29 Reacties

2 jaar geleden

Niet vanuit mijn eigen ervaring, maar een vriendinnetje had hetzelfde! En ook totale groeiachterstand. Heeft ze heel veel zorgen om gemaakt.. uiteindelijk was het een kerngezond meisje, maar wel echt klein! Beide ouders zijn ook erg klein 1.60 en 1.70. Het meisje is inmiddels 3,5. En is nog altijd erg klein voor haar leeftijd, maar verder ontwikkelt ze zich prima! Bij haar tweede zwangerschap heeft ze volgens mij bepaalde injecties gekregen zodat haar volgende baby iets beter zou groeien maar dit weet ik niet meer zeker! In ieder geval beide kids helemaal gezond en wel! Hopelijk is dat bij jou ook het geval! Heel veel succes!

2 jaar geleden

ik heb een gedeeltelijke ervaring, ben nog niet bevallen maar onze baby is een p7 gemiddeld. hier kwamen we rond week 28 achter. ook inderdaad de twee wekelijkse groeiecho maar hij bleef klein. aangezien ik zelf medisch ben, kreeg ik een doorverwijzing naar de prenetale voor een uitgebreide echo ( soort nieuwe 20 weken echo eigenlijk ). alles werd opnieuw gemeten etc. maar daar is toe niks uitgekomen en alles was goed. ze gaf mooie woorden mee dat er geen gemiddelde is , kijk om je heen en iedereen is verschillend. het kan heel goed een gezonde, kleine, schattige baby zijn. als je doorbloeding goed is en jij voelt de baby lekker bewegen.. vertrouw dan op je gevoel :-)

2 jaar geleden

Reactie op Joyjoys

ik heb een gedeeltelijke ervaring, ben nog niet bevallen maar onze baby is ...
Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn! Is er bij jou ook gesproken over een eventueel afwijking? Of aan welke oorzaak voor de groeiachterstand denken ze bij jou?

2 jaar geleden

Reactie op Shar21

Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn! Is er bij jou ook gesproken ...
is wel over gesproken, maar ook wij wilden geen vruchtwaterpunctie. daarom hadden wij eerst een extra uitgebreide echo en daarvan was advies ook dat zo'n punctie geen toegevoegde waarde heeft. zou altijd nog later kunnen na geboorte, dan heb je ook het hielprikje. wij zijn allebei ook niet heel groot, dus dat zou heel goede reden kunnen zijn of de baby ervaart minder plek in de baarmoeder. maar dan zou die klein maar fijn zijn.

2 jaar geleden

Mijn eerste zoontje had ook vanaf de 20 weken een groei achterstand. Uiteindelijk op de p11 lijn geboren en helemaal gezond. Nu ook helemaal niet meer klein en ontwikkeld zich gewoon normaal.

2 jaar geleden

Mijn oudste zoontje bleek met de groei echo destijds ook klein te zijn en is toen om de 2 weken in de gaten gehouden met extra echos en doppler metingen. Is van een p15 bij toen 32 weken naar uiteindelijk een p2 bij de geboorte.. klein en licht maar kerngezond. Nu een pittige peuter van 3 die nog steeds niet groot is maar het wel super doet. Bij mijn huidige zwangerschap aan de extra bloedverdunners/bloeddrukverlagers omdat ze wel dachten dat het destijds mogelijk kwam door toch de placenta die mogelijk minder voedingsstoffen doorgaf door een ietwat verhoogde bloeddruk , toen telkens net op het randje maar niet verontrustend hoog gemeten. Nu een goed groeiende baby en goede bloeddruk zo ver (bij 33 wk) 😊

2 jaar geleden

Ons meisje liep ook erg achter in de groei, zat op de p2 met 32 weken. Het was toen ook een gehele groeiachterstand. Met 34 weken zat ze in ene op de p10 en de artsen waren daar erg tevreden over. Alleen het hoofdje blijft nog wat achter in de groei. Aankomende vrijdag met 36 weken weer een groeiecho en ben erg benieuwd waar ze nu zit. Ik heb mij ook erg druk gemaakt om eventueel een chromosoomafwijking, maar de artsen zeiden hier eigenlijk nooit wat over.. Ze gaven aan dat het idd aan de placenta kon liggen, maar die was ook altijd goed bij elke echo. Mij hebben ze nooit gewezen op een vruchtwaterpunctie of iets dergelijks.. Vind het ook nog steeds vreemd en spannend tegelijk. Hoop gewoon dat ze straks gezond wordt geboren! Het is nu denk vooral afwachten voor ons, meer kunnen we helaas niet doen ben ik bang.

2 jaar geleden

Bij mijn vorig zwangerschap had mijn dochter ook een groei achterstand maar bij mij had het een oorzaak. Ik heb heel vroeg al zwangerschapsvergiftiging ontwikkeld en mijn dochter is gehaald met 32 weken en is toen de laatste maand niet meer gegroeid.

2 jaar geleden

Reactie op moes1

Niet vanuit mijn eigen ervaring, maar een vriendinnetje had hetzelfde! En o ...
Bedankt voor je reactie!

2 jaar geleden

Reactie op Miracles

Mijn eerste zoontje had ook vanaf de 20 weken een groei achterstand. Uitein ...
Bedankt voor je reactie! Had je toen ook al een 13-weken echo gehad waarop hij te klein was? En hebben ze het gehad over afwijkingen en een vruchtwaterpunctie?

2 jaar geleden

Reactie op cinlee89

Mijn oudste zoontje bleek met de groei echo destijds ook klein te zijn en i ...
Is er bij je eerste zwangerschap nooit een oorzaak achterhaald? En was in je zwangerschap toen de Doppler ook telkens in orde? Of waarop baseerden ze dan dat de placenta niet goed werkte achteraf?

2 jaar geleden

Reactie op Gin✨

Ons meisje liep ook erg achter in de groei, zat op de p2 met 32 weken. Het ...
Spannend ook ja, dan zitten we wel een beetje in hetzelfde schuitje. Het is misschien ook maar net welke woorden een gynaecoloog gebruikt en hoe die dan binnen komen. Het is inderdaad afwachten. Ben benieuwd hoe de echo bij jou as vrijdag verloopt. Ik heb donderdag weer een groeiecho.

2 jaar geleden

Reactie op Shar21

Bedankt voor je reactie! Had je toen ook al een 13-weken echo gehad waarop ...
Hij liep eigenlijk vanaf het begin van de zwangerschap al achter. Bij de eerste echo al een week achteruit gezet. Alleen pas vanaf week 20 dat zn groeilijntje echt ging afwijken. Nooit over afwijkingen gesproken. Wel elke week een echo en doppler. Maar die waren ook altijd goed. De placenta is na de bevalling nog opgestuurd en was ook gewoon prima.

2 jaar geleden

Reactie op Miracles

Hij liep eigenlijk vanaf het begin van de zwangerschap al achter. Bij de ee ...
Dat klinkt geruststellend. Dankjewel!

2 jaar geleden

Hoi! Een beetje anders, maar mijn eerste is geboren met p2, 2680 gram. Dat was eigenlijk in de zwangerschap zelf niet bekend (verloskundige had geen verdenkingen dat ie zo klein zou zijn). Hij is ondertussen 2 en is qua formaat nog wel wat klein maar loopt niks achter in ontwikkeling. Conclusie: een gezond piepklein baby’tje. Geboren bij 40+1, placenta die er nog piek gaaf uitzag (geen verkalkingen), goede apgar scores, dronk gelijk goed, goed alert. Dus soms zijn ze inderdaad gewoon klein 🤷🏻‍♀️ Nu deze zwangerschap groei-echo’s gehad en het wordt weer geen gigant (rond p20 wel dit keer).

2 jaar geleden

Reactie op Shar21

Spannend ook ja, dan zitten we wel een beetje in hetzelfde schuitje. Het is ...
Spannend de groeiecho donderdag, laat je even weten hoe het ging? Ik zie ook veel mensen die extra doppler echo’s krijgen in dit topic door de achterlopende groei. Die had ik eerst ook, maar zijn er bij mij allemaal uitgehaald omdat ze de laatste keer op p10 zat. Eigenlijk is dat nog steeds best klein volgens mij, dus vind het in ene best spannend dat al die extra controles eruit zijn gehaald ook.. ga daar toch nog extra naar vragen ook vrijdag denk ik

2 jaar geleden

Toevallig vandaag staat hier een artikel over op NOS, misschien goed om even te lezen en ook met je arts te bespreken. https://nos.nl/l/2507720

2 jaar geleden

Hier een baby op de p>1.. sinds de 20-weken echo. Ook symmetrische groeiachterstand, goede nipt en wilde geen punctie doen ivm kans op miskraam. Ook 32 weken op dit moment. Sinds 3 weken allemaal complicaties (hoge bloeddruk, gebroken vruchtwater, twee ziekenhuisopnames) en de laatste twee weken helemaal niet meer gegroeid. Ik maak me ook ontzettend zorgen maar probeer er ook weer niet te veel mee bezig te zijn want ik kan toch er nu toch niks aan doen. Als de dopplers goed zijn en je baby groter dan p=10 laten ze hem het liefst zitten omdat natuurlijk minder risicios geeft dan inleiden of een keizersnee.

2 jaar geleden

Reactie op Nickyx93

Hoi! Een beetje anders, maar mijn eerste is geboren met p2, 2680 gram. Dat ...
Bedankt voor je reactie!

2 jaar geleden

Reactie op Gin✨

Spannend de groeiecho donderdag, laat je even weten hoe het ging? Ik zie o ...
Ja ik laat het weten. Ondanks dat ze bij mij gegroeid is (p17 ongeveer, hoofdje zelfs laatste keer p40) vinden ze het in het ziekenhuis bij mij toch belangrijk om wekelijks een Doppler te blijven doen. De berichten zijn soms zo wisselend; de ene gynaecoloog zegt dat het wel een behoorlijke kans is dat ze een afwijking heeft en de andere gynaecoloog zegt dat het misschien de placenta is. Blijft heel onduidelijk en dat geeft zoveel onzekerheid. Goed dat je er ook nog eens naar vraagt vrijdag!