22 Reacties

2 maanden geleden

Niet precies in het zelfde schuitje, maar kan het me goed voorstellen. Ik werk fulltime en ook zo ontzettend moe dat ik hele dagen zou kunnen slapen en als uk vrij ben doe ik dat dan ook gerust

2 maanden geleden

De gedachte aan minder werken kwam mij ook al opspelen

2 maanden geleden

Een powernap (10a15 minuten)in de pauzes wil soms iets helpen

2 maanden geleden

Of eerder starten of langer door waardoor je wel langere pauzes en dus rust kan nemen

2 maanden geleden

Ja ik vind het ook moeilijk om dat te bespreken, aan de ene kant vind ik dan dat ik er even doorheen moet en wil ik mijn zwangerschap ook niet nu al vertellen. Aan de andere kant merk ik zo dat ik het nodig heb

2 maanden geleden

Ik werk 3,5 dag en de andere dagen heb ik mijn zoontje (die niet meer slaapt). Op de dagen dat ik de hele dag thuis werk probeer ik tussendoor wel een dutje te doen. Even 30-60 minuten slapen en dan lukt het daarna wel weer. Houd vol: vanaf het tweede trimester wordt dit echt beter dus het is maar tijdelijk!

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Ik werk 3,5 dag en de andere dagen heb ik mijn zoontje (die niet meer slaap ...
Je hebt trouwens gewoon recht op extra pauze. Dus als je werk hier moeilijk over doet zou ik het even bespreekbaar maken. Zelf heb ik het nog niet verteld, ze merken het niet en ik voel me niet schuldig doordat ik weet waar ik recht op heb. Zal het achteraf dus ook wel vertellen, zo van “daarom was ik soms ineens even onbereikbaar” 😅

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Je hebt trouwens gewoon recht op extra pauze. Dus als je werk hier moeilijk ...
Ja dat is een goeie die extra pauze! Ik heb alleen geen bank of bed op het werk helaas..

2 maanden geleden

Bij oververmoeidheid in zijn algemeen word vaak ook 2 uren iets doen en dan 10-15 minuten powernap aangeraden. En dan weer 2 uren iets doen en dan weer powernap. Etc. Mogelijk kan je in overleg met je leidinggevende ook je uren meer verspreiden over dagdelen dat je je meer productief voelt daar zij daar ook baat bij zullen hebben. Ik zou zeggen ga ik gesprek over de mogelijkheden. Laat ze meedenken over de beste oplossing. Mogelijk zijn er ook collegas voorgegaan met dezelfde situatie (en hebben zij tips?)

2 maanden geleden

Reactie op Diaan1988

Ja ik vind het ook moeilijk om dat te bespreken, aan de ene kant vind ik da ...
Misschien kan je ook benoemen en bespreken waar je behoefte aan hebt zonder de oorzaak te benoemen. Werkgevers mogen sowieso geen medische gegevens vragen

2 maanden geleden

Reactie op Diaan1988

Ja dat is een goeie die extra pauze! Ik heb alleen geen bank of bed op het ...
Op werk is dat lastig ja. Is er misschien een mogelijkheid tot (meer) thuiswerken binnen je functie? Dat je dat bespreekbaar maakt en vraagt (ivm vermoeidheid)

2 maanden geleden

Reactie op Diaan1988

Ja dat is een goeie die extra pauze! Ik heb alleen geen bank of bed op het ...
Ook daar heb je recht op 🫢 https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/brochure-werk-en-zwangerschap#:~:text=Zwangere%20vrouwen%20hebben%20recht%20op,de%20extra%20pauze%20gewoon%20doorbetaald.

2 maanden geleden

Bij sommige bedrijven kan je ook een deels betaald sabbatical aanvragen tijdens je werkjaren. Dat kan anders nog een optie zijn misschien

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Ook daar heb je recht op 🫢 https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouder ...
Oh haha dat wist ik niet! Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen 😂

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Ook daar heb je recht op 🫢 https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouder ...
Wat goed!

2 maanden geleden

Reactie op Diaan1988

Oh haha dat wist ik niet! Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen 😂
Goed om te weten waar je recht op hebt en dan het gesprek aangaan. Als ze dit niet kunnen regelen, wat ik me in sommige bedrijven echt wel voor kan stellen (wij hebben zelf een koffietent en zouden ons personeel ook geen bed kunnen bieden…), dan vraag je ze wat een andere oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld een uur later starten of eerder stoppen zodat je die tijd thuis kunt rusten, of (meer) thuiswerken als je functie dat toelaat. Bedrijven willen (en moeten 🥸) vaak echt wel meedenken. En onthoud; na het eerste trimester komt je energie weer terug dus er is waarschijnlijk tijdelijk 🙏🏻

2 maanden geleden

Reactie op Mosan21121994

Wat goed!
Ik heb de brochure gedownload en ga het de komende tijd allemaal eens doorlezen. Dit zou iedereen allemaal moeten worden gezegd zodra je zwanger blijkt

2 maanden geleden

Reactie op Mosan21121994

Ik heb de brochure gedownload en ga het de komende tijd allemaal eens doorl ...
Volgens mij moet je werk je op je rechten wijzen. Maar als die het nog niet weten… 😅 En soms weten ze zelf ook niet goed waar hun medewerkers recht op hebben. Heb er trouwens bij de verloskundige (en heb 3 verschillende praktijken gehad ivm verhuizingen) nooit iets over gehoord, gek eigenlijk!

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Volgens mij moet je werk je op je rechten wijzen. Maar als die het nog niet ...
Ja je zou het daar ook verwachten. Als is het maar zo een brochure meegeven. Net ook gratis babypakketen opgehaald, maar daar zit ook niet zulke info in

2 maanden geleden

Ik ben ook zo enorm vermoeid. En op de terugweg in de auto viel ik steeds ook een beetje in slaap. Vandaag heb ik een gesprek gehad en mijn leidinggevende ging direct informatie inwinnen en was heel welwillend om een oplossing te vinden. Dus ik raad echt aan om het gesprek te gaan voeren en volgens mij mogen ze ook tegen niemand zeggen dat je zwanger bent.