7 Reacties

één maand geleden

Ik vind het ook heel vaag met de bloedgroep etc. Ik heb rhesus c negatief kwamen we bij mijn vorige zwangerschap achter en toen zijn er na de keizersnede anti (kleine) c aangetroffen. Deze antistoffen waren nu niet meer gevonden, maar nu moet mijn man over een paar weken zijn bloed laten prikken. Begrijp er ook niet veel van alleen dat er voor rhesus d negatief een injectie is met 30 weken en voor c negatief niet. Weet jij wat jij hebt?

één maand geleden

Snap er niet veel van, maar zie in de lab waarden d positief en ook c positief, rhesus e klein positief. Zegt me echt niets...

één maand geleden

Beste kun je je verloskundige even vragen. Die heeft hiervoor een opleiding gedaan 😉 heb je waarschijnlijk meer aan dan hier vage antwoorden wat nog meer onduidelijkheid kan geven

één maand geleden

Wij hadden dit ook bij mijn vorige zwangerschap en mijn man moest daardoor ook bloed prikken. Uiteindelijk bleek het allemaal goed te zijn (geen gevaarlijke combinatie), alleen paar keer extra prikken.

één maand geleden

Ik heb deze hele rollercoaster net meegemaakt. Ik kreeg te horen in het begin van de zwangerschap dat er antistoffen waren gevonden. Mijn vriend moest de volgende dag direct bloed prikken. Bij mij ging het om Kell. Vrij onbekend en de verloskundige kon mij er niets over vertellen. De gyneacoloog in het WKZ moest ik het bijna zelf uitleggen met wat ik op google had gevonden. Heel erg vervelend en je word er heel onzeker van als niemand je iets kan vertellen over hoe en wat precies. Helaas was mijn vriend Kell positief en bleek ons kindje ook Kell positief te zijn. Dit betekende dat ik de rode bloedcellen afbrak van ons kindje. Toen kwamen wij met 14 weken terecht bij het LUMC in Leiden. Zij hebben een rhesusteam en zijn het enige ziekenhuis in Nederland die dit behandelen. In ons geval betekende het dat wij wekelijks naar Leiden moesten vanuit Culemborg. Daar werd op het rhesusspreekuur een echo gemaakt. Met 22 weken bleek het niet goed te zijn en had ons kindje tekenen van bloedarmoede. Toen heeft hij een bloedtransfusie gehad via mijn buik. In de zwangerschap heb ik dat 4 keer ondergaan. Bij de 5e keer (met 35 weken) bleek hij het niet fijn meer te hebben en is er een spoedkeizersnede uitgevoerd ipv een transfusie. Daarna heeft ons zoontje 4 dagen op de Nicu gelegen en nog 1,5 week in een ziekenhuis in de buurt. Nu nog wekelijks hb prikken. 1 augustus heeft hij zijn eerste transfusie gehad na de geboorte en ik hoop dat het nu klaar is. Eind september is hij 3 maanden en dan zou het klaar moeten zijn. Kell komt maar heel weinig voor. 4 vrouwen per jaar ofzo. In de wachtkamer zaten toen ook dames met rhesus c dus als het niet goed is hoop ik (en denk ik) dat jullie ook daar terecht komen. Kell is heel erg naar en 4 transfusies is ook veel. Je word daar goed in de gaten gehouden en het kan ook goed zijn dat er geen transfusie nodig is. Bij Kell is het niet de vraag of het nodig is,maar wanneer. Dat is het verschil. Het team daar is echt heel erg fijn!

één maand geleden

Reactie op Nicky1983

Ik heb deze hele rollercoaster net meegemaakt. Ik kreeg te horen in het be ...
Jeetje, wat een naar verhaal om te horen! Dank je wel voor het delen. Ik hoop voor jullie dat alles nu achter de rug is. Zo te horen kan het dus alle kanten op gaan, ik heb opnieuw bloed geprikt voor verder onderzoek, dus ik ga het afwachten...

één maand geleden

Reactie op ellenrose

Jeetje, wat een naar verhaal om te horen! Dank je wel voor het delen. Ik ho ...
Ja het is naar als je het zo leest . Maar wat ik zeg... Dat is Kell. Voor rhesus c weet ik het natuurlijk niet, alleen dat er ook dames daarmee in de wachtkamer zaten. Heel erg veel succes. Hoop dat het allemaal ok is. Zo niet en je wilt iets weten dan vraag maar 😊