44 Reacties
2 weken geleden
Mommy i feel you!
Wij zitten er inmiddels ook al 3 maanden in en zeggen precies hetzelfde tegen elkaar.
Ik weet nog van ons eerste kindje dat dit een hele pittige fase is. Slaapregressie, tandjes, ziek zijn, sprong. Alles lijkt elkaar op te volgen.
Het enige wat ons helpt is goed voor onszelf zorgen. Dit betekend dat wij de nachten afwisselend doen (ik geef geen borstvoeding meer). De ander die de nacht niet doet slaapt met oordoppen in op de bank. Verre van romantisch maar het is echt noodzakelijk.
Wij zitten er ook behoorlijk doorheen heen! Laat je niet beïnvloeden door de verharde generatie van onze ouders. Nabijheid is altijd goed als dit voor jullie het beste voelt! Wij doen ook veel aan co-sleeping in deze fase.
Weleens van de pick up, put down methode gehoord? Dit is wellicht iets om je eens in te verdiepen.
Hou vol. Het wordt echt beter♡
2 weken geleden
Haha die mening van oma's herken ik! En uit ervaring weet ik ook dat op de eigen kamer slapen bij ons niks oplost. Als borstvoedende mama heb je een heel natuurlijk slaapmiddel bij je. Maak daar vooral gebruik van, de natuur heeft het heel handig gemaakt!
Inmiddels heb ik baby nummer 2 's nachts bij me in bed liggen. Ik geef ook borstvoeding en door samen te slapen slaapt iedereen hier in huis het best en het meeste uren. Is dat iets voor jullie? Lees je dan wel even in in het veilig samen slapen protocol van James McKenna.
Of ze eraan wennen? Vast. Ik kan echter geen enkele reden bedenken waarom dat niet goed zou zijn. Ik vind het juist de beste lifehack ever.
Toen onze oudste 1,5 jaar was sliep ze nagenoeg altijd in d'r eigen bed en ik verwacht dat de jongste ook niet tot z'n 18e bij ons in bed slaapt.
Slaap lekker!
2 weken geleden
9 maanden slaapregressie. Hebben wij ook 2 maanden last van gehad. Bij vasthouden en bij ons in bed was hij stil. Wij geven vanaf 4 maanden al geen nachtvoeding meer. Helaas hoort dit erbij. Sinds 2 nachten gaat t weer beter. Soms hebben we hem ook gewoon laten huilen en werd hij vanzelf stil. Niet fijn maar t helpt wel
2 weken geleden
Pittig! Wij zijn er een paar maanden geleden van af gekomen door (fles)voedingen stap voor stap af te bouwen. Je kan chatgpt om advies hierin vragen rondom borstvoeding. Telkens wat korter aanbieden.
Ons zoontje bleef toen hangen op 1 en soms 2 flessen en die hebben we eraf gekregen door een melkpapje met granen.
Succes!
2 weken geleden
Hier ook! Met alle sprongetjes etc erom heen is het niet gek dat ze meer nabijheid nodig hebben. Je kan een baby nooit verwennen oid. Ze hebben ons nodig. De verwachting dat zij alles al alleen moeten kunnen of uren kunnen slapen is onwerkelijk en gecreeerd door de gestoorde maatschappij. Misschien kan je haar gewoon lekker bij je houden en laten slapen om zo de veiligheid te geven waar ze om vraagt.
Mijn dame slaapt ook regelmatig naast mij en dan slapen we beide beter. Volg vooral jezelf en haar ♥️
2 weken geleden
Ik vind het voeden ‘s nachts juist een uitkomst. We slapen samen en dan slapen we allebei het snelst weer in. Hij drinkt ook hele voedingen, vrijwel nooit maar een paar slokjes, dus heeft het blijkbaar ook nodig 🤷🏼♀️
Ik vind de nachten waarbij voeden niet werkt of wanneer hij de borst niet wilt echt veel heftiger. Langer wakker en gedoe. Volgens mij is hier vannacht een slaapregressie begonnen, dik uur vrolijk wakker vannacht en ochtenddut wakker na een kwartier. Dat na oudjaar waarop ik amper sliep… ik weet oprecht niet hoe ik dat vol moet gaan houden.
Wij hebben hier een opa met een mening maar die steekt ook geen vinger uit om te helpen en komt nooit langs, kent ons en zij kleinkind dus eigenlijk niet. Die mening mag hij lekker steken waar de zon niet schijnt.
2 weken geleden
Waarom niet gewoon geven waar je baby blijkbaar op dat moment behoefte aan heeft? Het stopt uiteindelijk echt wel weer, dus ik voed gewoon en ze slaapt in de cosleeper ledikant naast me en rolt elke nacht tijdens onrustige momenten tegen me aan en slaapt verder. Prima!
Het boek 'zachte nachten' heeft mij echt geholpen om alle andere meningen niet eens meer te horen.
2 weken geleden
Hier ook erg slechte nachten als sinds ze een maand of 7 is. Vandaag is ze precies 10 maanden dus het duurt al even. Maar ook daarvoor sliep ze niet door. Rond de kerst even 3 goede nachten gehad en sindsdien weer terg bij af. Afgelopen nacht was het 4x, soms is het 2, soms 6 🫠.
Hier ligt ze sinds een tijdje op haar eigen kamer. En het maakt geen bal verschil haha. Ze groeide alleen uit de cosleeper dus moest wel. Man slaapt er wel beter door (ik geef bv dus dat kunnen we niet verdelen), maar toch is dat fijn omdat hij dan overdag wat meer kan opvangen.
Het is doorbijten. Ik geloof dat onze oudste rond deze leeftijd ook pittige nachten had. Sowieso vind ik de leeftijd 7-12 maanden het minst leuk van allemaal. En die nachten helpen niet haha 😂. Maar ik weet ook dat het over gaat! Hou vol, je bent niet de enige!
2 weken geleden
Hier sliep ze super tot de 4 maanden slaapregressie. Sindsdien is het alleen maar slechter gegaan in de nachten. Ze komt tussen 00:00 en 06:00 voor 3 voedingen en in de avond ook nog een aantal keer. Momenten dat ze zelfs om de 40 min wakker word. Wij weten ook niet meer wat het is. Het een zal het ander wel opvolgen.
Hier er ook over gedacht om haar op eigen kamer te leggen. Hoorde andere moeders daar positief over. Ben alleen bang dat ik dan de sjaak ben om 3x in de nacht in de kou op een kruk te voeden...
2 weken geleden
Geen tips maar zo herkenbaar! Al zovaak de vraag gehad wanneer ik stop met borstvoeding “want dan zal ze wel beter gaan slapen…”🤷🏼♀️
Sinds de 4 maanden slaapregressie is het hier drama. Ik hoopte dat het tijdelijk was maar het is nooit meer geworden zoals voor de 4 maanden(toen sliep ze met gemak 10uur door). Nu komt ze nog elk 2-3 uur voor voeding. Ik heb wel een geprobeerd om ze niet meteen te voeden en dat accepteert ze even maar wordt dan na 10 min alsnog weer wakker. Misschien is het even doorzetten maar ik ben snachts te moe om die strijd aan te gaan en uiteindelijk ben ik dan met voeden sneller klaar en slapen we allemaal weer verder 😅
hier ook overna gedacht om ze op haar eigen kamer te leggen maar ik zie het ook niet zitten om m’n bed snachts uit te moeten😂
We gaan over 3 maanden verhuizen. Net voordat ze 1 wordt dus vind het dan een mooi moment om te naar haar eigen kamer te doen. Misschien helpt het wel een nieuwe omgeving en nieuwe geuren. Missschien ook niet 😂😂😂
2 weken geleden
Hier ook heel herkenbaar! En ik geef ook nog volledig bv (baby half maart geboren,). Ik zou zeggen kies voor jezelf en wat goed voelt. Bij ons ook nog op de kamer en vaak zelfs in bed. Ennnn voor je vragen over gewenning en twijfels. Elke keer als ik onzeker ben lees ik post van LLL Vlaanderen en van auteur zachte nachten (nurtering kind ) en dan sta ik weer volledig achter mijn keuzes en voel ik mij gesterkt ondanks dat het pittig is en zware nachten zijn in combinatie met werk!!
2 weken geleden
Hmm vreselijke en pittige periode, mijn vriend sliep beneden op een luchtbed en ik boven met mijn zoontje in bed want ledikant was drama en alleen maar huilen en co-sleeper te klein. Dus prima jij bij mij dan kunnen we allemaal normaal slapen, dacht ik maar haha.
En uiteindelijk werd ie telkens 5 uur wakker en ging hij spelen dus na een tijdje op de eigen kamer gezet en dat werkte perfect. Toen was hij er klaar voor.
Gaf ook borstvoeding toen wel 3 keer per nacht. Uiteindelijk dat ook afgebouwd omdat ik kapot was en gaf mijn vriend ook een fles.
Succes!
2 weken geleden
Ik vind het momenteel ook heel heftig en ik denk dat ik deze fase van mijn oudste 2 verbannen heb! Spijt heb ik absoluut niet van mijn zoontje, maar soms denk ik wel eens, waar zijn we aan begonnen. Hij heeft tot een maand of 7 echt fantastisch geslapen, maar inmiddels al 3, bijna 4 maanden ruk! En echt, 1x wakker worden om te voeden vind ik oké, maar net als nu heeft hij van 19.30 tot 22.15 geslapen en inmiddels is het 01.15 en slaapt hij nog niet (behalve op mij of mijn vriend maar dan slapen we zelf niet.. en het ergste is.. over 4 uur gaat mijn wekker... 🥴😵💫 sommige dagen zijn leven, maar sommige dagen zijn ook overleven😭
2 weken geleden
Reactie op simone3
Nou die vraag, hou op met me! Hier ook. Hij heeft geen bv nodig. Waarom zou ...
Precies dat! Tuurlijk is het pittig en zwaar. Nu ook al elk uur gezien bijvoorbeeld😅 maar ze zal het nodig hebben en ik ben blij dat ik het haar kan geven. Al zou ik best wel willen slapen nu 😂🤡
2 weken geleden
Reactie op Deems1991
Ik vind het momenteel ook heel heftig en ik denk dat ik deze fase van mijn ...
Dit vind ik ook vreselijk. Het aftellen naar die wekker.. ga dan de uren zitten tellen en dan kan ik mezelf soms echt gek maken. Die nachten in combinatie met werken is zo zwaar en dan zie ik echt tegen de nacht op.
2 weken geleden
Reactie op Deems1991
Ik vind het momenteel ook heel heftig en ik denk dat ik deze fase van mijn ...
Pff wat een lange tijd! Je ziet je eigen nachtrust ook weg tikken zo. Hier net een uur staan en zitten wiegen en klopjes geven, omdat het binnen 3u sinds de vorige voeding was. En ik wil niet meer iedere 2u, 1,5u voeden in de nacht. Maarrr eindstand zit ik nu een uur later alsnog te voeden, had er beter gelijk mee kunnen beginnen 🙄🙄 dan had ik alweer in bed kunnen liggen zelf
2 weken geleden
Hi Beks, heftig hè! Ik had precies hetzelfde - een goede slaper tot 8 maanden en opeens weken achter elkaar slechte nachten. En inderdaad ‘s nachts steeds weer best wat drinken. Dat was voor mij na een paar weken pas een signaal - ik besefte: blijkbaar heeft hij honger of dorst. Dan krijgt hij wellicht overdag toch niet genoeg binnen. Ik ben toen overdag meer gaan geven als test: nog een extra boterham, nog een stukje fruit, nog een groentehapje, nog meer water, nog een flesje extra. Allemaal tegelijk. En hij wilde het allemaal…Ik had het gevoel dat ik de hele dag eten aan het geven was als hij niet een dutje deed. Na 1 dag al was het probleem opgelost van het wakker worden en dit is zo gebleven. In mijn vermoeidheid en omdat ik dacht dat het wel een sprongetje zou zijn, had ik hier gewoon niet eerder aan gedacht. Je zou het altijd kunnen proberen en ben benieuwd of het voor je werkt!
2 weken geleden
Reactie op CM9293
Dit vind ik ook vreselijk. Het aftellen naar die wekker.. ga dan de uren zi ...
Pfoe ja, dat is echt verschrikkelijk! En 9/10 is hem voeden genoeg en gaat hij al snel weer slapen, maar soms wordt hij echt té wakker op een of andere manier en dan zijn we minimaal 1,5 uur zoet. En het gekke is, hik valt dan wel op ons in slaap, maar zodra we hem weg willen leggen beginnen we weer helemaal opnieuw.