7 Reacties

7 maanden geleden

Wandelen en lopen en dus ook crosstrainer is zware belasting voor je bekkenbodem. Klinkt alsof je daar last van hebt. Zwangerschap moet je zien als een blessure, je moet oefeningen en kracht dus weer opbouwen. Ik volg het Sterkher programma, maar er zijn ook andere goede post partum programma’s. Ik zou echt niet zomaar wat gaan doen. Je moet echt weer connectie met je core krijgen

7 maanden geleden

Oh, en hardlopen is high impact, dit wil je echt pas weer na 6 maanden (ja dat is lang) op gaan bouwen als je niet een enorm doorgewinterde professionele hardloper bent.

7 maanden geleden

Heb je laten checken of je buikspieren weer helemaal aan elkaar zitten? Pas dan kun je echt weer buikspieren trainen. Verder heel belangrijk om op je ademhaling te letten (alsof je een rits dichtdoet van beneden naar boven). Heb je daarnaast je bekkenbodem laten checken? Ondanks dat je herstel goed gaat kun je bijv. een kleine verzakking hebben bijv. Een kleine apk-keuring is goed om te doen. Verder heeeeel rustig weer opbouwen en als blijkt dat dit teveel was volgende keer wat minder doen. Eigenlijk ben je tijdens je zwangerschap fitter en sterker dan nu. Je moet het zien als een heel zware blessure en niet onderschatten. Je kunt me altijd wat tips etc. vragen als je wil. Ik heb er redelijk wat kennis van en crossfit nu alweer een paar weken.

7 maanden geleden

Reactie op Senn1995

Heb je laten checken of je buikspieren weer helemaal aan elkaar zitten? Pas ...
Wat heb je voor tips om buikspieren weer op te bouwen? Ik doe nu circuittraining waar 2 buikspierpijn apparaten bij zitten en ik heb niet de financiële middelen om bijv een personal trainer te nemen.

7 maanden geleden

Druk op anus klinkt echt heel typerend voor bekkenbodem. High impact sport wordt sterk afgeraden eerste half jaar zoals al genoemd. Dus krachttraining prima, maar ook daarin niet gelijk zwaar willen beginnen en goed denken aan het aanspannen van de bekkenbodem hierbij. Veel (snel) lopen is ook zwaar voor je bekkenbodem, qua cardio kun je beter fietsen is mij door de bekkenfysio vertelt. Zij raadde mij het programma van sterkher aan, maar wel ook het eerste half jaar voorzichtig te zijn met asymmetrische bewegingen zoals lunges, die wel in het sterkher programma staan.

7 maanden geleden

Reactie op san95

Wat heb je voor tips om buikspieren weer op te bouwen? Ik doe nu circuittra ...
Ik zou eerst je buikspieren laten checken, dit heeft bij mij de verloskundige gedaan. Zodra die weer helemaal terug zijn gegroeid kun je heeeel langzaam beginnen. Schuine buikspieren is goed, beginnen met side plank op je knieeen en als dat gaat bijv. een normale side plank. Als je buikspieren weer volledig zijn teruggegroeid kun je kijken hoe de deadbug houding voelt en dan eventueel voorzichtig je been strekken en voelen hoe dat gaat. Zo steeds meer opbouwen maar echt heel rustig aan.

7 maanden geleden

Ohjee. Pas echt op! Ook al heb je geen klachten die kunnen hierdoor wel echt komen! Je moet alles weer heel rustig opbouwen. Dit voelt echt als bejaarden sport hoor! Zoek goed op internet op wat al kan en wat niet. Ik ben na eerste bevalling ook te snel dingen gaan doen. Niet sporten maar gewoon al t andere dagelijkse leven. Heb maanden niet kunnen lopen van de bekkenpijn die ik heb gekregen. Laat je ook controleren op diastase!