19 Reacties

3 maanden geleden

Hoi, ik heb geen persoonlijke ervaring bij mezelf, maar ben wel kraamverzorgster dus kan je mss vanuit die rol wat tips geven. Als eerste geruststelling, het is na de kraamweek heel normaal dat je productie wat af neemt, omdat je zelf weer meer gaat doen nemen je hormonen ook af en dus je productie ook. Dit is niet erg en lost zichzelf vaak wel weer op door goed op vraag en aanbod te blijven voeden. Dat hij elke 1.5/2 uur weer wilde drinken, was dit een patroon van meerdere dagen of rond de 10e/12e dag 1 of 2 dagen? Dit kan dan een regeldag/dagen zijn geweest waarop ze veel willen drinken (eerst was de gedachte dat dit kwam om weer opnieuw het vraag en aanbod af te stemmen op het kindje, maar hoorde pas dat ze hier weer van terugkomen, maar wat het ook doet, ze komen iig vaak) Ook goed om te onthouden dat je met de kolf er altijd minder uit haalt dan dat je kindje er uit kan halen, dus dit kan een vertekend beeld geven. Er zijn weinig moeder die uiteindelijk echt te weinig voeding hebben. Als je denkt dat het te weinig is kan je ook altijd laagdrempelig met een lactatiekundige contact openmen, die kunnen dan met je meedenken. Ipv om de anderhalf uur kolven wat continue heel intensief is kan je ook 1x per dag een uur powerkolven (5 min linkerborst, 5 min. Rechterborst, dan weer 5 min. links.) Op die manier maakt je lichaam in korte tijd veel prolactine aan). Ik vind 90cc kolven na de kraamweek echt niet weinig! Eerder de 180cc erg veel, maar dit zal tijdens de stuwing geweest zijn. Daar moet je het niet mee vergelijken. Zelf voldoende eten en drinken is belangrijk als je borstvoeding geeft maar zou in principe geen rol moeten spelen in de hoeveelheid borstvoeding die je aanmaakt (mss pas als je ernstig bent uitgedroogd, maar in normale gevallen niet) De productie oke houden doe je dus vooral door naar je kindje te kijken en aan te leggen als ze hier om vragen (hierin moet je je kindje ook leren kennen wanneer het honger is en wanneer iets anders. Dit kost tijd maar ga je vanzelf leren) Nog een laatste tip; in de eerste 48 uur heel vaak aanleggen (10-12x per dag) kan zorgen voor 30% meer melkproductie. Denk er rustig over na en kies wat voor jou goed voelt;)

3 maanden geleden

Ik heb mijn dochter 8 maanden probleemloos gevoed en dit kwam denk ik omdat ik haar altijd aanlegde wanneer ze wilde. Ook al was dit na een uur alweer. Honger is honger. Hoe vaker je aanlegt hoe meer productie je krijgt. In praktijk is het namelijk heel erg onwerkelijk dat je echt te weinig melk hebt. Maar je kan met bv er niet vanuit gaan dat ze 3/4 uur verzadigd zijn. Als jij je kindje volgt dan komt het goed ❤️

3 maanden geleden

Ik mis eigenlijk de Lactatiekundige in je verhaal. Heb je die betrokken in de zoektocht naar meer productie? Hier had ik met de eerste problemen met aanhappen en een mega overproductie. Bij de tweede ging alles vanaf minuut 1 gesmeerd en geen enkel issue met productie. Daarmee wil ik zeggen, elk kind, de manier van aanhappen, hoe de productie wordt opgewekt maar ook jouw lichaam en hoe die reageert, elke keer is het weer anders. Dus houd moed als je de wens hebt borstvoeding te gaan geven.

3 maanden geleden

Ohja nog iets, volgens min kan de huisarts een neusspray voorschrijven die je productie boost. Misschien handig om hier over te informeren wanneer hetzelfde issue zich weer voordoet.

3 maanden geleden

Reactie op Kiwinasje

Ohja nog iets, volgens min kan de huisarts een neusspray voorschrijven die ...
De neuspray wordt idd soms voorgeschreven bij een traag toeschietreflex omdat er neussprays bestaan met oxitocine er in. Weet niet of dit het probleem was hier. Het zorg iig niet voor meer productie helaas.

3 maanden geleden

Hier twee kinderen voor 1,5 en 2 jaar uitsluitend borstvoeding gegeven. Aan het begin zoveel mogelijk live voeden. Borstvoeding is echt een vraag-aanbod regeling. Aan het begin vragen baby’s inderdaad soms wel om de 1,5-2uur en dat kan erg zwaar voor je zijn. Je kind heeft hier echter wel behoefte aan en naar mate ze ouder worden wordt dit minder. Het is ook niet elke dag zo. Jonge baby’s hebben gewoon nog behoefte aan clusteren. Mijn ervaring is dat je bij borstvoeding zoveel mogelijk de natuur z’n weg moet laten volgen. Dus ingaan op de behoeften van je kind en zo min mogelijk verstoren door kunstvoeding of kolven.

3 maanden geleden

Reactie op Jobke

De neuspray wordt idd soms voorgeschreven bij een traag toeschietreflex omd ...
Ahh Dankje voor de toelichting. Zo heb ik dat altijd via via begrepen maar nooit gebruikt dus goed dat je het met kennis aanvult!

3 maanden geleden

Ex kraamverzorgster hier🙋🏼‍♀️. Mijn advies voor mama's die BV wilde geven was in de kraamweek elke voeding aanleggen en het liefst in het begin ook kolven als het niet op gang komt. Het is heel normaal dat kleine baby's wat vaker willen voeden. BV is op verzoek en zeker in het begin kunnen ze veel gaan clusteren waardoor het soms lijkt alsof ze heel de dag wel aan de borst willen liggen. Belangrijk is wel om ook echt goed voor jezelf te zorgen! Probeer voldoende rust te nemen, bij elke voeding een glas water te drinken en lekker volle producten zoals kwart te eten. Als het je te veel tijd kost om en te kolven en te voeden dan zou je eventueel kunnen afwisselen met 1 borst voeden en de ander kolven, en dan volgende voeding omwisselen. Het is ook belangrijk dat het gewoon een fijn momentje voor jullie samen is en het geen moeten wordt, door de stress neemt de productie ook af. Een warm washandje op je borsten voor het voeden aan kan ook fijn zijn om je melkkanalen alvast goed open te zetten zodat de melk makkelijker doorstroomt. Misschien dat verschillende houdingen ook helpen om je borst op verschillende plekken te stimuleren doordat hij dan compleet wordt geleegd ipv altijd op dezelfde plekjes. Ik ben zelf nu zwanger van mijn 1e kindje (4+3 week) en wil ook heel graag borstvoeding gaan geven. Ik ben benieuwd of ik iets zal hebben aan mijn eigen werkervaring nu ik aan de andere kant zal staan🤭. Het gaat je vast lukken!😊

3 maanden geleden

Reactie op Deminem

Ex kraamverzorgster hier🙋🏼‍♀️. Mijn advies voor mama's die BV wilde geven ...
Het inschakelen van een Lactatiekundige kan ook heel fijn zijn als het qua productie toch niet zou lopen zoals je hoopt. Het kan nooit kwijt er één een keer een voeding mee te laten kijken!

3 maanden geleden

Ik had zelf het geluk dat mijn kind makkelijk dronk aan de borst vanaf het begin. Dat scheelt ongetwijfeld een boel. Wat ik vooral zou willen meegeven is dat je niet moet letten op hoeveelheden en naar je kindje moet kijken. Plast hij regelmatig? Poept hij regelmatig? Dan komt er dus voeding binnen. Dat is je dagelijkse indicatie. Verder is de groei natuurlijk de belangrijkste graadmeter. Als de baby groeit komt er dus voeding binnen. Ga je hieraan twijfelen dan wordt het tijd gauw een lactatiekundige in te schakelen (of natuurlijk bij pijn oid), als er dagelijks gepoept en geplast wordt komt het echt niet direct op die ene dag aan en zou ik niet te overhaast gaan kolven of bijvoeden. Mijn beleving was dat de boel wel een aantal (6) weken nodig had om te stabiliseren.

3 maanden geleden

Ohja en wat ik altijd een goeie tip vond van mijn kraamzorg: borstvoeding op verzoek kan ook op jouw verzoek betekenen!

3 maanden geleden

Mijn dochter is 2 en krijgt nog borstvoeding. Ik raad je het kolven eigenlijk helemaal af, is niet leuk en is ook veel werk. Om je productie op peil te krijgen moet je aanleggen, aanleggen, aanleggen. Huid-op-huid met je baby in bed of op de bank en echt zoveel mogelijk de baby aan de borst. Gerust elk uur de eerste periode en ‘s nachts maximaal 3 uur ertussen (maar mag ook vaker). Baby ‘s nachts ook lekker dichtbij, bijvoorbeeld in een co-sleeper, zodat de nachtvoedingen ook wat minder zwaar zijn. Regeldagen kunnen ook voorkomen, dan wilt je baby een aantal uur bijna de hele tijd aan de borst om de productie te verhogen. Heel zwaar maar het hoort erbij, installeer jezelf op de bank met snacks, drinken en boek/serie/telefoon en laat je partner of andere hulp de rest doen (ander kind verzorgen en huishouden). Mocht het toch niet lekker lopen, dan een IBCLC gecertificeerd lactatiekundige erbij halen, mogelijk krijg je dat (deels) vergoed.

3 maanden geleden

Ik heb zelf ook veel gehad aan de badass breastfeeder podcast, aanrader om die in de zwangerschap al te luisteren zodat je goed voorbereidt bent. Succes!

3 maanden geleden

Reactie op Deminem

Ex kraamverzorgster hier🙋🏼‍♀️. Mijn advies voor mama's die BV wilde geven ...
Dankjulliewel allemaal voor de reacties, zeker helpend! In mijn kraamweek is me verteld dat er absoluut 3 uur tussen moet zitten en toen wij ‘s avonds een keer compleet moedeloos hem toch na 2 uur hadden aangelegd gaf ze de volgende dag aan dat dat toch echt niet ideaal is en we dat moeten vermijden. Dit heeft er (vooral bij mij) voor gezorgd dat ik elke keer wanneer hij huilde dacht dat het niet perse honger kon zijn want er zat nog maar zo kort tussen. Ik moet zeggen dat ik de duidelijkheid van om de 3(later 4) uur wel fijn vind/vond. Ik weet waar ik aan toe ben in een periode die al zo nieuw en onduidelijk is. Maar misschien ervaar ik dit bij een 2e totaal anders en kan ik dit meer loslaten. Meer naar mijn gevoel (en mijn vriend haha) luisteren en bij twijfel gewoon even laten drinken dus. We gaan het ervaren en ik ga proberen er niet te veel om te stressen inderdaad

3 maanden geleden

Reactie op Lottevdakker1997

Dankjulliewel allemaal voor de reacties, zeker helpend! In mijn kraamweek ...
Dat is wat vroeger idd meer werd gezegd maar nu zeker niet meer! Je baby komt wanneer hij wil en soms al na 1,5 uur weer bijv. Zelf heb je ook niet altijd op vaste tijden trek. Vaak drinken ze veel minder als je op vaste tijden voedt omdat ze dan niet altijd al trek hebben. Op verzoek voeden is even wennen mr het levert jullie allebei uiteindelijk meer op. Na een poosje komt er vaak ook enige ritme en regelmaat in het voeden op verzoek en weet je wanneer ze meestal komen. Vaak komen ze savonds bijvoorbeeld wat vaker achter elkaar om een voorraadje op te bouwen voor de nacht (dit noem je clusteren). Aan het begin is het nog niet altijd handig om er langer dan 3 uur tussen te laten (korter kan dus wel) omdat ze dan vaak nog uit een afvaldip moeten komen. Later kan je er langer tussen laten (max 5 uur, na 5 uur kan je productie ook afnemen).

3 maanden geleden

Heel veel goeie tips! Zelf drie kids onder drie gevoed (tegelijk en nee geen drieling) voeden op verzoek. Die van de kids of die van jou, ik heb zelf niet gekolft, als ik stuwing had ging er gewoon een baby of dreumes aan. Zij regelen die borsten zelf wel 🙃 Als je het echt wil doorzetten idd een lactatiekundige erbij halen 😊

3 maanden geleden

Reactie op Lottevdakker1997

Dankjulliewel allemaal voor de reacties, zeker helpend! In mijn kraamweek ...
Oei wat een slecht advies dat er 3 uur tussen moet zitten. Zo werkt borstvoeding gewoon niet. Als je strak aan zo’n schema vasthoudt is de kans groot dat de borstvoeding niet zal slagen. Op verzoek voeden is echt belangrijk! Probeer je gevoel en je baby te volgen en gooi alle apps en schema’s de deur uit!

3 maanden geleden

Inderdaad aanleggen aanleggen aanleggen en geen zorgen maken. Je lichaam is hiervoor gemaakt (uitzondering bestaan natuurlijk). Soms drinkt je kindje ieder uur, soms zit er 4 uur tussen. Je vindt hier na een paar weken vanzelf een ritme op verzoek in. Hier al 16 maanden bv en zwanger van nr 2 . Na mijn verlof ben ik de voedingsmomenten tijdens werktijd gaan kolven en op mijn mama dag en weekend alles live voeden. Investeer in een goede handsfree kolf (en test deze ook bij lactatiekundige).