20 Reacties

8 dagen geleden

Onze eerste is vanaf 6 maanden oud 1 dag in de week naar de opvang gegaan. Toen zij een jaar werd is ze twee dagen gegaan. Ik heb echt nóóit gemerkt dat die ene dag ‘moeilijk wennen’ is geweest voor haar. De opvang was juist best druk en intens en ik vond het mega fijn dat wij de luxe hadden om het het eerste jaar zo te regelen! Ik vond haar persoonlijk eigenlijk ook pas met een jaar toe aan die twee dagen. De overgang ging ook echt gewoon soepel. Ik hoor vaker dat een opvang dit noemt maar ik vind het persoonlijk (ook vanwege mijn eigen werkachtergrond als kinderpsycholoog) een beetje onzin 😬. Als voorbeeld: vaak zien kindjes bijvoorbeeld opa en oma ook maar 1x per week, ‘wennen’ ze dan ook nooit aan hen? Dat is toch ook helemaal niet zo!

8 dagen geleden

Uit eigen ervaring (zowel ouder als oud pedagogisch medewerker) zou ik ook voor 2 dagen kiezen. Onze dochter (juli’22) gaat 2 dagen per week en dat gaat geweldig. Toen ik zelf nog op het kdv werkte merkte ik vaak, niet bij alle kindjes want elk kindje is natuurlijk anders, dat de kinderen die 1 dag per week kwamen elke week meer moeite hadden

8 dagen geleden

Ons zoontje (3 jaar) gaat al die tijd maar 1x per week naar de opvang. Hij vindt het fantastisch!

8 dagen geleden

Onze dochter van 16 maanden gaat vanaf dat zij 4 maanden is 1 dag per week naar de opvang. Nooit gemerkt dat ze hier moeite mee heeft. Ze heeft nu wel wat last van verlatingsangst maar dat hoort ook bij de leeftijd. Eventjes huilen met geven aan de leidster en bij papa/mama willen blijven maar dat is echt binnen een paar seconde over en is ze weer helemaal vrolijk.

8 dagen geleden

Ik denk dat het ook nog aan de opvangdag kan liggen. Ons zoontje gaat op donderdag en vrijdag. Donderdag is heel druk, toen kwam hij de eerste tijd maar slecht aan slapen toe. Vrijdag is hij als enige samengevoegd op een andere groep en had hij heel veel aandacht en een hele slaapzaal voor zichzelf en had hij juist een hele chille dag. Daar kan je misschien ook nog slim in kiezen!

8 dagen geleden

Ligt denk ik ook heel erg aan kindje. Mijn oudste (dochter) ging drie dagen en van haar hadden het er wel vijf mogen zijn, zij had het enorm naar haar zin en kon haar draai heel goed vinden. Mijn middelste daarentegen ging twee dagen (was toen minder gaan werken) maar die had het beter gedaan op 1 dag. Zou je niet eerst 1 dag opvang kunnen doen en als je merkt dat dit niet gaat dat je er twee van maakt en dan ouders/schoonouders die andere dag om de week?

8 dagen geleden

Bij ons gaat het prima voor 1 dag! Was in het begin uiteraard wennen, maar dat is altijd wel natuurlijk.

8 dagen geleden

Wij hebben besloten onze baby eerst 1 dag naar de opvang te doen en vanaf januari 2026 2 dagen. Dit moesten we ook optijd doorgeven bij de opvang, zodat ze nog plek hadden

8 dagen geleden

Wij hebben zelfs drie dagen met de oudste en de jongste straks ook. Heel erg blij mee, omdat we daarmee ook een stuk stabiliteit geven. Met opa's en oma's was voor ons lastiger qua afstand, maar sprak ons ook minder aan, omdat ze bij ziek zijn of vakantie geen vervanging hebben natuurlijk. Bij kinderopvang is dat wel. Daarnaast: als het financiele plaatje voor twee dagen ook te dragen is, zou ik dit doen. Het geeft ook vrijheid dat je kind even niet thuis is ipv opa/oma evt aan huis. Ik vind het zelf enorm luxe om enerzijds te kunnen werken, een fijne plek voor de kinderen te hebben, en de mogelijkheid te hebben om ook echt een dag "kindvrij" te hebben als ze op de opvang zijn . Misschien een onpopulaire mening, maar zo zie ik het

8 dagen geleden

Mijn dochter is tot 2 jaar 1 dag gegaan en toen pas naar 2 dagen. Ik merkte totaal geen verschil. Zeker als ze klein zijn hebben ze het niet door. Toen ze ouder was vond ze de opvang lastig. Maar dat is altijd zo gebleven ook met 2 dagen. Zodoende dat ik na een jaar 2 dagen zelfs besloten heb dr weer 1 dag te doen omdat ze het echt niet naar haar zin had. Ik denk echt dat het meer te maken heeft met het karakter van het kind dan aan de hoeveelheid dagen.

8 dagen geleden

Onze meid gaat sinds 5 maanden 1 dag per week (en is nu 2), vooral voor het met andere kindjes zijn/knutselen/omgang/leren. Gaat hier prima. Ik zou je adviseren je eigen gevoel te volgen, je kan er later altijd nog een dag bij vragen mocht het nodig zijn… 🥰

6 dagen geleden

Mijn dochter gaat sinds 3 dagen naat school, maar is vanaf 3,5 maand altijd 1 dag per week naar de opvang gegaan. Hier altijd goed gegaan, en ze vond het altijd geweldig

5 dagen geleden

Toen ik bij de opvang werkte zeiden ze dat inderdaad vaak om eerst 2 dagen te doen en dan als het niet nodig is er een vanaf te halen als dat wenselijk is. Ivm plekken/beschikbaarheid is dat makkelijker dan andersom. Als je eerst 1 dag doet en je wil er een bij is er soms geen plek. En dit werd eigenlijk meer gezegd tegen kindjes vanaf 1 ivm verlatingsangst periode en eenkennigheid fase rond die leeftijd. Of je kindje snel kan wennen heeft met meer te maken dan alleen de hoeveelheid dagen natuurlijk!

5 dagen geleden

Hier ervaring als ouder en werk ook op de ppvang. Ik heb genoeg kindjes gehad op de groep die makkelijk wende en altijd naar de zin hadden die maar 1 dag kwamen. Maar ook kindjes die 3 dagen kwamen en et nog elke dag moeilijk hadden. Waar dat dan aan ligt is bij elk kind weer anders. Wat eerder al gezegd is over dat het ook aan de opvang dag kan liggen is zeker waar ! Als je kindje maar 1 dag gaat op een dag die dan net superdruk is maakt et natuurlijk niet makkelijker.(vaak zijn woensdagen en vrijdagen rustig) Wel denk ik als ouder zijnde dat het voor je kind (en ook voor jezelf) wel 'makkelijker' / rustiger is als er niet 3 verschillende 'oppassers' zijn. Mijn kindje ging in het begin ook 1 dag naar de opvang, 1 dag ouders en 1 dag schoonouders. Ik werd zelf al snel onrustig van dat het elke dag weer net wat anders was. Een kind merkt dat in het begin nog niet zo maar als ze ouder worden zijn er toch overal weer net andere gewoontes of regeltjes wat erg verwarrend kan zijn.. Ik heb mn kindje al snel een dag extra naar de opvang gebracht en vond dit veel fijner

5 dagen geleden

Mijn zoon gaat twee dagen naar de opvang en zijn oma's passen op maandag om en om op. Dat vind ik ideaal. Het geeft rust en flexibiliteit. In het eerste jaar moest mijn zoon regelmatig opgehaald worden van het kinderdagverblijf vanwege ziekte en dat deed één van de oma's dan. Verder ook handig dat de oma's elkaar konden vervangen tijdens vakanties.

5 dagen geleden

Hier heeft 2 dagen een enorm verschil gemaakt. Met 1 dag opvang was hij steeds ontzettend moe, overprikkeld, slecht slapen daar, hij had echt moeite om te wennen en z’n draak te vinden. Sinds hij 2 dagen gaat, gaat het een stuk beter! Moet wel zeggen dat ons zoontje pas starte toen hij 14 maanden was en dat is geen makkelijke leeftijd

5 dagen geleden

Onze dochter van bijna 4 is lang 1 dag naar de opvang geweest op dinsdag. Na 2,5 jaar twee ochtenden Peuteropvang erbij gedaan om meer te wennen. Ging hier hartstikke goed. Was niet overprikkeld door de structuur bij de opvang. Altijd met heel veel plezier gegaan. Zal ook aan het kind liggen natuurlijk.

5 dagen geleden

Reactie op Suuskexx

Onze dochter van bijna 4 is lang 1 dag naar de opvang geweest op dinsdag. N ...
Meer te wennen voor het voorbereiden van de basisschool trouwens 🙂

5 dagen geleden

Onze dochter gaat 2 dagen en dat is straks ook de bedoeling met dit kindje. Ik vind het persoonlijk ook beter dat ze 2 dagen gaann in plaats van 1 omdat ik merk dat ze toch elke week weer even moet wennen als we haar wegbrengen. Ze gaat 2 dagen achter elkaar.

5 dagen geleden

Mijn zoontje gaat 1 dag naar de opvang is altijd super goed gegaan! Het is niet dat hij meer moest wennen. Ik werk 3 dagen 1 dag opvang en andere dagen bij opa en oma daar heeft hij nu een hele leuke band mee!