werk dat ik super moe ben & had rond de 12 weken ook erg veel last van overgeven en misselijk. Toen had ik gevraagd of het mogelijk was minder uurtjes op een dag te werken ipv 8uur ze gaven meteen aan dat dat niet mogelijk was en ze daarin echt niks voor me konden betekenen. Toen had ik bij hun aangegeven dat ik zag op rijksoverheid dat je recht heb op 1uur extra pauze en of ik dan dat uurtje extra kon gebruiken om een uur eerder te stoppen met werk, dit was helaas ook niet mogelijk ze gaf aan dat dat uurtje extra niet verplicht is maar alleen verplicht is als je je echt niet goed voel. Dus ik heb nu een halfuurtje extra pauze per dag ipv 1uur.. Ik ga inderdaad contact opnemen met de arboarts en me verhaal uitleggen!!
2 jaar geleden
Wat vervelend dat je hier doorheen moet. Ik heb zelf ook best een beetje moeten vechten voor een en ander op werk, in mijn geval blijkt onwetendheid een grote rol te spelen. Voel me zelf ook snel schuldig om me ziek te melden, maar wat de andere dames ook zeggen, je moet het wel doen! Het gaat inderdaad in de eerste plaats om jou en nu ook je kleintje. Het kan lastig voelen, maar je zou het hopelijk iemand anders ook aanraden! UWV is inderdaad het overkoepelend orgaan in dit gebeuren, maar dan moet de werkgever dit melden. Jouw loon tijdens ziekteuren wordt dan 100% vergoed. Sterkte!!
2 jaar geleden
Wat voor soort contract heb je? Tijdelijk of vast contract en hoeveel uren?
2 jaar geleden
Reactie op Mllllx
Tijdelijk contract deze loopt eind deze week af maar is verlengd naar ook w ...
Als die al verlengd is zit je eigenlijk gewoon goed
2 jaar geleden
Ziekmelden dus. Regelen met de arbo en dan met uwv ook. Komt wel goed hoor. Op werk kunnen ze van alles willen, maar gewoon voor jezelf opkomen
2 jaar geleden
Reactie op Mllllx
Heel erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb aan het begin van me zwange ...
Je hoeft geen toestemming te vragen aan je leidinggevende. Je kan gewoon zeggen: ik meld me 50% ziek en wil graag de arbo arts spreken.
Punt.
Ze kunnen daarin altijd iets voor je doen namelijk. Ze willen gewoon niet 😅
2 jaar geleden
Reactie op Mllllx
Heel erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb aan het begin van me zwange ...
Oh, ik word hier echt zo boos van. 'Alleen verplicht als je je echt niet goed voelt'. Is gewoon niet waar. Dan had dat er wel bij gestaan op de website van de Rijksoverheid. En hoe kunnen zij voor jou bepalen of het wel of niet gaat? Als jij bekaf bent, moet je rust houden voor je baby en preventief ook voor jezelf. En dat zal de arbo-arts ook zeggen.
Heel benieuwd hoe het afloopt. Succes en tijd voor een nieuwe werkgever!
2 jaar geleden
Reactie op Imagine
Hey hoe is het nu ?
Hey wat lief dat je ernaar vraagt! Ik ben enorm geholpen door iedereen z’n berichtjes. Ik vind het wel heel spannend maar ik ga me vanaf morgen ziekmelden en een gesprek aanvragen met de arboarts zodat ik mijn verhaal ook veder aan hun kan uitleggen en ik meer om mezelf kan denken en de kleine! ☺️ want merk afgelopen tijd dat ik enorm veel aan het huilen ben omdat ik er helemaal door heen zit even.. 😞 maar gaat goed komen 🥰
2 jaar geleden
Reactie op Mllllx
Hey wat lief dat je ernaar vraagt! Ik ben enorm geholpen door iedereen z’n ...
Ook al is het je volste recht, toch heel stoer van je. Echt een vervelende situatie. Heel veel succes morgen! En uh, hou in je achterhoofd: deze situatie komt door je werkgever. Als ze een beetje met je mee hadden bewogen, had je je nu waarschijnlijk niet ziek hoeven melden.
2 jaar geleden
Reactie op Mllllx
Hey wat lief dat je ernaar vraagt! Ik ben enorm geholpen door iedereen z’n ...
Sterkte, is wel goed wel even te vermelden dat je je ziek meldt ivm de zwangerschap. Als ze doorvragen kun je aangeven dat je de details graag zo snel mogelijk met een arboarts bespreekt.
Ze kunnen een ziekmelding niet weigeren. Doen ze dat wel dan kun je vriendelijk vragen; Kun je even op de mail zetten dat je mijn ziekmelding weigert? Als ze echt heel moeilijk doen kun je na een telefonisch gesprek altijd een mailtje sturen. Zoals ook telefonische besproken meld ik mij ziek ivm mijn zwangerschap de details bespreek ik graag zsm een arboarts oid. Je kunt HR mee nemen in deze e-mail.
Succes opkomen voor je rechten kan best eng zijn maar goed dat je het doet want de gezondheid van jou en de kleine is het belangrijkste.
Persoonlijk zou ik ook bij de VK aangeven dat het echt niet gaat en of hun nog tips hebben/iets voor je kunnen betekenen.
Nogmaals sterkte en hoop dat de rust ervoor zorgt dat je je snel minder beroerd voelt.
2 jaar geleden
Je ziek melden is hier de enige optie. Je werk kan kan wel zeggen dat je niet minder mag gaan werken maar volgens mij snappen ze jou rechten niet als zwangere. Je hebt recht op meer pauze. Aangepast werk/werktijden. Als ze zo slordig met je omgaan moet je echt wat meer voor jezelf opkomen. Niet om het een of ander. Werk ligt ook voor het oprapen. Dus als dit bedrijf niet normaal tegen je doet is er vast wel een bedrijf dat het wel doet.