11 Reacties

5 dagen geleden

Oh wat vervelend, dat gedoe allemaal! Wat maakt het je onzeker he.. ik had bij mijn vorige (eerste) zwangerschap precies hetzelfde. Uiteindelijk leek alles redelijk in proportie maar klein (alleen hoofdje nog wat kleiner). Ik heb mijn gevoel gevolgd en wat extra echo's gehad. Aan het einde van de zwangerschap boog de groeicurve nog verder af en werd er gesproken over inleiden etc. Ik heb echt vertrouwd op mijn eigen gevoel en merkte dat ik vertrouwen had in mijn kindje. Mijn dochter is geboren met 40+6 weken en was inderdaad te klein (P3) maar is goed gegroeid en ontwikkeld, is inmiddels een vrolijke, eigenwijze peuter van ruim 2 jaar.

5 dagen geleden

Ohh bah. Dat is echt naar. Hier ook bij mijn vorige zwangerschap, een groot hoofd en een te klein bovenbeentje. “Uit verhouding” zeiden ze en veel extra groei echo’s gehad. Hij lag in stuit en toen ze mijn zoontje hadden gedraaid maten ze opeens helemaal niet meer zo’n groot verschil. Uiteindelijk was t bij geboorte een klein ventje, maar echt niks aan de hand verder. Mijn zoontje had naast de groei ook een rechtsdraaiende aortaboog. Dus ik mocht ook een punctie doen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ons kindje met syndroom ook welkom zou zijn, en de kans op een miskraam vond ik enger dan de kans op een syndroom. Ik vond het genieten toen ook heel moeilijk, maar dat is wel teruggekomen.

5 dagen geleden

Zou vooral doen wat jullie het meeste rust geeft. Je kunt het ook nog een tijdje aankijken en later een punctie oid doen. Ikzelf vind het altijd een beetje lastig als het maar om een paar dagen gaat. Fout in de meting, kindje gewoon vrij klein. Het kan allemaal. Mijn dochter werd ook aan de lage kant gemeten, wat gewicht en lengte betreft. Wel altijd lange benen in verhouding. Inmiddels zit ze wat lengte betreft aan de 2+ lijn, gewicht mooi middenmoot. Nog steeds enorm lange benen. Tja. Hebben haar moeder en opa ook. Maar goed. Wij kunnen niet in je hoofd kijken. Als je erg ongerust bent en met een punctie daarin rustiger kunt worden, kies dan vooral daarvoor. Wij kunnen een heleboel zeggen, maar zijn niet bij het gesprek en de echo's geweest. Het is ook niet ons kind en zwangerschap. Als buitenstaander heb je namelijk veel makkelijker praten omdat er geen gevoel bij zit.

5 dagen geleden

Ik zou niet teveel kijken naar de termijn echo want die kan vaak fout zitten. Bij elke echo krijg ik weer twee dagen van de termijn af. Dus ik zou je niet teveel gek maken met termijn echos en doe gewoon waar jij je rustig bij voelt.

5 dagen geleden

In jullie geval zou ik wel alsnog een NIPT test doen, die is zonder risico’s. En hoewel jullie er in eerste instantie van hebben afgezien vanwege de onzekerheid die het kan meebrengen, zou ik me kunnen voorstellen dat de situatie nu een beetje anders voelt, en het misschien juist zekerheid kan geven? Maar zoals de rest zegt: het belangrijkste is om jullie gevoel te volgen. Er is geen goed of fout. Veel sterkte en hopelijk kunnen jullie over een tijdje op deze periode terugkijken met een gezond kindje in jullie armen. 😘

5 dagen geleden

Bij ons is er bij de termijnecho gezegd dat die termijn +-5 dagen is vanwege mogelijke meetfouten (niet specifiek bij ons maar überhaupt). Dus je kunt 5 dagen minder ver of juist 5 dagen verder zijn op basis van wat ze bij de termijnecho hebben gemeten. De 4 dagen minder ver die ze bij jou meten valt daar nog binnen. Bovendien gaan kindjes ná die termijn wat verschillend groeien: niet elk kindje is hetzelfde en de één is nou eenmaal wat kleiner en de ander wat groter. Natuurlijk kunnen er redenen zijn waarom een kindje niet goed groeit, zoals de gynaecoloog met je besproken heeft, maar voor 4 dagen verschil zou ik proberen te vertrouwen op een kleine meetfout. Zeker omdat je ook aangeeft dat je bij de termijnecho ineens een week vooruit was gezet tov wat je zelf berekend had. Zou alsnog een NIPT laten uitvoeren zoals tanniegie zegt jullie rust geven denk je?

5 dagen geleden

Als ik je verhaal lees, is er sowieso al een meetfout toch? Je was 12 weken zwanger, gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie maar ze meten op de echo 13 weken? Dat is gek. Dus dat je kindje nu net wat kleiner is, lijkt mij dan eigenlijk volkomen logisch.

5 dagen geleden

He wat een onzekerheid brengt dit met zich mee! Bij ons is ons meisje ook erg klein gemeten en krijgen we extra groeiecho’s. Omdat er geen afwijkingen te zien waren met 13 en 20 weken echo en we ook een goede NIPT hadden. Daarnaast geen afwijking te zien in doorbloeding van mijn placenta. Maar horen dat er misschien iets is met je kindje geeft toch stress/onzekerheid! Zoals eerder aangegeven, zou je de NIPT nog kunnen doen voordat je beslist of je verder onderzoek wilt laten doen. Je mag me altijd een berichtje sturen!

5 dagen geleden

Mijn dochter werd ook kleiner gemeten maar is zo gezond als wat nu. Dus denk idd een Meetfout.

4 dagen geleden

Hmmmm ik zou er niet zo erg om druk maken. Vorige zwangerschap werd er ook telkens tegen mij gezegd Je hebt een te grote baby volgens de echos etc / baby heeft lange benen. Baby was gebore met normale gewicht niks mee

4 dagen geleden

Lijkt me een lastige situatie inderdaad. Ons eerste kindje zou echt op p99 zitten en is daarom met 38 weken gehaald. Hij is geboren met een gewicht van 3160 en heeft een week maatje 44 gepast omdat hij zo klein was. Ook allemaal extra groei echo’s gehad..