34 Reacties
9 maanden geleden
Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Zij hebben vaak betere tips waardoor het misschien wel beter gaat straks!
9 maanden geleden
Allereerst wat ben je goed bezig! Knap dat je al zo ver bent gekomen!!
Ik herken mezelf heel erg in je verhaal bij mijn zoon. Ik kreeg ook nog eens mega veel pijn van mijn toeschietreflex maar ook dat heb ik overwonnen. Mijn oudste drinkt nog steeds één keer per dag (1j 10m) en nu mag ik mijn tweede kindje van 1 week ook voeden.
Het wordt echt makkelijker. Je wordt handiger, voedingen gaan minder lang duren als je kindje ouder is. De luier hoef je straks niet meer elke voeding te verschonen bijvoorbeeld. Ze gaan efficiënter drinken en dus korter per borst vaak.
Ook over het aanleggen met bezoek of straks buiten hoef je je geen zorgen te maken. Dat gaat echt goedkomen. Het is ook echt normaal om even apart te zitten en zeker ook bij andere thuis is het echt niet gek om te vragen of je even ergens rustig kan zitten om te voeden.
Als je hart zegt dat je wil doorzetten, doe dat. Het wordt echt allemaal makkelijker.
9 maanden geleden
Ahh ik begrijp het.. ik was met mijn dochter ook niet heel goed ingelicht over hoe de borstvoeding zou gaan en vond de eerste weken ook echt een uitdaging. Later hoorde ik van veel kanten dat het normaal is en dat het echt eventjes duurt voordat alles soepel loopt. Het duurde bij mij zeker twee weken voordat mijn tepels echt gewend waren en mn dochter gemakkelijk kon aan happen. Het is voor jullie beide heel veel oefenen. Ik vond het het waard om door te gaan en had denk wel minder frustratie dan dat jij nu omschrijft. Dus ja, als het echt een stress factor word en hij accepteert ook een flesje, dan is dat misschien een fijnere fit voor jullie. Maar ik denk wel dat je goed bezig bent al en het word absoluut makkelijker! Je tepels zullen wennen en waarschijnlijk duurt dat niet lang meer. Bij hielp lanoline crème goed 👍 succes! 🤗🤗
9 maanden geleden
Heb je al een lactatiekundige mee laten kijken naar de aanhap? Want ik denk als dat veel makkelijker gaat het je heel veel pijn en frustratie gaat schelen of niet?
Met de tijd zal hij ook leren steeds beter aan te happen, het is voor hem ook een soort vaardigheid die hij moet leren.
Ik merk dat ik eerst de “hamburger” verkeerd deed, ik kneep teveel in mijn borst ipv dat ik echt mijn tepel als het ware een beetje terug trok en het tepelhof plat maakte. Sinds ik daar echt goed op let dat ze een “grote hap” neemt scheelt het veel pijn, ik voel meteen als ze hem niet goed in de mond heeft wat voor verschil het is.
Het is echt investeren hè die eerste 2-3 weken.. maar geloof me, het wordt écht makkelijker!
En als je dit gevoel toch houdt is fles hé-le-maal prima hè! Happy mom is happy baby!
9 maanden geleden
Ik heb een dochtertje van 12d en herken echt AL je emoties. Dus je bent niet de enige!! Wij hebben het met zowel het consultatie bureau als een lactatie kundige besproken. Ze hadden beetje een andere mening maar met beide adviezen zijn wij igg geholpen. Zou contact dus echt aanraden. En weet; je bent niet de enige die zich zo voelt 🥰
9 maanden geleden
Ahh ik voel wat je voelt. Bij mij ging het in de kraamweek ook top, die week erna precies zoals jij het omschrijft. Moeite met aan happen waardoor ik en kind beide zwaar gefrustreerd werden. Ik hield in mijn achterhoofd dat mijn kraamzorg zei de eerste 3 weken is keihard investeren en daarna zie je de voordelen. Ik zit nu bijna op drie weken en ik begin het wel te zien. Los daarvan laat ik vrijdag alsnog een lactatiekundige komen omdat ik nog steeds wel wat pijn ervaar en daar ook gewoon graag tips bij wil. Je doet het goed! Mocht het zo zijn dat je er echt nare gevoelens bij krijgt (het voeden) en er somber oid van wordt dan raad ik je wel aan om te stoppen. Borstvoeding is mooi, maar een kindje heeft uiteindelijk meer aan een blije moeder:) zet hem op!
9 maanden geleden
Hoihoi
Ik herken me in jouw verhaal bij mijn zoontje van inmiddels 6, de eerste weke waren echt aanpoten ; tepelkloven, stuwing, spruw, elke twee uur voeden etc etc. Ik heb toen de keuze gemaakt om “door te zetten” en na ongeveer 4/5 weekjes zaten wij helemaal in een chill ritme en vond ik het juist heel veel vrijheid geven om hem overal te kunnen voeden en ‘s nachts niet uit bed te hoeven om flesjes klaar te maken. Uiteindelijk heb ik hem eigelijk moeiteloos tot 1.5 jaar oud kunnen borstvoeden dus ik was achteraf gezien erg blij hoe het is verlopen ondanks dat ik het echt een struggle vond mentaal en fysiek aan het begin. Ik denk dat er geen goed of fout is dus advies geven is lastig maar misschien heb je iets aan mijn ervaring 🤍
9 maanden geleden
Heel herkenbaar verhaal. Daar waar de meeste voorgaande reacties zijn om door te zetten, ben ik destijds na 8 dagen gestopt met de borstvoeding en over gegaan op kunstvoeding. Ik ben te lang door gegaan met aanmodderen omdat ik eenmaal begonnen was met borstvoeding en dit wilde laten slagen. Wat was het voor mij een opluchting om uiteindelijk(ook op aandringen van mijn man) te stoppen met de borstvoeding en daar werd ik een leukere moeder van, weg frustratie en genieten van de momenten om lekker de voeding te geven en het contact met je baby is er ook met flesvoeding. Ik ervaarde de borstvoeding als de hele dag alleen maar bezig zijn met het voeden en afkolven. Bij de kunst/flesvoeding had ik dat totaal niet meer en dat deed mij goed.
Belangrijk is om daar zelf een keus in te maken of het nou borstvoeding of flesvoeding is, jezelf er niet in verliezen en doen wat goed voelt voor jou op dat moment.
Ik heb bij mijn tweede en nu derde niet eens borstvoeding overwogen.
Dus doen wat goed voor jou voelt, dat is geen goed en fout. Niet bij iedereen werkt de borstvoeding even mooi, ook al voelt stoppen als falen
9 maanden geleden
Oh het kan in het begin zó stoeien zijn!
Heb je al contact met een lactatiekundige? Bij mijn eerste heeft dat in enkele dagen zoveel verbetering gegeven namelijk!
Ik lees in je verhaal veel goede intenties van de kraamzorg, maar én kolven ipv extra aanleggen omdat je melk er niet direct was (logisch; je melk komt pas rond dag 4-6 l) én bij moeten voeden (is minder tijd aan de borst) is niet helpend in borstvoeding opstarten. Dit is advies wat enkel gegeven zou moeten worden in overleg met een lactatiekundige..
Je keuze die je maakt is sowieso de goede, dat is echt aan ieder voor zich. Ik wil wel noemen dat de voedingen korter worden, het aanleggen straks met je ogen dicht zal lukken en de pijn bij een goede aanhap echt zo weg zal zijn.
Ik zou je willen adviseren om een lactatiekundige mee te laten kijken en daarna voor jezelf een keuze te maken ☺️ ik vermoed namelijk dat een plan met wat kleine aanpassingen je mega erg zullen helpen.
9 maanden geleden
Ik snap je gevoel, maar ik weet ook dat het echt beter en makkelijker gaat zijn! Het allerbelangrijkste is dat je je eigen gevoel volgt en een weloverwogen beslissing neemt. Zo krijg je later geen spijt als je wel besluit nu te stoppen. Ik vind borstvoeding echt heel erg mooi en ben blij dat ik het mag geven, maar het is zeker onwijs intensief, maar het wordt uiteindelijk echt makkelijker 🥰
9 maanden geleden
Ik snap je frustratie hoor. Ik vond het in het begin ook niks. Maar je kindje is nog maar dik een week oud. Zowel jij als je zoontje zitten nog middenin het leerproces. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en geef het de tijd. Het wordt over een tijdje echt gemakkelijker! En dan worden het wel genietmomenten🥰.
9 maanden geleden
Helemaal eens met wat iedereen hier zegt. Borstvoeding aanleren kost tijd, voor jou en de kleine! Bij mijn eerste duurde het zelfs ruim een maand voor het helemaal goed ging. Ik vond het daarna zo fijn en makkelijk dat ik ruim een jaar borstvoeding heb gegeven.
Echter als jij twijfelt en een fles net zo prima vindt dan is dat misschien wel meer passend bij jou 😊 Zowel borstvoeding als kunstvoeding zijn goede keuzes ♥️
9 maanden geleden
Zo, het is alsof ik mijn eigen verhaal zit te lezen.. heel herkenbaar. Vannacht was ik echt ten einde raad en boos op ons mannetje die veel te driftig aan het aanhappen was en alles bij elkaar krijste.. was echt niks mee te beginnen. Steeds met z’n armpjes dat stomme tepelhoedje eraf slaan/trekken van woede. De voeding net was rusting en vredig lekker drinken en daarna slapen in zn cosleeper.. ik vind het nu vooral echt veel gedoe ‘s nachts en ook met visite.. omdat het nog zo hannesen is.. en super lang duurt (vannacht na beide borsten ruim een half uur, dus meer dan een uur bezig.. wilde mr nog meer en niet slapen en maar krijsen) ik hoop dat het beter wordt en als ik de reacties hier zo zie zou dat zomaar kunnen. Fingers crossed!
9 maanden geleden
Wauw zoveel herkenning hier! Ik heb gisteravond m'n ogen uit m'n kop gejankt omdat het me allemaal teveel werd. Kwam ook doordat ik die nacht tussen voedingen niet kon slapen en overdag ook niet heb kunnen slapen. Dan kan ik niet meer relativeren. Onze dochter wilde dus gisteravond maar niet de tweede borst. Ik heb (nog) geen kolf en voelde echt druk om haar toch van die borst te laten drinken, anders zit er te lang tussen. Maar ze wilde echt niet. Was echt radeloos.
Ik herken ook de frustratie van dat het allemaal zo lang duurt. Voor m'n gevoel ben ik alleen maar aan het voeden en heb ik tussendoor geen tijd om wat anders te doen. Ben zeker een uur bezig dus tot de volgende voeding is dan alweer 2 uur, soms iets langer. Echt zwaar hoor.. nog los van de pijnlijke tepels die ik heb.
Visite vind ik ook mega lastig. Als het voeden soepeltjes en pijnloos was zou het al anders zijn, maar het voeden an sich geeft me nu al even stress (idd gehannes met tepelhoedje), laat staan als er bezoek voor de deur staat.
Ik sta zelf in nauw contact met een lactatiekundige. @TS misschien kan je dat overwegen voor tips. Volgens mij kan je ook bij het CJG terecht met deze zorgen. Toevallig komt het CJG vandaag bij ons voor een kennismaking, ik ga dit dan wel bespreken. Dat het me zo opbreekt soms. Hopelijk wordt het snel beter allemaal.
9 maanden geleden
Reactie op LissaM
Wauw zoveel herkenning hier! Ik heb gisteravond m'n ogen uit m'n kop gejan ...
Ik lees bij jou en meer ook de frustratie van voeden als er visite is.
Ik had dat met mijn eerste heel erg en nu op dit moment ook nog vanwege sterk tsr, af koppelen en overal nog melk etc haha 😅. Ik laat tijdstip van visite gewoon los en ik ga boven voeden! Soms zie ik mensen dan maar een kwartiertje, en soms komt het heel goed uit en ben ik 5 min later gewoon beneden.
Ik snap dat voor sommigen dat heen en weer lopen niet ideaal is, maar het neemt bij mij veel stress weg ☺️
9 maanden geleden
Niet alle reacties gelezen. Dus val misschien in herhaling.
Had bij de eerste 2 ook die lange weg van kolven bijvoeden alles zeer enz. Blij uiteindelijk dat ik toch heb doorgezet. Hier hielp bezoek aan lactatiekundige. En bezoek aan osteopaath. Stond teveel spanning op z'n kaken wat hij behandeld had en direct daarna wou het aanleggen veeeeeeel soepeler!
9 maanden geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Ik lees bij jou en meer ook de frustratie van voeden als er visite is.
Ik h ...
Ja dat ga ik ook zo maar doen. Als ze zich aandient gewoon boven voeden. Vind het dan alleen lullig voor bezoek als ze haar daardoor maar kort zien. Maar volgens de kraamhulp en mijn man moet ik meer aan onszelf denken en niet alleen aan wat leuk is voor bezoek.
Trouwens Pannenkoek plantje ik vind dat jij in alle topics zo lief reageert op iedereen! 💞 Wilde ik even zeggen 😊 Geldt voor meer dames die wat meer ervaring hebben en tips geven. Echt fijn.
9 maanden geleden
Reactie op Nxxx
Niet alle reacties gelezen. Dus val misschien in herhaling.
Had bij de ee ...
Ja wij zijn gister ook voor het eerst bij een osteopaat geweest ivm spanning in haar mondje en lijf van de bevalling. We zagen al iets verlichting bij haar na 1 behandeling. Over 2 weken gaan we nog een keertje en we doen tussendoor wat oefeningetjes met haar in haar mondje. Hoop dat we snel wat merken mbt voeden!