Ik wil dit graag even van me afschrijven. Wellicht dat anderen zich erin herkennen, mij/elkaar gerust kunnen stellen, ervaringen delen etc.
Ik heb een verleden met angsten, snel zorgen maken en controledrang. Wat me ook echt heeft belemmerd. Ik had hier tot voor de zwangerschap al jaren geen (belemmerende) last meer van.
Ik ben nu 19 weken zwanger van ons eerste kindje en heb in april een vroege miskraam gehad. Vanaf heb begin van de zwangerschap heb ik al angst dat er iets mis (kan) gaan. Ik wil de dingen waar ik invloed op kan hebben, dan ook perfect doen. Als in: letten op eten, proberen niet ziek te worden, goed voor mezelf zorgen etc.
Nu werk ik in het onderwijs (met kleuters) en heb ik daarom direct na de positieve test bloedgeprikt op waterpokken en 5e ziekte. Ik bleek geen antistoffen te hebben voor de 5e ziekte, wat me meteen heel angstig maakte. Ik heb toen met mijn werkgever kunnen overleggen dat ik andere werkzaamheden doe tot 20 weken. Dat is dus nu bijna voorbij.
Ik merk dat ik er tegenop zie om straks weer voor de klas te gaan. Ik zie weer allemaal beren op de weg en ben bang alsnog iets op te lopen.
Zo lees ik bijv. over CMV virus wat ook onder jonge kinderen heerst en verspreid kan worden, tevens ook weer negatieve gevolgen kan hebben voor je ongeboren kindje.
Bloedprikken hiervoor is nogal dubieus en wordt in NL helemaal niet gedaan eigenlijk.
Ik heb hierover en m'n 'algemene' angsten gebeld met de VK. Zij kon me wel wat geruststellen, maar zei ook dat bloedprikken niet echt veel zin heeft. Omdat er moeilijk te achterhalen is wanneer je het hebt gehad als er 'positief' uitkomt. En ook dat je CMV vaker kunt krijgen, anders dan 5e ziekte en waterpokken.
Daarnaast gaf ze vooral aan dat CMV weinig voorkomt en zo weinig kans is dat het uiteindelijk klachten voor de baby veroorzaakt, dat goede hygiëne meer dan voldoende is en ik mijn werk gewoon uit kan voeren.
Ik merk gewoon dat mijn angsten overheersen. Alles is tot nu gewoon helemaal goed met de baby. Ik moet leren vertrouwen te krijgen. Ik ben ontzettend blij met de zwangerschap en wil niet liever dan een gezond kindje ter wereld brengen. Ik heb daar dus werkelijk alles voor over, om het zo te zeggen. Maar dat maakt ook dat ik zoveel angsten krijg, dat het overheerst.
Om alles uit de weg te gaan, zou ik tot halverwege maart thuis moeten zitten onder een grote glazen stolp......
Ik heb een doorverwijzing gekregen voor de Pop Poli. Hopelijk kan ik snel terecht.