8 Reacties

18 dagen geleden

Ik kende het niet maar snap dat je daarmee zit. Ik lees dat je het kan laten testen: https://www.rivm.nl/cytomegalovirusinfectie

18 dagen geleden

Je kunt je bloed laten prikken op cmv. Wat vooral belangrijk is, is hygiene! Handen wassen en geen lepels delen of kusjes op de mond geven. Ik heb me op cmv laten testen en er was te zien dat ik wel wat antistoffen had maar dat dit al van langer geleden was. Ik zou het dus opnieuw kunnen krijgen maar met de juiste hygiene is de kans heel klein

18 dagen geleden

Ik sta in dezelfde groepen. 1 dag kleuters 3 dagen groep 3. Ik heb aan het begin van m'n zwangerschap positief getest op de 5e ziekte. In januari zijn we een kindje verloren, en nu weer iets spannendste maakte het erg lastig voor me. Door die 5e ziekte raak je wat meer verdiept en kwam CMV ook voorbij. Ik voelde mij bij de kleuters niet meer fijn. In iverleg met m'n directrice ben ik die dag bij de kleuters weggegaan. Mijn vk gaf aan dat de cmv gevalletje met name bij jonge kinderen en kleuters heerst. In groep 3 voel ik me veiliger. De kids zijn minder afhankelijk van je en je hebt veel meer 'afstand' van de kinderen. Goed handen wassen en opletten met speeksel en urine. Door mijn extra controles in het ziekenhuis vanwege de 5e ziekte heb ik het met hen ook over cmv gehad. Ik mocht van hen testen of ik antistoffen heb, maar ze gaven aan dat het ook vertekend beeld kan geven. Mijn vk zegt hetzelfde. Ik kan nu op een oude virus positief testen. Het kan soms terugkomen als het ware. Dat zou betekenen dat ik weer stres heb ofdat ik een acute besmetting heb, , of dat het iets 'ouds' is. Die onzekerheid trek ik niet. Daarom hebben we ervoor gekozen om hier ook niet op te gaan prikken. Ik snap je angst, maar het gaat vaker goed dan niet goed. Een geruststelling is misschien ook dat, als ik het goed begrepen heb, je nu al een stuk verder in je zwangerschap bent en de schade iets meer beperkt kan zijn.

18 dagen geleden

Ik ben zelf niet immuun, vorige zwangerschap niet en nu opnieuw niet. Ik heb thuis een kleuter die net op school gestart is een alles van ziektes mee naar huis brengt. Op 20 weken ben ik opnieuw getest en ik heb het nog steeds niet opgelopen. Je kan het laten testen, maar als je het wel hebt opgelost in het verleden, weet ik eigenlijk niet of ze kunnen zeggen of dat ik de laatste weken/maanen was of voor je zwangerschap.

18 dagen geleden

Reactie op Karie88

Je kunt je bloed laten prikken op cmv. Wat vooral belangrijk is, is hygiene ...
Mijn verloskundige vindt dat niet nodig (nog). Kusjes op de mond of bestek delen doe ik gelukkig niet, maar het komt wel voor dat de kinderen (per ongeluk) in je gezicht hoesten of niezen. Handhygiene doe ik wel extra inmiddels..

18 dagen geleden

Reactie op AMol

Ik sta in dezelfde groepen. 1 dag kleuters 3 dagen groep 3. Ik heb aan het ...
Dank voor je uitgebreidde reactie! Toevallig dat jij precies dezelfde groepen hebt! Op de 5e ziekte ben ik getest en heb ik antistoffen voor. Ik probeer idd voor te houden dat het vaker goed gaat dan niet. Maar fijn dat je het nog even zegt!

18 dagen geleden

Reactie op An4485

Dank voor je uitgebreidde reactie! Toevallig dat jij precies dezelfde groep ...
Ik snap je volkomen hoor. Die ene dag kleuters was psychisch voor mij echt een ding. Ik durfde niets meer aan te raken zonder te denken 'wat alss'. Maar feit dat mn vk er zich ook niet zo druk om maakt houd iknmaar beetje voor ogen. Het blijft gewoon een spannende periode zo eennzwangerschap, zeker als je met kinderen werkt!

18 dagen geleden

Reactie op AMol

Ik snap je volkomen hoor. Die ene dag kleuters was psychisch voor mij echt ...
Precies! Ik ben nu al van 3 kleuterdagen naar 2 gegaan (en 2 dagen gr 3) maar ben ook 'panischer' met alles dan voorheen. En idd, misschien mag ik mij daar ook meer aan vasthouden; mijn verloskundige is er ook niet extra alert op, dus dan zal het meevallen 🤞🏻