Hoi!
Ik ben nu 22 weken zwanger en heb sinds een week of 2 elke dag harde buiken. Met name in de avond, nacht en ochtend. Ik voel mn baarmoeder langzaam aanspannen, kei hard worden en na een paar minuten neemt het af. ‘s avonds gebeurt dit soms 1 tot 3x per uur. ‘s nachts en sochtends als ik wakker word heb ik standaard een harde buik.
Soms komt het door een volle blaas en soms gebeurt het nadat mijn kindje druk aan het trappelen is, maar ook vaak genoeg gebeurt het zonder aanleiding (terwijl ik dan al uren plat op de bank lig).
De buiken doen geen pijn, ik merk het alleen op en het zet me op scherp omdat ik weet dat het niet perse heel goed is..
Heb het ook al besproken met de verloskundige en gynaecoloog in het ziekenhuis. Enerzijds geven ze aan dat ik “pech” heb dat ik dit nu al zo vaak heb in zo’n vroeg stadium, dat mijn baarmoeder wellicht extra gevoelig is en dat ik rustiger aan moet doen. Helaas gaan de harde buiken niet weg als ik rustig aan doe (na bijv dagenlang niks plannen en veel op de bank liggen).
Anderzijds hebben ze me wel gewaarschuwd dat als de frequentie hoger wordt (dus bijv om de 5-10 minuten) dat ik direct moet bellen omdat dit weeën kunnen zijn en dus een vroegtijdige bevalling in gang kan zetten.
Dat laatste maakte me soms wel een beetje bang.
Ik ben dus heel benieuwd of er meer vrouwen zijn die in dit vroege stadium al last hebben van harde buiken? En of jullie tips hebben om dit te verminderen?