9 Reacties

3 maanden geleden

Als ze jou willen wegen, mag je hen mss vragen om het getal niet mee te delen? En dus gewoon op de weegschaal te gaan staan zonder te kijken? Zou dat helpen? Is nu mijn tweede zwangerschap en ben bij beide nog nooit op de weegschaal moeten gaan staan. Dus zelfs als je de weegschaal gewoon weigert, is dat ok denk ik... Ik denk dat ze jouw zwangerschap perfect kunnen opvolgen zonder de weegschaal!

3 maanden geleden

Ik heb mijn vorige zwangerschap nooit hoeven wegen bij de verloskundige! Volgens mij doen ze dat niet overal en het is zeker niet verplicht 🤗

3 maanden geleden

Hier ook een verleden met anorexia! Heb de situatie besproken met de verloskundige en bij mijn eerste twee zwangerschappen nooit hoeven wegen en we ook niet over het aankomen en veranderen van het lichaam zouden spreken. Wel hadden we afgesproken dat ze er zo nu en dan naar zouden vragen en dat als mijn man zorgen zou uiten over hoeveel ik at, dat direct serieus zou worden genomen. Gelukkig ging het heel erg goed! Bij mijn derde zwangerschap daarom besloten bij de eerste afspraak wel op de weegschaal te gaan: het was inmiddels alweer 2 jaar later en ik dacht dat het geen probleem zou zijn. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik nou aan zou komen in een hele zwangerschap. Maar dat getal van die eerste weging heeft toch behoorlijk door mijn hoofd gespookt. Ging toch berekenen wat dan mijn bmi was (die was prima, maar niet laag dus niet prima volgens een deel van mijn hoofd), hoeveel ik af zou moeten vallen om op de ondergrens te komen etc. De zwangerschappen erna dus toch weer aangegeven liever niet te willen wegen. Ik zou het dus in elk geval bespreekbaar maken. Geef aan wat je nodig hebt en wat je juist niet wil.

3 maanden geleden

Hier een verleden met zowel obesitas als anorexia. Ik ga niet op de weegschaal want vind het erg om aan te komen. Heb ik dus ook aangegeven bij de verloskundige en dit was mijn stok achter de deur zodat ik niet ging afvallen tijdens mijn zwangerschap. En dit ga ik deze zwangerschap ook weer doen

3 maanden geleden

Ik heb ook anorexia gehad, heel lang. Ik ben pas 6 wk zwanger, maar heb hier zeker over nagedacht. Zelf heb ik al jaren niet gewogen. Ik wil het wel aangeven bij de verloskundige. Wegen zou ik, denk ik nu, blind doen... Mijn lijf is door vele hormoonbehandelingen en fertiliteitstrajecten mega veranderd. Nu ik zwanger ben, ben ik al wel mega trots op m'n buikje. Maar het blijft soms wennen hoe anders mijn lijf is.

3 maanden geleden

Hier ook een verleden met anorexia. Ben hier al wel 12 jaar van af, maar ik heb afgelopen 12 jaar niet 1 keer op de weegschaal gestaan bedacht ik me laatst. Ik weet ook niet wat het met me gaat doen. Waarschijnlijk ga ik dit gewoon met de verloskundige bespreken en dan zien we wel hoe ik me er bij voel. Hoe lang is het voor jou geleden dat je met anorexia hebt geworsteld?

3 maanden geleden

Hoi! Geen ervaring maar wel een aanvulling. Wegen is absoluut niet verplicht. Niemand kan jou dwingen op de weegschaal te gaan staan. Daarnaast vraagt ook niet iedere praktijk het nog. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap nooit hoeven wegen en verwacht dat nu ook niet te hoeven doen. Hoop voor je dat je een praktijk hebt die het überhaupt niet vraagt. En anders goed je grenzen aangeven! 🙏🏻

3 maanden geleden

Dankjewel dames. Merk dat ik hierdoor enorm gerust gesteld ben. Inderdaad goed om hier een duidelijke afspraken over te maken, maar ook te weten dat ik hierin mijn grenzen mag aangeven

3 maanden geleden

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook niet op de weegschaal hoeven staan en werd ook helemaal niet naar gevraagd