15 Reacties
20 dagen geleden
Zelf nooit meegemaakt, maar werk in het sociaal domein. Volgens mij kun je als je zwanger/net bevallen bent vrijstelling krijgen van sollicitatieplicht.. zou je even kunnen nagaan bij uwv?
20 dagen geleden
Hoi, hier ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Mijn contract verloopt 31 januari en wordt ook niet verlengd (dit ivm werk die veel te ver is en ik het niet zie zitten met de kleine) maar ben in maart uitgerekend en zou het liefst dan na mijn verlof weer aan de slag kunnen
20 dagen geleden
Zelfde schuitje mijn contract loopt half nov af. Mij is verteld dat je tijdens de zwangerschap mits je werkgever er vanaf weet en jij een zwangerschapsverklaring hebt getoond aan jou werkgever je gewoon recht hebt op een uitkering omdat je zwanger uit dienst gaat, mits je zelf ontslag neemt! Als jij zelf ontslag neemt heb je hier geen recht op. Ik weet niet precies of elk bedrijf het zelf afhandelt of dat jij hier zelf achteraan moet dat verschilt per bedrijf.
20 dagen geleden
Reactie op janey97
Zelfde schuitje mijn contract loopt half nov af. Mij is verteld dat je tijd ...
Dat krijg je inderdaad ook als jouw werkgever je contract niet verlengd, daar gaat het niet om in dit verhaal ;-)
Dit is wettelijk ook zo geregeld of je zwanger bent of niet gelukkig!
Mijn vraag gaat meer over de combinatie van de sollicitatieplicht van het UWV bij een zwangerschap.
20 dagen geleden
Een vriendin van me (niet zwanger) heeft een tijdje in de WW gezeten en van haar begreep ik dat UWV zeker de eerste maanden nog niet zo streng is met de sollicitatieplicht. Van haar begreep ik dat je maandelijks bepaalde activiteiten moet doen. Dat kan solliciteren zijn, maar ook koffie drinken ihkv netwerken of een e-learning volgen bijvoorbeeld. Staat dus even los van zwangerschap, maar ik vermoed dat ze met zwangerschap al helemaal coulant zullen zijn dus :)
20 dagen geleden
Hai! Hier ook zwanger en in de WW! Ik had wel een sollicitatieplicht! Moest er vier in de maand. Maar dat betekent niet 4 sollicitaties in de maand. Je kunt ook webinars doen, een netwerkgesprek hebben of een competentietest doen bijvoorbeeld.
Als je in de ww komt dan krijg je ook een adviseur toegewezen. Daar kun je ook mee overleggen. Door persoonlijke omstandigheden hoefde ik op een gegeven moment maar twee sollicitatieplichten te voldoen.
Uiteindelijk heb ik mijzelf ziek gemeld. Want: rugpijn en bekkenklachten. Ik kan niet 100% een baan zoeken die nu bij mij past aangezien ik nu weinig kan doen door de pijnklachten. Heb dus nu ook geen sollicitatieplichten meer.
Na mijn verlof en als ik niet meer ‘ziek’ ben dan ga ik weer terug in de ww.
20 dagen geleden
Reactie op Marthe89
Dat krijg je inderdaad ook als jouw werkgever je contract niet verlengd, da ...
Dit antwoord stuurde ik er nog achter aan😅 mij is door het uwv en de arbo arts verteld dat je tijdens de zwangerschap geen sollicitatie plicht hebt. Maar dit geld dus alleen als je contract niet verlengd wordt vanuit je werk gever en je dus niet zelf ontslag neemt of in samenspraak ontslag neemt.
20 dagen geleden
Hier een linkje waar heel duidelijk aan gegeven staat dat als je zwanger bent de sollicitatie en re-intergratie plicht vervallen.
https://www.uwv.nl/nl/zwangerschapsverlof-bevallingsverlof/zwanger-met-uitkering#:~:text=Vanaf%20de%20datum%20dat%20u,werken%20aan%20uw%20re%2Dintegratie.
20 dagen geleden
Reactie op janey97
Hier een linkje waar heel duidelijk aan gegeven staat dat als je zwanger be ...
Klopt. Maar ik ben pas in april uitgerekend 😅 en dit geldt pas als je een zwangerschapsuitkering of bevallingsuitkering krijgt.
En dit kan pas 4 weken voor je eerste verlofdag helaas.
Sollicitatie en re-integratieplicht vervallen:
Vanaf de datum dat u de zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgt, vervallen de plichten van de uitkering die u nu heeft. U hoeft bijvoorbeeld niet meer te solliciteren of te werken aan uw re-integratie. Wel heeft u rechten en plichten die bij de zwangerschaps- en bevallingsuitkering horen.
Let op: Had u een WW-uitkering, geef dan nog wel uw inkomsten aan ons door van de laatste maand dat u de WW-uitkering ontving.
20 dagen geleden
Reactie op Marjolein.
Hai! Hier ook zwanger en in de WW! Ik had wel een sollicitatieplicht! Moest ...
Jep in hetzelfde schuitje. En ook alles nageplozen met hoe het zit en de uitkeringen natuurlijk. Voor je verlof vraag je WAZO aan en kom je in de ziektewet en wordt je WW 'stopgezet'. Wanneer je verlof er weer o pzot en je nog geen naam hebt vraag je weer op nieuwe WW aan. Als je vragen hebt kun je me wel prive bericht sturen!
20 dagen geleden
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar snap je bericht niet helemaal in de zin van over 3 weken geen werk, maar pas in januari kunnen starten?
Hier staan info van uwv over ww en zwanger https://www.uwv.nl/nl/zwangerschapsverlof-bevallingsverlof/zwanger-met-uitkering
Hopelijk helpt dat je iets
20 dagen geleden
Hi Marthe. Ik zit in dezelfde situ en we lopen qua datas redelijk gelijk. Twee weken terug contact gehad met UWV voor advies. We krijgen een adviseur en via die adviseur vragen we vrijstelling aan. Het UWV begreep mijn situatie volledig. Na het bevallingsverlof natuurlijk wel de sollicitatieplicht, maar dat is logisch
20 dagen geleden
Reactie op Mosan21121994
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar snap je bericht niet helemaal ...
Mijn contract loopt begin december af en over het algemeen neemt in december een werkgever niet zo snel nog iemand aan heb ik me laten vertellen. Vandaar starten in januari