39 Reacties

2 jaar geleden

Mijn waarde was ook 8.0 en heb wel de diagnose zwangerschapsdiabetes

2 jaar geleden

Reactie op Jacquelinepiene

Mijn waarde was ook 8.0 en heb wel de diagnose zwangerschapsdiabetes
Wat apart he, dat dat dan verschilt. En bleef je daarna ook verhoogde waarden meten, of kreeg je het snel onder controle met dieet ofzo?

2 jaar geleden

Ik heb die test ook gehad en mijn waarde zat onder de 7,8 dus was het goed. Hier was het dus wel onder de 7,8. Misschien anders nog eens checken bij je verloskundige of anders bij je huisarts?

2 jaar geleden

2 jaar terug was het afkappunt 8,2. Toen zat ik er zelf wel net boven. Nu is het in mijn regio 7,8. Ze zijn er de afgelopen jaren dus strenger in geworden. Ook met mijn dagcurves prikken. Vorige zwangerschap was het goed als ik na 2 uur prikken onder de 7,8 zat. Nu moet ik na 1,5 uur prikken onder de 7 blijven. Het is dus heel lastig dat het verschillend is per zorgverlener. Zelf heb ik het nu wel weer, diagnose via dagcurve. Zelf denk ik dat ik misschien ook wel door de ogtt was gekomen, want ik reageer dus echt op specifieke dingen: pizza, lasagna, wit (stok)brood en pannenkoeken als avondeten. Ik kan nog prima koekjes eten als tussendoortje en warme chocolademelk drinken en onder de waardes blijven. Het prikken is soms irritant, gelukkig hoef ik maar 3 dagen in de week te prikken of bij uitzonderingen, omdat ik het onder controle heb. Dus als het voor mezelf even niet uitkomt om te prikken is het niet erg en weet ik zo nog wel wat ik wel of niet moet doen met eten. Bij mijn eerste kwam ik door de ogtt, moest omdat hij toch wel groot was met 35 weken weer en had toen wel de diagnose. Want je lichaam krijgt het steeds zwaarder. Maar had ondertussen wel veel vruchtwater door de zwangerschapsdiabetes, dus moest toen met 38,5 week ingeleid worden en was toen medisch. Nu ik er bij de tweede langer al op let, lijkt deze alweer iets minder hoog boven het gemiddelde te zitten en heb ik een normale hoeveelheid vruchtwater. Ik denk als ik er in mijn vorige zwangerschap eerder rekening mee had kunnen houden, dat ik misschien niet medisch was geworden en niet ingeleid had hoeven worden. Waarbij door het vele vruchtwater mijn zoontje eigenlijk niet goed was ingedaald, de navelstreng zat al laag en na het breken van de vliezen was die uitgezakt, dus werd het een spoedkeizersnee onder narcose. Is dit heel uitzonderlijk! Maar ik denk wel dat als ik het eerder had geweten, het misschien anders was gelopen. Kijk ik er wel positief op terug! En had mijn zoontje geen suikerdip na de geboorte, omdat ik wel 3,5 week voor zijn geboorte met dieet mijn glucosewaardes laag genoeg kon houden. Zelf vind ik het deze zwangerschap alleen dus wel fijn dat ik weet waar ik op reageer en dat ik daarop mijn dieet kan aanpassen. Dus even geen pizza, maar patat is prima! Ik heb daardoor echt het idee dat ik er wat aan kan doen. En als de waarde na de ogtt niet heel veel boven de grens is, is het met een beetje op je eten letten heel goed onder controle te houden. Met de kennis dat je lichaam steeds meer insuline resistent word, zou ik zelf dus wel in jouw situatie een glucose waarde meter willen hebben om een paar keer dagcurves te prikken. En dus ook te prikken na een pizza ofzo, zodat je weet of je daar te heftig op reageerd. Vooral na de ervaring van mijn eerste zwangerschap sta ik er zelf nu in dat ik het liever zeker weet door meten, dan dat ik weer zoveel vruchtwater heb en een grote baby, die misschien last krijgt van een suikerdip na de geboorte. Terwijl ik nu eigenlijk bijna niks hoef aan te passen, want het is even jammer dat ik geen pizza kan eten, maar er zijn andere lekkere dingen die ik nog wel kan eten!

2 jaar geleden

Hier andersom. Zat nuchter 5.4 (grens 5.3) en na het drankje was het prima. Toch de stempel gekregen omdat het zkh strenge waardes hanteert. Na een dikke week prikken was mijn uitschieter die week nuchter 5.8 (dag na kerst) en na de maaltijd 7.9 (grens 7.8). Het frustreert mij enigszins dat ik nu als medisch wordt gezien terwijl er in andere zkh niks aan de hand zou zijn. Volgende week heb ik de groeiecho pas en vind die eigenlijk wel veelzeggender dan deze waardes..

2 jaar geleden

Nuchter 5.1, na 2 uur 8.4. Ik kreeg wel de diagnose en heb sinds vrijdag een paar dagen geprikt. Alles was heel netjes, behalve de sushi zaterdagavond (9.1) 😂😂 Verder let ik nog niet op wat ik eet.. advies van de diëtiste was bijvoorbeeld geen mango door mn griekse yoghurt, dan zou mijn suiker gelijk te hoog zijn. Na 1,5 uur prikte ik 5,6 (en nuchter was 4.7), voor nu valt het dus echt nog mee. Ze gaf wel aan dat het later in de zwangerschap nog kan veranderen, dus ik moet sowieso tot het einde blijven prikken.

2 jaar geleden

Hier andersom. Zat nuchter 5.4 (grens 5.3) en na het drankje was het prima. ...
Grappig, bij mij nuchter ook onder de 5.3 en na de maaltijd onder de 7.0! Wat een verschil.

2 jaar geleden

Reactie op MaraDinne

Grappig, bij mij nuchter ook onder de 5.3 en na de maaltijd onder de 7.0! W ...
Ik heb het verkeerd trouwens, even nagezocht, maar na de OGTT was het nuchter 5.2, maar die tellen ze vanaf de 5.0 als ‘fout’. Terwijl het daarna pas vanaf 5.3 teveel is. En na het drankje had ik 5.8. Echt heel vreemd die behoorlijke verschillen overal.. De een zit al aan de insuline terwijl de ander de stempel niet eens krijgt met dezelfde waardes😳

2 jaar geleden

Het is inderdaad heel raar dat die waardes zo variëren per regio. Hier is het basically nuchter onder de 5.3 zitten en 2 uur na het eten onder de 6.7. Ik heb de prikspullen van mijn vorige bevalling nog en doe nu 1x per week sowieso een dagcurve bijhouden en als ik iets eet wat ik nog niet getest heb doe ik ook 2 uur later prikken.

2 jaar geleden

Reactie op Claudia7890

Het is inderdaad heel raar dat die waardes zo variëren per regio. Hier is h ...
Ik weet niet hoe oud je apparaat is. Maar mijn zoontje is 2 jaar en ik kreeg een nieuw apparaat, want ze zijn blijkbaar als ze niet regelmatig gekalibreerd worden niet accuraat meer. Dus mijn oude apparaat mocht ik niet meer gebruiken.

2 jaar geleden

Ik weet niet hoe oud je apparaat is. Maar mijn zoontje is 2 jaar en ik kree ...
Ze hebben hem vergeleken met hun eigen meter en de resultaten kwamen overeen :). Maar thanks voor de tip

2 jaar geleden

Reactie op Carly90

Ik heb die test ook gehad en mijn waarde zat onder de 7,8 dus was het goed. ...
De verloskundige geeft duidelijk aan dat ze in de regio 8.5 aanhouden. Ik lees dat dat ook internationaal in veel landen een geaccepteerde waarde is (o.a. Duitsland, VS en Australie) en dat het ook de waarde is die The International Association of Diabetes and Pregnancy Study aan houdt, dus ik kan het wel volgen. Maar ik ga denk ik wel m'n suiker zelf bijhouden paar dagen (zo'n metertje besteld) en overleggen of ik niet opnieuw moet testen over paar een weken bijvoorbeeld.

2 jaar geleden

Reactie op Claudia7890

Het is inderdaad heel raar dat die waardes zo variëren per regio. Hier is h ...
Ja, dat zijn de waarden die je moet bijhouden als je eenmaal de diagnose hebt, toch? Die lijken dan wel weer consistent, snap niet dat daar dan weer geen verschil in zit...! :)

2 jaar geleden

2 jaar terug was het afkappunt 8,2. Toen zat ik er zelf wel net boven. Nu i ...
Dank je wel voor je uitgebreide reactie, goed om te weten. Heb net toch maar zelf zo'n metertje gekocht om de komende dagen zo'n dagcurve bij te houden. En goed idee om ook eens te prikken na zoiets als een pizza. Vind het wel een geruststellend idee, zeker als die insuline resistentie alleen maar omhoog gaat de komende tijd.

2 jaar geleden

Ik heb het verkeerd trouwens, even nagezocht, maar na de OGTT was het nucht ...
Ja he, en dat in zo'n klein landje. Kunnen we niet eens 1 nationale waarde afspreken, haha

2 jaar geleden

Reactie op ADM89

De verloskundige geeft duidelijk aan dat ze in de regio 8.5 aanhouden. Ik l ...
Ja dat kan, maar bijvoorbeeld de eerste pagina op Google (NL) over OGTT waarden komt overal > 7,8 is zwangerschapsdiabetes. Heel raar dat het per regio of zelfs per verloskundige zou verschillen. Dat zou niet moeten lijkt mij. Er zou 1 lijn in moeten zijn.

2 jaar geleden

Reactie op Carly90

Ja dat kan, maar bijvoorbeeld de eerste pagina op Google (NL) over OGTT waa ...
Ja klopt, er zijn dus een aantal regio’s/ziekenhuizen in Nederland die die 7,8 aanhouden, dat is ook wat ik vond. Maar ook meerdere die iets anders aanhouden, zoals bij mij. Ik vind het ook gek dat ze daar nationaal niet 1 lijn voor kiezen!

2 jaar geleden

Voor de liefhebbers :) Ik heb inmiddels nog wat zitten lezen en het verschil is dat het 7.8 criterium na 2u een WHO 1999 criterium is, en de WHO dat in 2013 heeft verhoogd naar 8.5. En een deel van de Nederlandse ziekenhuizen heeft dat overgenomen, maar niet allemaal. Ook omdat er geen consensus is welk criterium het beste is. Er zit ook een verschil in de maximum nuchtere waarde, die is sinds 2013 juist strenger geworden tov 1999 (was 7, nu 5.1). Bron is een statement van oa de Nederlandse vereniging van gynaecologen en verloskundigen.

2 jaar geleden

Ik had ongeveer dezelfde waarde; nuchter 4.4 en na het drankje 8.0 moest wel de hele molen in en nu meet ik zelf mijn glucose en kom ik niet in de buurt van de waardes wat te hoog zou zijn. Prik nuchter steeds tussen de 4.0-4.5 mag max 5.3 en 1,5u naar de maaltijd rond de 5.0-5.5 en mag max 6.7 zijn. Gaf wel even veel stress en ook hoe dramatisch er dan gedaan wordt, begrijp me niet verkeerd als t niet oke is dan is die hulp heel fijn maar met deze waardes en dan toch die afspraken dat ik de waardes door moet geven enz denk ik ga liever iemand helpen die echt wat nodig heeft. 🤭

2 jaar geleden

Reactie op mb722

Ik had ongeveer dezelfde waarde; nuchter 4.4 en na het drankje 8.0 moest we ...
Dank je wel voor je reactie, echt bijna dezelfde waarden inderdaad. Heb nu zelf een apparaatje gekocht en ben benieuwd wat daaruit komt. Snap je gevoel wel, dat je dan nu voortdurend moet testen en er niks aan de hand is. Moet je dat nog blijven doen? En ben wel nieuwsgierig hoe ver je in je zwangerschap bent en wat aanleiding was om te testen; heb je een groot kindje/veel vruchtwater? Dat eerste was bij mij de reden, had verder geen risicofactor