14 Reacties

11 dagen geleden

Als er plek voor zou zijn (aan beide bedkanten een co-sleeper) zou ik het wel proberen, maar vooral aanvoelen wat voor jou/jullie fijn voelt. Je hoeft die 6 maanden niet vol te maken en als je het langer wil dan ook helemaal prima lijkt mij!

11 dagen geleden

De adviezen zijn er niet voor niets natuurlijk, maar lastig als je ruimte dan zo wordt beperkt. Cosleepen (en dus eigenlijk altijd in nabijheid slapen voor in ieder geval het eerste halfjaar) is o.a. beschermend tegen wiegendood. Bij onze eerste waren wij van plan om in ieder geval die zes maanden te doen, dat werden er uiteindelijk 11! Ik vond het fijn, makkelijk met borstvoeding en wij hadden een baby die het beste sliep in nabijheid van ons (heel normaal 😉). Ik had er persoonlijk écht niet aan moeten denken om voor elke voeding / huil / knuffel echt mn hele kamer uit te moeten naar een andere kamer om mn baby te voeden of troosten. Roomsharing gaf ons allemaal de meeste slaap! Ik denk dus persoonlijk dat het wel handig is om dit soort dingen voor jezelf in overweging te nemen, los van het advies wat er is.

11 dagen geleden

Ik zou er wel sowieso mee beginnen, ook al is de ruimte wat beperkt. Die echte hele kleintjes wil je toch wel dicht bij je hebben in het begin. Je signaleert ook eerder honger signalen en kunt daardoor dus tijdig starten met voeden (ipv pas signaleren als ze heel hard huilen op de andere kamer en een overstuur baby hebben). Vervolgens is het volgens mij erg wisselend hoe lang je samen slaapt. de 1 doet zelf geen oog dicht en legt het kindje (in jullie geval kindjes) al na een week of 2 op de andere kamer en de ander doet het een half jaar of een jaar. wij hebben onze dochter een half jaar op onze kamer gehad en ik vond het zo gezellig! Ik vond het ook oprecht heel kaal toen ze naar haar eigen kamer ging. Ik sliep heel vaak met m’n gezicht na haar toe of hield haar handje vast. Ik vond het heel fijn en leuk.

11 dagen geleden

Onze kleine man heeft 3 week bij ons op de kamer geslapen en is daarna naar zijn eigen kamertje gegaan. Ik vond dit heel fijn want ik werd juist vaak wakker door de geluidjes die hij maakte🤭 daarnaast sliep hij al snel meerdere uren achtereen🤞🏻🍀 Luister vooral naar je gevoel

11 dagen geleden

Ik denk dat je dit pas het beste kan bepalen als jullie kindjes er zijn. Bij mijn eerste was ik van plan hem na 6 weken op zijn eigen kamer te leggen, maar vond hem toen nog wel klein dus hij is met 4 maanden gegaan. Mijn neefje heeft juist tot ruim 10 maanden bij zijn ouders op de kamer gelegen, tot hij echt te groot was geworden voor de co-sleeper. Ik zou dus zeggen: zorg dat je een goede plek op jullie kamer hebt voor het moment dat ze zijn geboren. En als ze wat ouder zijn kijken jullie wat in jullie situatie het beste werkt. Kindjes vinden het (vaak) fijn om in de nabijheid van anderen te slapen. Dat is voor jullie tweeling misschien wel een extra voordeel, omdat die ook op hun eigen kamer met zijn tweeën zijn ♥️

11 dagen geleden

Ik heb haar 6 maanden bij ons gehad. Ik vond het ideaal met voeden in de nacht. Later was ik gestopt met bv en kreeg ze de fles. Mijn vriend deed dit dan tot ze echt helemaal doorsliep. Zo sliepen we beide ong 6 uur aaneengesloten. Bij deze baby zie ik het wel, ieder kind is anders.

11 dagen geleden

Wij hebben met ons vorige dochtertje een wiegje gekocht en daar heeft ze denk ik, maximaal, 6 a 8 weken in gelegen. Ik vond het heerlijk, en volgens mij zij ook, dat ze daarna naar haar eigen kamertje ging. En er is niks mis met onze hechting 😉 dus vooral doen waar jij je goed bij voelt.

11 dagen geleden

Mijn beide dochters hebben maar 3 of 4 weken bij ons op de kamer gelegen. Ik werd er zo onrustig van. Ik hoorde alles. Ik verwacht dat het bij deze weer hetzelfde gaat. Ik vond het voor mijn man ook fijner, want dan kon hij beter doorslapen ipv steeds wakker bij elke voeding (ik gaf bv en vind kolven niet heel fijn, dus voedde ook zelf) Volgens mij zijn ze prima gehecht 🤭

11 dagen geleden

Vooral doen waar jij je goed bij voelt en wat bij jullie past. Mijn dochter sliep 10 maand bij ons, als het aan mij lag nog langer. Maar ze werd steeds wakker als wij naar bed gingen en mijn man was er wel zat van. Ikzelf sliep er niet slechter door. Ik heb vrienden waarvan de moeder geen oog dicht deed met de baby op de kamer. Tja, dan kun je nog zo graag willen, maar als je niet slaapt is dat ook niks. En ze verklaarden ons voor gek, haha. Was niks voor hen zo lang op de kamer. Prima toch? Ieder zijn ding en vooral doen waar je je goed bij voelt!

11 dagen geleden

Onze zoon heeft ruim een jaar bij ons geslapen. Niet in de cosleeper maar in ons bed, dit werkte voor ons het beste. Samen slapen in jullie eigen bed is dus ook een optie, maar lees je dan vooral wel in over veilig samen slapen (bv boek James McKenna of de facebookgroep). Ik weet alleen niet precies hoe dat met een tweeling gaat, maar wellicht zou één cosleeper en de andere baby in bed een optie kunnen zijn.

11 dagen geleden

Ik weet van mijn ouders dat ik na 2 dagen naar mijn eigen kamer ben gebonjourd omdat mijn vader geen oog dicht kon doen met alle geluidjes. Ik heb zelf het voornemen om iig als ik borstvoeding geef de kleine op de kamer te laten, maar ik ben een lichte slaper... dus kans dat ik er toch ook voor kies om al eerder het co-sleepen op te geven. Ik kan je vertellen, hechten tussen mij en mijn ouders is nooit slecht geweest :) Doe vooral zelf wat goed voelt!

11 dagen geleden

Je hebt ook cosleepers die op het bed kunnen. Mss kun je daar naar kijken. Vooral doen waar jij je goed bij voelt.

11 dagen geleden

Bij mijn eerste heb ik borstvoeding gegeven en ik vond het heerlijk dat ze bij ons op de kamer lag. Soms in de cosleeper, soms naast mij in bed. Als ze hongergeluiden maakte werd ik vaak al wakker voordat ze ging huilen (dus bijv. als ze steeds smakte). Zo kwam er nooit een huiltje aan te pas. Ik legde d'r aan en of ik sliep meteen weer lekker verder met haar aan de borst, of ik legde haar na de voeding in de cosleeper terug. Met een tweeling zal dit natuurlijk anders zijn, maar vanuit mijn ervaring is mijn mening dat cosleepen icm borstvoeding echt fantastisch is voor ieders nachtrust 😀

11 dagen geleden

O ja, ons kindje sliep ook supergoed in ons bijzijn. Veel beter dan alleen. En dat geldt voor heel veel kleine kindjes. Dus ook dat is een groot voordeel!