472 Reacties

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Hi meiden! Hier nog een bewust alleenstaande mama. Ik ben 37 en inmiddels 3 ...
Ik zorg er nu sowieso voor dat mijn vriezer gevuld blijft eigenlijk. Ik kamp echt al een flinke tijd met bekken instabiliteit dus op een goede dag kook ik, maar soms heb ik er gewoon geen puf voor en om te voorkomen dat ik echt altijd maar naar de snackbar ga heb ik altijd wel wat in de vriezer. Blijf dat ook gewoon nog doej voor idd de kraamweek ook. Verder zal mijn moeder hier blijven ook de kraamperiode / zo lang nodig is. Ligt er ook aan hoe ik me voel na de bevalling. Of het natuurlijk lukt of niet. Dus erg fijn dat zij dat kan en wil doen. Geeft mij erg veel rust.

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Hi meiden! Hier nog een bewust alleenstaande mama. Ik ben 37 en inmiddels 3 ...
Hoi! Fijn dat je je nog zo energiek voelt! Ik ben inderdaad begonnen met mealpreppen. Ook omdat ik de laatste weken geen energie meer had om na het werk nog te koken. Heb bv lasagne en zuurkoolschotel in porties in de vriezer. Wil in mijn verlof dit weer verder aanvullen. Verder ga ik dan nog wat houdbare producten inslaan zoals afbakbroodjes, havermout, diepvriesfruit etc. Verder ben ik van plan om mensen die op kraamvisite komen te vragen even wat verse boodschappen mee te nemen zoals vers fruit en brood enzo. Wat betreft de eerste nachten weet ik het nog niet zo goed. Ik heb geen extra logeerkamer meer omdat dit nu de babykamer is geworden. Mijn moeder woont aan de andere kant van het land dus als zij blijft om te helpen dan zal ze bij mij in bed moeten en ik weet niet hoe fijn ik dat vind liggen na een bevalling. Ook zal ze er dan dus overdag zijn als de kraamhulp er ook is. Dat lijkt me ook wat veel mensen in dezelfde ruimte 🙈. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat ik die eerste nachten alleen heel spannend ga vinden en ook heel pittig (afhankelijk ook van hoe de bevalling zal gaan). Al met al vind ik dat punt dus erg lastig te overzien. Heb voor nu afgesproken dat ze standby staat en komt als ik bel dat ik haar toch nodig heb.

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Hi meiden! Hier nog een bewust alleenstaande mama. Ik ben 37 en inmiddels 3 ...
Hoi! Wat leuk! Gefeliciteerd mede boysmom! 😄 Ja hier ook aan het mealpreppen. Vriezer lekker volgooien met verse pasta sauzen, lasagnes etc. Ik ben al op de markt geweest om kaas vacuüm te laten verpakken. En idd zoals al genoemd afbakbroodjes etc. Ik wil denk ik niemand bij mij hebben in de nachten, er gebeurd al zoveel en overdag is mijn moeder er en de kraamhulp. Ik heb ook geen extra logeerkamer dus nieuwe baby en iemand in mijn bed...nee😅 Ik zou wel ècht alle uurtjes kraamhulp aannemen. Je kunt als het goed gaat haar altijd naar huis sturen. En dan overdag hopelijk lekker bijslapen als dat nodig is. T schiet op nu he meiden😳😅 aftellen is begonnen voor de meesten. Zijn we er beetje klaar voor?

7 maanden geleden

Reactie op Marinaa1984

Hoi! Fijn dat je je nog zo energiek voelt! Ik ben inderdaad begonnen met m ...
De kraamzorg vroeg mij hoe ik de eerste nachten ging doen. En gaf zelf wel aan dat het heel fijn is als er iemand bij je is dan. Mijn moeder zei dat ze zelf echt bijna was flauwgevallen na het bevallen in 1 van de eerste nachten. Het idee dat je dan alleen bent vind ik wel een eng idee, dus daar heb ik mijn keuze in ieder geval op gebaseerd

7 maanden geleden

Ik heb zelf juist gekozen voor minimale aantal uren kraamhulp. Ik heb liever mn moeder lekker bij me om te helpen. Is gewoon heel erg persoonlijk wat je voorkeur heeft denk ik. Nu 34+3 en ben er echt wel klaar voor hoop stiekem wel dat ze voor die 40 weken gewoon komt

7 maanden geleden

Goeie van die houdbare producten! Ik ga vandaag gelijk ff kijken wat ik nog in de vriezer heb en nog aan kan vullen. Superspannend idd nu het echt dichtbij komt. Over een maand kan het al zo ver zijn 😱. Ik heb een extra kamertje die ik gebruik als werkkamer. Daar zet ik een opklapbed neer zodat 1 van m'n zussen of moeder de eerste 3 nachten kunnen blijven slapen. We hebben wel afgesproken dat ik de nachten alleen doe en ze alleen wakker maak als het echt nodig is. Vind het denk ik dan ook heel fijn om 1 op 1 tijd te hebben met de kleine. Beetje afhankelijk natuurlijk van hoe de bevalling is verlopen en hoe ik me voel. Ik krijg 48uur kraamzorg dus dat gaat vast ook helpen. Vind het best heftig een in principe vreemd persoon 8 dagen lang in huis. Al is het dan vast heel fijn. En eerder weg sturen kan altijd idd. Zien jullie op tegen kraamzorg in huis?

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Goeie van die houdbare producten! Ik ga vandaag gelijk ff kijken wat ik nog ...
Ik heb een klein appartementje. Groot genoeg voor ons 2tjes straks hoor! Maar qua schoonmaken ben je er zo doorheen dus dat is wel fijn ook haha. Huishoudelijke taken verwacht niet echt veel werk voor de kraamzorg. Kijk er niet tegen op, maar kijk er ook niet naar uit haha. Gelukkig wel een lieve vrouw, maar een hele dag zag ik echt niet zitten

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Goeie van die houdbare producten! Ik ga vandaag gelijk ff kijken wat ik nog ...
Nee zie eigenlijk helemaal niet op tegen de kraamzorg. Vind het juist een fijn idee dat die mensen er zijn. En als het me teveel is dan kan er idd altijd minder uren ingezet worden. Maar die eerste dagen lijkt het me juist heel prettig.

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Goeie van die houdbare producten! Ik ga vandaag gelijk ff kijken wat ik nog ...
Nee ik zie ook totaal niet op tegen de kraamhulp. Ze zijn er voor jou en de baby. Helpen je met alles waar je hulp nodig bij hebt en gewoon mega fijn dat je dan zelf even kan slapen/douchen etc. En ze moeten natuurlijk gezondheidschecks doen bij zowel mama als baby. Stel dat ik mijn moeder toch snachts bij me wil hebben dan kan die overdag ook lekker naar huis om bij te tanken en heb je altijd hulp. En idd afschalen kan altijd dat is absoluut geen probleem. Ik probeer het gewoon eerst zonder in de nachten (ligt natuurlijk beetje aan mn bevalling) want wil graag borstvoeding geven en zie dan niet het nut in dat er iemand bij mij in bed ligt die ook van elk piepje wakker wordt en dan moet gaan kijken hoe ik borstvoeding geef?😅 als k extra ruimte had misschien wel maar ik denk dat t goed gaan komen.

7 maanden geleden

Reactie op Hester86

Hi meiden! Hier nog een bewust alleenstaande mama. Ik ben 37 en inmiddels 3 ...
Mijn ouders wonen heel dichtbij en zullen dan ook voornamelijk gaan koken de eerste week en extra porties meebrengen. Verder inderdaad ook de vriezer goed vol en als er boodschappen nodig zijn kan ik altijd wel iemand op pad sturen. Mijn moeder blijft slapen op de babykamer, de kleine zal de eerste tijd bij mij op de slaapkamer zijn. Ik vind het ook een fijn idee dat er de eerste dagen iemand is in de nacht. Ik heb volledig kraamzorg aangevraagd maar ook met de vraag of ik diegene eerder naar huis mag/ kan sturen als het genoeg is die dag. Ik zie er ook wel tegenop dat er iemand de hele dag in mijn bubbel zit, zo groot is de woning niet. Maar het gaat vast meevallen, het is hun werk en misschien ben ik straks wel super blij dat er iemand is.

7 maanden geleden

Ik vond het bij de eerste erg meevallen de kraamhulp jn huis. Mijn moeder sliep op de ‘babykamer’ waar een ikea stoel staat die uit te klappen is tot 1 persoons bed. Ik moet wel zeggen dat ik de nacht het liefste zelf deed. Zoals SamZ88 al eens opmerkte: borstvoeding doe je toch alleen. Enige was wel dat de kraamzorg van de leeftijd van mn moeder was en een beetje met haar concurreerde. Dat gaf wel een beetje een vervelende situatie. M’n moeder is ook wel eens weg gegaan want het is dan toch druk met zn allen op zo’n appartement. Ik werd best overdonderd door alles en ook de kraamzorg. Nu heb ik nog mn zoontje maar woont mn moeder vlakbij (verhuisd afgelopen jaar) dus zij kan nu makkelijk komen en gaan. Waarschijnlijk slaapt zij wel wat nachten bij mn zoontje (dan 1,5jaar) op de kamer want hij komt vaak s nachts nog bij mij en ik kan hem waarschijnlijk niet tillen zo vlak na de bevalling. Wil hem ook niet de hele kraamweek bij mn moeder laten slapen ipv thuis want hij is wel onderdeel van het gezin. De baby dan bij mij op de kamer in de cosleeper. Dan helpt mn moeder in de ochtend, gaat ze daarna weg als het haar uitkomt en komt ze s avonds helpen met koken/samen eten. Ik heb wel besloten nu meer de regie te nemen tav kraamzorg. Toen heb ik me nogal laten leiden door wat zij goed achtte.. nu wil ik gewoon bijzondere momenten samen met mn moeder doen (1e badje bijv) en kraamzorg alleen ondersteunend. Heb de standaard 49uur maar anders stuur ik haar s middags gewoon eerder weg als het goed loopt thuis. Wat wel super was; In de ochtend vond ik het fijn dat ze kwamen. Ik wilde zelf douchen zonder hulp (lang leven het douchekrukje uit het kraampakket!), maar kraamzorg verschoonde het bed, lette dan even op de baby, maakte ontbijt en lunch. Deed de badkamer dagelijks. Dat was heel prettig. Ze was ook zeker gezellig qua aanspraak. Hielp met de geboortekaartjes etc. Borstvoeding begeleiding. Ps. Ik denk dat ik wel weer ervoor kies om AH te laten bezorgen. Vriezer alvast volstoppen werkte bij mij de vorige keer niet echt omdat ik heel erg behoefte had andere dingen dan de pastasaus uit de vriezer. Verse kant-en-klaar maaltijden bestellen werkte wel goed (via AH thuisbezorgen dus, is misschien niet voor iedereen een optie).

7 maanden geleden

Ik vond het bij de eerste erg meevallen de kraamhulp jn huis. Mijn moeder s ...
Ooh dat is handig zeg zo'n stoel wat je kan uitklappen tot 1persoonsbed! Douchekrukje in het kraampakket?? Die heb ik er niet in haha, jammer, klinkt ideaal! En idd ik houd bestellen via picnic ook nog achter de hand, altijd handig!

7 maanden geleden

Reactie op Marinaa1984

Ooh dat is handig zeg zo'n stoel wat je kan uitklappen tot 1persoonsbed! ...
Ik bedoel thuiszorgwinkel kraampakket, waar je ook je klossen en ondersteek moet bestellen. Die bieden vaak ook een douchekrukje aan en bedsteun om rechtop te zitten in bed in een zogeheten kraampakket. Ip wordt dit voor alle zwangere vergoed uit de basisverzekering. Picnic kan natuurlijk ook ja!

7 maanden geleden

Ik bedoel thuiszorgwinkel kraampakket, waar je ook je klossen en ondersteek ...
Oooh zo! Goede tip!

7 maanden geleden

Heel veel respect voor de (bewust) alleenstaande moeders! Ik roep regelmatig tegen mijn man dat ik het allemaal niet zonder hem zou kunnen. Jullie zijn super sterk 🥰

7 maanden geleden

Reactie op mikie

Heel veel respect voor de (bewust) alleenstaande moeders! Ik roep regelmati ...
Helemaal mee eens! 🫶🏼

7 maanden geleden

Vraagje! Hebben jullie ook een testament opgesteld of iets geregeld qua voogdij voor het geval er iets gebeurd wat we natuurlijk allemaal niet hopen.

7 maanden geleden

Reactie op melissilvain

Vraagje! Hebben jullie ook een testament opgesteld of iets geregeld qua voo ...
Nog niet maar heb er al wel over nagedacht. Want je weet het inderdaad maar nooit…

7 maanden geleden

Reactie op melissilvain

Vraagje! Hebben jullie ook een testament opgesteld of iets geregeld qua voo ...
Nog niet. Wel al over nagedacht en weet wie ik hiervoor wil vragen. Maar het is nogal iets wat je aan iemand vraagt dus ik moet nog een geschikt moment vinden om dit te bespreken.

7 maanden geleden

Reactie op melissilvain

Vraagje! Hebben jullie ook een testament opgesteld of iets geregeld qua voo ...
Nee, wel al beetje overna gedacht maar nog niemand gevraagd. Lastig en idd niet iets wat je iemand zomaar vraagt. Heb wel in mn bevalplan gezet dat mocht er iets gebeuren ze wel eerst voor de baby moeten gaan. Ook niet leuk maar wel belangrijk te vermelden.