57 Reacties

2 maanden geleden

Oh ja sinds het nieuws over 5e ziekte ben ik er ook bang voor. Ik weet niet of ik het ooit heb gehad, waar kan je dat laten testen? Mijn dochtertje gaat naar de opvang en heeft het in ieder geval nog niet gehad 😕

2 maanden geleden

Reactie op Hel1J

Oh ja sinds het nieuws over 5e ziekte ben ik er ook bang voor. Ik weet niet ...
Zodra ik de verloskundige vertelde dat ik in de kinderopvang werkte kreeg ik meteen een aanvraagformulier voor een bloedtest. 2 dagen later laten bloedprikken en 2 dagen later meteen de uitslag. Testen dan ook je vitamine D etc..

2 maanden geleden

Ik zit in eenzelfde soort situatie. Werk fulltime in het onderwijs, voor de kleuterklas. En ook geen antistoffen. Ik heb nu vakantie tot 2 sept. Dat scheelt. Ik ben dan ook al bijna 13 weken en tot 20 weken kan het een risico zijn. Na de vakantie ga ik ouders vragen er extra alert erop te zijn en als er dan een kind is met de 5e ziekte in mijn klas, mag ik niet werken en moet ik bloed laten prikken of ik het toch heb opgelopen. Ik vind het wel een spannend idee.. maar goed. Extra alert zijn dus.

2 maanden geleden

Ik heb hetzelfde, ben de vorige zwangerschap er op geprikt. En was toen negatief. Verloskundige vertelde nu ook direct dat ik er op moet letten. Ik vind dit ook een erg lastig ding en ben blij dat het maar tot de 20e week is..

2 maanden geleden

Mijn collega mocht tot 20 weken thuis blijven. Mijn locatiemanager heeft meegemaakt dat het mis ging met 18 weken en is daar heel strikt op.

2 maanden geleden

In april ben ik mijn zoontje verloren door vijfde ziekte. Had helemaal geen “intens” contact gehad met iemand die het had. Een neefje had het en we hebben elkaar wel gezien maar niet geknuffeld ofzo (erg verlegen kindje). En toch heb ik het opgelopen en is mijn zoontje overleden in de buik. Ik zou dus echt geen risico lopen. Maak het bespreekbaar en meld jezelf ziek of vraag om vervangende werkzaamheden waardoor je niet op de groep hoeft te staan. Dit wil je echt niet meemaken 💔

2 maanden geleden

Wow wat heftig. Ik zit dus ook echt met mijn situatie. Ik heb nu vakantie, maar werk dus op een basisschool als leerkracht voor een kleuterklas. Vorige najaar is de 5e ziekte ook rond gegaan. Toen niet gekregen. Heb het dus zelf nooit gehad. Ik ben 20 weken in de herfstvakantie. Misschien ga ik toch overleggen voor andere werkzaamheden in die eerste 7 weken. Maar ik vraag me af of dat zomaar kan..

2 maanden geleden

Ik word helemaal naar van die ziektes op de opvang 🙃. Ik begrijp dat het erbij hoort maar als zwangere en ouder zijnde kun je precies niks. Het is mega besmettelijk en het is je kind dus die kun je niet op afstand houden. Snap ook niet dat we zoveel vaccineren en dit risico dan maar gewoon laten bestaan..

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Wow wat heftig. Ik zit dus ook echt met mijn situatie. Ik heb nu vakantie, ...
Ohh fij. Dit te lezen! Ik sta ook voor de klas, groep 3 en kleuters. Afgelopen jaar heeft de 5e ziekte echt heel erg geheerst. Ik was zwanger maar dat is mis gegaan en ben ik vroegtijdig bevallen. Nu de afgelopen maanden wel steeds alleen op de 5e ziekte en eventueel zwanger raken. Nu us het zo ver dat ik zwanger ben, en nu gelukkig vakantie. Maar straks het najaar vind ik wel spannend..

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Ohh fij. Dit te lezen! Ik sta ook voor de klas, groep 3 en kleuters. Afgelo ...
Nu afgelopen maanden wel steeds allert op de 5e ziekte**

2 maanden geleden

Nou meiden, helaas net telefoon gehad dat ik nu positief test hierop. Afwachten en onzekerheid... het kan gebeurd zijn toen ik nog niet wist dat ik zwanger was... of daarvoor al. Voor nu kunnen we big eveb niets.. ij heb m'n echo's al speciaal in het ziekenhuis omdat de vorige zwangerschap mis is gegaan. Ppff even ellende

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Nou meiden, helaas net telefoon gehad dat ik nu positief test hierop. Afwac ...
Dat meen je niet :( Zo vervelend om te horen en zeker omdat je vakantie hebt. Je weet ook gewoon niet wanneer je het goed doet. Ik voel me best goed en vind raar om thuis te zitten. Maar wil ook niet het risico lopen dat ik het oploop. Heb je bloedtesten gehad? Of voelde je je al niet lekker?

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Nou meiden, helaas net telefoon gehad dat ik nu positief test hierop. Afwac ...
Ah wat rot, sterkte en ik hoop dat het meevalt! Hoe ver ben je nu dat je het misschien al kunt hebben opgelopen voordat je wist dat je zwanger was? Ik dacht dat de incubatietijd 7-12 dagen was

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Nou meiden, helaas net telefoon gehad dat ik nu positief test hierop. Afwac ...
Hebben ze zowel IGG als IGM getest? Bij mij zeiden ze dat bloedtransfusie in de baarmoeder mogelijk was. Hier kwam het helaas te laat want mijn kindje was toen dat geregeld werd al overleden. Om je gerust te stellen: ook bij een actieve besmetting is de kans dat het echt fout gaat maar 9%. De kans is dus veeeeeel groter dat het goed gaat!’ 🙏🏻❤️

2 maanden geleden

Reactie op Anoniem1111111

Dat meen je niet :( Zo vervelend om te horen en zeker omdat je vakantie he ...
Ik had aangegeven dat het op school erg heeft geheerst het afgelopen jaar. Daarom nu meteen gaan bloedtesten.

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Ik had aangegeven dat het op school erg heeft geheerst het afgelopen jaar. ...
Maar positief betekent normaal dag je antistoffen hebt. Wat juist goed is. Heb je het dan niet eerder opgelopen en dat je nu just veilig bent? Of hebben ze specifiek gezegd dat je het nu hebt

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Ah wat rot, sterkte en ik hoop dat het meevalt! Hoe ver ben je nu dat je he ...
Ik heb het niet gemerkt. 18juni ben ik dagje thuis geweest van werk, die dag ervoor was ik ziek. Ik heb vd week een echo gehad. Ik was 7 weken dacht ik. Maar we kwamen op 5.6. Had wel al een hartje.

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Maar positief betekent normaal dag je antistoffen hebt. Wat juist goed is. ...
Ik ben ik januari bevallen met een afgebroken zwangerschap. Ik had het toen nog niet gehad. Nu heb ik het dus wel gehad en nu is dus de vraag wanneer ik het gehad heb..

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Ik ben ik januari bevallen met een afgebroken zwangerschap. Ik had het toen ...
Hebben ze dan alleen de IGG geprikt? Dat zegt dan weinig, alleen dat je het tussen vorige keer prikken en nu hebt gehad als hij daarvoor negatief was. IGM laat zien of je het nú hebt en of er dus gevaar is voor je baby.

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Hebben ze zowel IGG als IGM getest? Bij mij zeiden ze dat bloedtransfusie ...
Ik weet niet wat IGG en IGM is.. en wat je vertelt over transfusie ken ik ook niet. Fijn dat je me gerust stelt! Vanwege mn vorige afbreking worden we extra onder controle gehouden. Dus er is al overleg geweest tussen de gynaecoloog van het ziekenhuis en mijn VK. Dus ze zijn er extra allert op