22 Reacties

2 maanden geleden

Een lastige vraag idd. Bij mijn vorige bevalling was het uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden. Ik zelf denk nu voor een geplande keizersnede te gaan. Durf het eerst op de normale manier proberen niet aan te gaan. Na de trauma's van de vorige keer

2 maanden geleden

Ik volg even. Mijn vorige bevalling was een geplande keizersnede (ivm stuitligging). Twijfel wat ik nu wil doen. Mijn eerdere overweging was: de keuze waar de minste risico voor de kleine bij komt kijken. En dat is bij zowel de 1e als de 2e een keizersnede. Gentle sectio is trouwens wel echt fijn hoor!

2 maanden geleden

Ik vond het ook een enorm lastige keuze bij mn 2de. Bij de eerste een spoedkeizersnede gehad wegens foetale nood op 9cm. De gyn gaf mij een kans van 80% dat een natuurlijke bevalling goed zou gaan bij de 2de dus heb ik uiteindelijk voor een natuurlijke bevalling gekozen (ook met oog op mn eigen herstel en het sneller mobiel zijn waardoor ik ook sneller weer iets met mn oudste zoontje zou kunnen doen). Helaas deze bevalling ook geëindigd in een spoedkeizersnede door foetale nood. En een pittig herstel gehad. De 3de ga ik dus voor een geplande keizersnede zodat ik niet weer een dubbele bevalling heb. Een vriendin van mij heeft recent een geplande keizersnede gehad en gaf ook aan dat het herstel zoveel sneller gaat dan bij een spoedkeizersnede. Dus daar houd ik maar aan vast 🤞

2 maanden geleden

Ik vond dit zelf een fijn artikel om erover te lezen. Vooral ook een overzicht van de situaties waarbij je een grotere kant hebt op een succesvolle vaginale bevalling. https://www.isala.nl/patientenfolders/7449-bevallen-na-eerdere-keizersnede/

2 maanden geleden

Als je deze risico’s kunt vermijden door te kiezen voor een keizersnede dan had ik de keuze al wel gemaakt. En je man echt even een schop onder z’n reet geven. Jij bent degene die dit allemaal ondergaan, hij moet er zijn, bij bewustzijn of niet. Mannen 😑

2 maanden geleden

Reactie op Paula29

Als je deze risico’s kunt vermijden door te kiezen voor een keizersnede dan ...
Hahah eens! Overigens kan ik me voorstellen dat een geplande keizersnede een heel andere beleving gaat zijn voor je man. Die van mij vond het fantastisch! 🤩

2 maanden geleden

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad na een hele dag vol aan de weeënopwekkers en uiteindelijk niet vorderende ontsluiting (8u in zkh ivm vruchtwater poep en 22.30u keizersnede gehad, toen pas 4cm ontsluiting). Bij keizersnede 2L bloedverlies waarschijnlijk door uitputting en baarmoeder die daardoor niet meer samen wilde trekken. Al met al erg zwaar en kijk er niet fijn op terug. Dat maakt de keuze voor deze bevalling niet makkelijker. Aan de ene kant vind ik het fijn dat het kindje zichzelf aandient wanneer het er klaar voor is, maar weer een dubbele bevalling zie ik ook niet zitten. In ieder geval nooit meer weeënopwekkers voor mij, maar mijn verloskundige gaf aan dat ze dit sowieso niet doen na een eerdere keizersnede ivm de risico's op scheuring litteken. Ik vind het dus ook een lastige keuze!

2 maanden geleden

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad en ik heb gekozen voor een geplande keizersnede. 🙏🏼

2 maanden geleden

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Vorig jaar december ongeplande keizersnede gehad vanwege stuit ligging (had de verloskundige hier gemist) en nu 9 weken zwanger van de tweede. Dus heb nog wel even de tijd om erover na te denken. Daarnaast woon ik in Zweden dus de regeling kan hier anders zijn. De gynaecoloog hier zei dat als ik voor een normale bevalling kies, ik wel extra gemonitord word om mogelijke scheuring te voorkomen. Zo mag de bevalling niet te lang duren bijvoorbeeld en weeen niet te heftig zijn. Maar ja, als dat wel zo is en er komt alsnog een keizersnede, is miss een geplande keizersnede prettiger. Maar of dat een optie is hier in Zweden is de vraag. Daar heb jij niks aan natuurlijk in Nederland haha. Maar ja, ik speel met hetzelfde in mijn hoofd

2 maanden geleden

Hier vind je een goede keuzehulp: https://www.degynaecoloog.nl/wp-content/uploads/2022/06/keuzehulp-VBAC-Nederlands.pdf Succes met jullie keuze!

2 maanden geleden

Ik was zelf enorm teleurgesteld toen we na 5 dagen ziekenhuis een spoed keizersnee moesten ondergaan maar alles voor ons mannetje. Ik kies voor een natuurlijke bevalling (waar mogelijk uiteraard) dit ook in verband met het herstel. Ik vond het herstel echt enorm zwaar en het lijkt me ook super mooi om natuurlijk te bevallen.

2 maanden geleden

Ik lees ook even mee. Heb een geplande keizersnede gehad ivm stuitligging. Geboorte zelf niet meegemaakt, want algehele narcose (ruggenprik 2x mislukt). En dag later bloedtransfusie gehad vanwege vele bloedverlies operatie (iets met de placenta). Geen ideaal scenario dus... zou ergens graag natuurlijk bevallen als dit kindje goed ligt. Maar ik wil wel graag nog wat meer info over de risico's. Bij stuitligging kies ik sowieso wel weer voor geplande keizersnede.

2 maanden geleden

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad in september 2022. Nu hoop ik voor een vaginale bevalling te kunnen gaan. Was toen ook de bedoeling, maar ik had al ruim 30u aan weeën erop zitten en bleef op 4cm hangen. Hartslag van de kleine daalde bij elke wee dus uiteindelijk voor de ks gegaan. Bleek de navelstreng om zijn nek te zitten... Ik was heel snel op de been na de ks (ik liep binnen een week in de Ikea), maar ik "wil" graag het gevoel van een natuurlijke bevalling meemaken. Ik vind het ook al vreselijk jammer dat ik niet meer thuis mag bevallen, maar de risico's zijn nu gewoon te groot helaas....

2 maanden geleden

Ik had een geplande keizersnede want dwarsligging. Ondanks zeer snel herstel wil ik het deze keer toch natuurlijk proberen. Ook wel omdat ik nooit een kans heb gehad, want ik heb nooit weeen gehad.

2 maanden geleden

Ik vind de artikelen en voorlichting die vraagdevroedvrouw heeft en ook vaak de diepte waarmee Nira van dijk (bevallen als een baas) onderzoek doet naar deze punten echt heel behulpzaam. Laat je door zowel ziekenhuis als (case load) verloskundige met ervaring met VBaC en/of gentle sectio goed inlichten. In allebei de gevallen praten ze snel naar hun eigen ervaringen - en in een ziekenhuis gaat t vaker in extremen en in een praktijk weer vaker goed.. beide kanten goed horen is fijn!

één maand geleden

Reactie op joheda

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad en ik heb gekozen voor een geplande k ...
Bedankt voor je berichtje. Heb je 'moeite' gehad om deze keuze te maken? Uiteindelijk naar tevredenheid verlopen? 🥰

één maand geleden

Hier hetzelfde, maar door traumatische ervaringen wil ik graag een geplande keizersnede dit keer. Met 27 weken zwangerschap hebben we nog een gesprek in het ziekenhuis. Ze zeiden dat we alvast na konden denken over hoe we de keizersnede voor ons zien en de keuzes die we hebben. Ik kan me alleen nog weinig bij die keuzes voorstellen.

één maand geleden

Tip: luister naar de podcast 'Studio Vbac' met allemaal verhalen van moeders die vaginaal zijn bevallen na een keizersnede!

één maand geleden

Wat fijn dit onderwerp! Ik heb met 32 weken een spoedkeizersnede gehad omdat mijn placenta losliet terwijl ik in het ziekenhuis was. In 30 min tijd van een goede placenta naar bijna volledig afgescheurd. Ik mag nu ook kiezen. Ik word dus ingeleid met 37 weken maar de gynaecoloog heeft niks gezegd over dat weeen opwekkers de kans op scheuren vergroot. Ik vond het herstel vreselijk, kon echt 8 weken niks, was ook veel bloed verloren maar die buik… en ik heb dus nog nooit een wee gehad. Klinkt gek maar zou dat toch willen ervaren. Daarom ga ik denk ik toch voor een “normale” bevalling. In het ziekenhuis letten ze goed op je toch?!

één maand geleden

Hee hallo, Ik heb bij mijn eerste dochter een geplande keizersnede gehad. Ze lag in stuit, ik wou vaginaal bevallen maar toen ik ruim 41 weken zwanger was vond het zkh het te spannend worden en dus toch een keizersnede gehad. Mijn tweede dochter is vaginaal geboren! Ik ben daar zo dankbaar voor, ik keek echt uit naar een vaginale bevalling. Heb tijdens de bevalling nog even weeen opwekkers gehad en is allemaal prima verlopen. Bespreek alle opties met de verloskundige en je zkh EN volg jullie eigen gevoel hier in! Bij deze derde hoop ik weer vaginaal te bevallen. Liefs.