19 Reacties
2 jaar geleden
Hi, mijn collega had precies hetzelfde. Zij heeft zich toen ziek gemeld. Directie begreep dit uiteraard heel goed. Het team is toen ook op de hoogte gebracht. Omdat zij later ook opnames in ziekenhuis had door uitdroging is ze na het 1e trimester nog wat langer thuis gebleven om aan te sterken. Ik zou dus zeker ervoor kiezen om je ziek te melden als het niet gaat. Uiteindelijk heeft je werk meer baad bij een fitte werknemer dan bij een afgezwakte…
2 jaar geleden
Ik ben ook ziekgemeld ivm de misselijkheid. Eerst een week helemaal en nu werk ik ongeveer 4 uurtjes per dag, net wat gaat en veel thuis. Is dat nog een optie? Dat je wat minder werkt? Ik vind zelf de afleiding en iets te doen op een dag naast me de hele tijd ellendig voelen ook wel fijn. Maar als je je echt heel ziek voelt gaat dat natuurlijk ook niet. Sterkte!
2 jaar geleden
Hoi! Ik ben ook 2 weken volledig ziekgemeld ivm de misselijkheid. Ik herken me volledig in jouw verhaal, en omdat bij mij emesafene niet werkte heb ik andere medicatie gevraagd.
Deze medicatie werkt zo goed, misselijkheid is daardoor zo goed als weg, en de braakneigingen ook!
Door deze medicatie kan je ook weer wat eten waardoor je je echt beter voelt!
Naam van de medicatie is Metoclopramide! Misschien heb je er wat aan!
2 jaar geleden
Ik heb me een week ziekgemeld en daarna ging het redelijk genoeg om weer te kunnen werken. Maar ik werk tot mijn vakantie alleen thuis zodat ik goed naar mijn lichaam kan luisteren als het nodig is.
In mijn geval is balans echt het sleutelwoord. Ga ik over mijn grenzen heen, dan krijg ik het hard in mijn gezicht, maar als ik goed naar mijn lichaam luister kan ik langzaam steeds weer iets meer.
Ik kan me voorstellen dat je wat onzeker bent door je proefperiode, maar je werkgever heeft meer aan iemand die eerlijk is (ook naar zichzelf) en goed voor zichzelf zorgt, dan aan iemand die misschien verder van huis raakt doordat ze meer wil doen dan goed voor haar is.
2 jaar geleden
Reactie op ies129
Hoi! Ik ben ook 2 weken volledig ziekgemeld ivm de misselijkheid. Ik herken ...
Die werkt bij mij ook beter! (Ook primperan genoemd)
Nadeel is dat die vervelende bijwerkingen kan geven als je het te lang achter elkaar slikt.
Bij mij werkt nu een combi van emesafene met gembercapsules het beste voor dagelijkse dingen en ik heb primperan achter de hand voor de pieken
2 jaar geleden
Ik heb op dit moment vakantie vanaf dinsdag weer werken. Ik wil wel echt proberen te werken maar voel mij in de ochtend zo beroerd dus even aankijken.
2 jaar geleden
Reactie op Hallo678
Ik weet niet of je het al genomen hebt, maar navalit is echt een wondermidd ...
Navalit ken ik niet! In principe moet ik (nog niet) overgeven, maar dat is denk ik ook een soort blokkade in mijn hoofd wegens de angst. Wel heb ik de hele dag kokhals neigingen. Zou je het ook kunnen gebruiken voor "alleen" de misselijkheid?
Vandaag gaat het alweer iets beter maar gisteren was bijv echt een drama. Het verschilt zo erg maar ben echt bang dat het nog erger gaat worden omdat ik pas 7 weken zwanger ben (volgens de verloskundige)..
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Navalit ken ik niet! In principe moet ik (nog niet) overgeven, maar dat is ...
Ik zou even met de verloskundige hierover overleggen. Ik heb ook medicatie terwijl ik weinig overgeef (emasafene). Volgensmij wordt Navalit in België voorgeschreven en niet in NL, maar dat weet ik niet zeker.
Ik herken de angstgevoelens. Thuis heb ik geen last van iets van angst voor overgeven, maar werk als psycholoog en in gesprekken lukte het me alleen nog maar te focussen op de misselijkheid en angst om midden in het gesprek te moeten overgeven.
2 jaar geleden
Reactie op Puck90
Ik zou even met de verloskundige hierover overleggen. Ik heb ook medicatie ...
Ja ik heb dus ook emasafene, maar slik het pas 4 nachten. Merk er nog niet heel veel van maar heb wel het idee dat als ik het niet neem ik me dan nóg misselijker voel.
Wat vervelend dat je daar zo mee bezig bent tijdens de gesprekken. Ik kan me goed voorstellen dat het zo ook lastig werken is! Ik werk op kantoor en ben soms veel aan de telefoon. Ik heb op sommige momenten dat ik zo misselijk ben dat ik midden in een zin even 3 keer moet slikken om een kokhals te kunnen onderdrukken. Van de week nam ik een hapje van een broodje en kreeg ik een enorme kokhals reflex. Daarnaast ruik ik ALLES waardoor ik op random momenten zo'n kokhals-tegenhoud-aanval heb. Heb er dus eigenlijk de hele dag wel last van 🫤
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Navalit ken ik niet! In principe moet ik (nog niet) overgeven, maar dat is ...
Ja hoor ik neem het ook gewoon voor mn misselijkheid . Overgeven heb ik maar een paar keer gedaan in die 8 weken, maar ben nu ook misselijk gedurende bijna de hele dag, daarom dat ik dit neem
2 jaar geleden
Reactie op xDiidii
Ja ik heb dus ook emasafene, maar slik het pas 4 nachten. Merk er nog niet ...
Ja ik heb dat ook. Nog steeds misselijk maar iets minder. Wat je ook nog kan proberen is seabands, zijn bandjes met drukpunten tegen misselijkheid. Geeft voor mijn gevoel ook weer iets verlichting.
Heb je mogelijkheid om deels thuis te werken?
2 jaar geleden
Reactie op Puck90
Ja ik heb dat ook. Nog steeds misselijk maar iets minder. Wat je ook nog ka ...
Die heb ik ook al! Alles wat ook maar een beetje helpt gebruik ik 😂
Helaas zit thuis werken er nog niet in omdat ik hier pas 5 weken werk nu. Ik ben nog niet genoeg ingewerkt om dingen alleen op te pakken.
Ik ben ook niet zo'n type die zich zomaar ziek wil melden en ben bang dat het een slecht beeld geeft. Vind het ook lastig om te bepalen wanneer nou het moment is dat het écht niet meer gaat en het dan aan te geven.
2 jaar geleden
Reactie op Puck90
Ik ben ook ziekgemeld ivm de misselijkheid. Eerst een week helemaal en nu w ...
Ik doe dit ook, maar dan op kantoor. Inderdaad ook voor de afleiding, wat goed helpt. Ik ben overigens ook heel erg vermoeid, dus na die vier uur moet ik echt gaan liggen.
XDIIDII, heeft jouw werk een bedrijfsarts? Want toen ik dit met haar besprak, voelde ik mee heel erg gesterkt. Eigenlijk kwam wat ze zei neer op: ‘werken is nu totaal niet belangrijk, het gaat erom dat je baby gezond is’. En ik heb het geluk dat mijn leidinggevende het daarmee eens is. Maar eigenlijk doet dat er niet eens toe, want je bent gewoon ziek en je kunt niet goed functioneren. Bovendien: als je (deels) in de ziektewet zit, betaalt het UWV jouw salaris. Er is een hele grote kans dat je je over anderhalve maand een stuk beter voelt en dan is er nog genoeg tijd om in te werken.
Sterkte!
2 jaar geleden
Met mijn vorige zwangerschap heb ik dit ook gehad, misschien stelt het je gerust maar als je ziek bent vanwege je zwangerschap en je dit aangeeft bij je baas.. Kan hij dat doorgeven bij het UWV. Je werkgever hoeft je dan niet te betalen, dat doet het UWV. Je krijgt dan een vragenlijst die je in moet vullen en aan de hand daarvan bepalen zij of je terecht in de ziektewet zit. Ik zou echt voor jezelf kiezen, je moet nog een hele zwangerschap 😘 Ik ga voor je duimen dat je je snel beter voelt 🍀
2 jaar geleden
Tip: je kunt je bedrijfsarts ook benaderen voor advies zonder dat je je al ziekgemeld hebt. Hopelijk voel je je daardoor gesterkt om het toch even te doen voor je je beter voelt!
Daarbij heb ik al aantal weken vakantie en voel me prima, dus kan me ook voorstellen dat bijv. een week thuis al heel erg gaat helpen om te ontspannen / je beter te voelen. En zo niet, dan is dat maar zo 🤷♀️
2 jaar geleden
Bij m’n laatste Zwangerschap had ik met 5 weken al ziek gemeld. Ik trok het niet meer en zat constant boven de wc/wasbak. Ik wilde doorgaan maar dat was achteraf dom geweest. Uiteindelijk aantal x opgenomen ivm uitdroging, heb toen heel erg moeten aansterken omdat ik naast niks eten, drinken ook alleen maar kon liggen. Uiteindelijk ben ik rond 16 weken weer gaan opbouwen en gewerkt tot 36e week.
Ik zat toen in m’n laatste verlenging van tijdelijk naar vast. Dat zat me erg dwars maar m’n manager was erg begripvol.
Er is geen moment waar je zegt ok nu kan/ga ik me ziek melden. Dat voel je helemaal voor jezelf. Succes!
2 jaar geleden
Ik zit al bijna 4 weken thuis, dus vanaf 5 weken. Al paar keer opgenomen in het ziekenhuis. Ik slik emesafene gecombineerd met primperan en dat is voor mij wel een goede combinatie. Het spugen is in ieder geval over. Ik zou gewoon rustig aan tegen je werkgever vertellen dat je zwanger bent en kampt met enorme misselijkheid dat je daardoor je werk niet kan uitvoeren. Ik zit ook in mijn eerste periode van werk en ze wilden mijn contract niet verlengen. Mijn leidinggevende heeft gezegd dat we wel gaan verlengen omdat ik zwanger ben en dat dat geen reden mag zijn om mijn contract niet te verlengen. Super lief. Vrijdag gaan we 3 weken op vakantie dus hopelijk ben ik na mijn vakantie weer iets opgeknapt. Ben dan rond 13 weken!