9 Reacties

9 dagen geleden

Als je last hebt van je bekken, zou ik vooral stoppen met de lunges en andere eenbenige oefeningen. Die belasten je bekken eenzijdig en werken daarmee instabiliteit in de hand. Ik mag ze vanaf de start van de zwangerschap al niet meer doen bij mijn personal trainer. Squats zijn uiteraard geen probleem!

9 dagen geleden

Ik doe geen bodypump, maar inderdaad single leg oefeningen voorlopig skippen, zeker als je last hebt van je bekken. Zelf squat ik met een dumbbell vast en niet meer met stang.

9 dagen geleden

Ik doe ook aan bodypump en gaat tot nu toe nog goed. Wel is het wat zwaarder geworden maar daar pas ik de gewichten wat op aan. Waar nodig pas ik oefeningen aan.

9 dagen geleden

Ik doe clubjoy power, lijkt er erg op. Ik skip de lunges en de buikspieren, heb iets minder gewicht gepakt en mij werd verteld dat als je nog gewoon kan praten het prima kan. Alles wat zwaarder wordt, dan pauzeer ik even. Vaak heb je ook tips staan op de website van de lessen. Maar lekker blijven gaan zolang het goed voelt💪🏻

9 dagen geleden

Reactie op diplodocus

Als je last hebt van je bekken, zou ik vooral stoppen met de lunges en ande ...
Dit inderdaad👏🏻

9 dagen geleden

Ik doe ook nog één keer per week bodypump (24 weken). Ik gebruik iets minder zware gewichten en bij de buik doe ik ipv rechte buikspieren schuine buikspieren. De lunges doe ik nog maar wel zonder gewicht. Een van de instructeurs is ook zwanger geweest en gaf aan dat zij de lunges al heel snel niet meer deed ivm bekken klachten. Zij deed daarvoor in de plaats dan gewoon squats. In de week dat ze uitgerekend was stond ze nog steeds een lesje mee te doen 🙈

9 dagen geleden

Ik heb het vanochtend even gevraagd aan mijn bekkenfysio. Zij is geen voorstander om preventief te stoppen met lunges omdat je in het dagelijks leven vaak ookal dit soort bewegingen doet en het zo wat meer traint. Maar advies van haar is wel om het aangepast te doen. Ik doe ze zonder gewicht, langzamer en een stuk kleinere stap naar achteren. Af en toe korte pauze naar normale houding. En dat ging afgelopen maandag goed. Ik ben ook bijna 24 weken. Hoop dat we zo lang mogelijk door kunnen blijven sporten 🤗

9 dagen geleden

Reactie op Suuskexx

Ik heb het vanochtend even gevraagd aan mijn bekkenfysio. Zij is geen voors ...
Ja. Goed advies! Dit is ook precies hoe Sterkher het uitlegt. Je hoeft er echt niet mee te stoppen. In haar zwangerschapsprogramma staan echt genoeg van dit soort oefeningen (zelfs in week 36 staan er nog reverse lunges op het programma). Ik doe nu lunges niet meer met 2x 10 kilo in een hand, maar 2x 3 kilo voelt fijner en gaat dan echt prima. Het belangrijkste daarbij is om vooral klappen op je bekken (springen, hardlopen enz) te beperken. Geeft onnodige belasting en je traint ook goed als je niet springt etc.

9 dagen geleden

Ik ben bijna 24 weken en pump nog 2x in de week (voorheen 3x). Deed de squats altijd met 11 kg aan elke kant en doe nu 8,5 aan elke kant. Omdat ik al vrij snel last kreeg van m’n bekken en ook bij de chiropractor loop heb ik de lunges vervangen door squats. Het is juist goed om te blijven trainen en zo je spieren sterk te houden maar het moet wel goed blijven voelen. Ik vind ons allemaal bikkels dat we nog steeds gaan💪🏻