9 Reacties
8 maanden geleden
Drie dingetjes komen in mij op:
(1) Kolf je direct na een voeding? Want dan is het logisch dat je borst zo goed als leeg is, je kindje heeft dan immers alle melk gedronken. Dat betekent dat de productie en behoefte goed op elkaar is afgestemd, alleen maar fijn!
Als je dan zou kolven op een voedingsmoment (of i.i.g. 1,5-2uur na een voeding), zou je al meer moeten krijgen.
(2) Verder is het logisch dat je aan het einde van de dag minder melk produceert. ‘S avonds is deze namelijk op z’n laagst, en ‘s ochtends vroeg juist op z’n hoogst. Probeer anders eens een ochtendvoeding te kolven, wellicht dat het dan meer is?
(3) Je kan ook nog kijken naar de kolf, of je wel de juiste borstschilden gebruikt. Maatje groter/kleiner kan soms ook echt verschil maken!
Als bonus: als dit het allemaal niet is, dan zou je eventueel lekschalen kunnen gebruiken om het aan te vullen. Dat hielp bij mij heel erg toen m’n productie ging dalen (vorige keer).
Succes🙏🏻
8 maanden geleden
Wij geven als sinds de geboorte kleine flesjes kunstvoeding per dag extra, om zo ook alvast een kleine voorraad op te bouwen en het geeft net iets meer lucht.
Onze zoon wil zo vaak drinken, dat het gewoon niet mogelijk was om te kolven.
Werd mij door de kraamzorg aangeraden en de borstvoeding gaat even goed door (bij mij in ieder geval).
8 maanden geleden
Reactie op Lisanne0302
Wij geven als sinds de geboorte kleine flesjes kunstvoeding per dag extra, ...
Hi! Geef je nog steeds dus af en toe flesje kunstvoeding? En dus ook borstvoeding hè? Ik doe nu beetje hetzelfde ( want hij heeft soms toch nog beetje honger mijn zoontje is 6 weken
8 maanden geleden
Herkenbaar! Ik geef ook volledig bv. En hij groeit als kool. Heeeeel af en toe kolf ik maar dan komt er ook echt maar weinig uit. Mijn Lactatiekundige zei dat sommige borsten gewoon niet zo goed zijn in kolven 😅 ik heb verschillende kolven geprobeerd!
8 maanden geleden
Reactie op MelanieBabyB
Drie dingetjes komen in mij op:
(1) Kolf je direct na een voeding? Want da ...
Als aanvulling op de goede tips van Melanie: ik krijg van de lactatiekundige de tip om 45-60 minuten na een voeding te kolven. Dan piekt de prolactine namelijk weer en heb je de meeste opbrengst. Zou wel oppassen met te vaak op een extra moment kolven om overproductie te voorkomen, maar het hooguit bij 1x per dag houden (liefst in de ochtend inderdaad omdat je dan sowieso de meeste productie hebt).
8 maanden geleden
Reactie op InventieveTulp705464
Hi! Geef je nog steeds dus af en toe flesje kunstvoeding? En dus ook borstv ...
Hoi! Ja, onze zoon is nu ook 6 weken. Minimaal altijd 2 flesjes van 30 cl per stuk. En soms ook wel 3 als dat nodig is. Ik heb ook het idee dat hij soms nog hongerig is of het niet snel genoeg vindt gaan. Als ik dan vooraf een flesje geef, drinkt hij daarna goed!
8 maanden geleden
Ik kolf meteen na de ochtendvoeding, omdat ik dan de meeste melk heb. Ik kolf dan meestal nog 100 cc, terwijl ze dus net goed gedronken heeft. In de middag/avond geeft mijn man deze melk met een flesje. Op dat moment kolf ik ook om wel de afstemming goed te houden (de kolfsessie in de ochtend is dus ‘extra’ om evt ook wat voorraad op te bouwen). Maar dit zorgt ervoor dat er geen druk is om in de middag/avond een hele voeding te kolven. Hoewel dit bijna altijd lukt, is het een fijn idee wat achter de hand te hebben. De rest gaat de vriezer in ☺️