Dag allen,
Ik zal proberen een lang verhaal kort te maken.
Onze eerste termijnecho kregen wij bij 12 weken zwangerschap (gerekend vanaf de eerste dag van mijn laatste menstruatie). Toen bleek ik, volgens de meeting, al 13 weken zwanger te zijn. Week later kregen wij de 13-weken echo (inmiddels toen 14+0 dagen zwanger volgens termijnecho). Wat bleek: hoofdje, buikomvang en bovenbeentje van de baby waren te klein (4 dagen te klein, want volgens deze meting was ik 13+5 dagen zwanger).
Doorverwezen naar academisch ziekenhuis voor uitgebreid echo onderzoek. Geen enkele structurele afwijking te zien, behoudens een te klein hoofdje. 16 weken echo weer herhaald in de academie: nu blijkt bovenbeen te lang, buikomvang te klein, hoofdomvang tov de curve mooi gegroeid. Al met al, baby groeit met de curve mee alleen aan de kleine kant. Ook de meting van de kleine hersenen gaf aan dat ik 3 dagen minder ver zwanger ben dan de uitgerekende datum.
Gynaecoloog vindt placenta insufficientie niet waarschijnlijk, denkt aan een termijn bepalingsfout, of een chromosoomafwijking (maar ook dit laatste onwaarschijnlijk omdat er geen structurele afwijkingen zijn en de baby met de curve meegroeit). Wij hebben afgezien van de NIPT ivm de onzekerheden die het kan geven. Gynaecoloog geeft ook aan dat als 1 van de 3 syndromen van de nipt aan de hand was, dat ze structurele afwijkingen had verwacht te zien.
Maar nu met dit verhaal eromheen: raden jullie alsnog een punctie/vlokkentest/nipt aan? Of sterk het geloof dat het aan de termijnbepaling ligt? Vooral omdat de baby wel lekker met eigen curve meegroeit? Heeft iemand anders zoiets ook gehad? Zo ja, wat heb je toen gedaan of niet gedaan?
Wij lopen hier zo mee te tobben, het is me eerste zwangerschap en kan er maar niet van genieten.