17 Reacties

2 dagen geleden

Werkgevers blijven lastig met dit onderwerp.. Zelf werk ik in de zorg (GGZ) en dan zou je kunnen verwachten dat er mensen werken met wat meer empathie. Nee hoor, mijn werkgever is verschrikkelijk en zet ontzettend veel druk op je. Ik zit nu volledig thuis dankzij mijn bedrijfsarts, die wel wat empathie heeft.

2 dagen geleden

Hi! Same here! Ik werk op een middelbare school en ben de enige docent in mijn vak (drama) dus ik draag de verantwoordelijkheid over 750 leerlingen per week. Nu ben ik mn eerste T heel vaak misselijk geweest dus regelmatig ziekmeldingen gehad. Veel achterlopen in werk geeft ook stress helaas. Nu heb ik wel een fijne werkgever die zelf op de rem wilde trappen voor mij en een bedrijfsarts heeft ingezet, de conclusie was minimaal 25% minder gaan werken (ik heb een aanstelling van meer als fulltime 115%). Dus sinds twee weken werk ik minder, vond het wel moeilijk maar zoals iedereen om mij heen ook al zei; het gaat nu om jou en jouw kindje, dat gaat voor en moet goed gezond en uitgerust groeien♥️🙏 Bedrijven hebben tegenwoordig geen reden om moeilijk te doen gezien jouw salaris tijdens ziekte volledig wordt gedekt door het UWV, dit is ingesteld om zwangere vrouwen te beschermen en de werkgevers wat flexibeler te maken.

2 dagen geleden

Mijn werkgever heeft mij volledig ziekgemeld, eerste 13 weken waren echt een hell zo ziek en zo veel pijn. Sinds 16 weken 2x2 uur gaan werken. Maar dit is echt de max. Mijn lichaam heeft het zwaar. Het uwv betaald mijn ziekte kosten en die vinden juist dat ik rustig aan moet doen en geen gekke dingen moet uithalen om maar te komen werken. Bedrijfsarts is echt top en snapt mij ook..Ben wel in verwachting van een tweeling. Dus misschien dat ze daarom iets makkelijker meedenken? Maar als jij het niet meer trekt, gewoon helemaal ziekmelden. Je lichaam + je kindje is belangrijker dan je werk hoor.....

2 dagen geleden

Wat vervelend van je misselijkheid! Wat zou je zelf het liefste willen? Klinkt wel te zwaar als je na werk meteen in slaap valt. Ik werk nu 2 uur per dag minder ivm pijn aan mijn bekken door het lange zitten. Dit ging heel gemakkelijk; ik had een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt, zij gaf dit advies en mijn manager ging ermee akkoord. Het is hoe het is.. maar ik weet uit ervaring dat niet alle werkgevers zo zijn.

2 dagen geleden

Reactie op Snoesjes

Wat vervelend van je misselijkheid! Wat zou je zelf het liefste willen? Kli ...
Het liefst ga ik op deze manier verder. Het is inderdaad zwaar gezien ik elke dag na werk slaap. Maar ik ben bang dat als ik minder ga werken dat er vanaf hogerop vervelend tegen mij word gedaan (belachelijk natuurlijk want mijn kindje is het allerbelangrijkste) maar ik vind dit zelf gewoon erg moeilijk.

2 dagen geleden

Reactie op Janehof

Het liefst ga ik op deze manier verder. Het is inderdaad zwaar gezien ik el ...
Lastig he! En dat je zo’n druk voelt vanuit werk maakt het alleen maar moeilijk. Doen waar je je goed bij voelt en luisteren naar je lichaam 🙏🏼 veel succes en beterschap!

2 dagen geleden

Reactie op Snoesjes

Lastig he! En dat je zo’n druk voelt vanuit werk maakt het alleen maar moei ...
Dankjewel! 💕

2 dagen geleden

Mijn werkgever zegt heel begripvol te zijn, maar in real life valt het tegen. Ik ben fulltime juf in de onderbouw en heb 2 groepen. Ik werk nu ipv 5 al 4 dagen, maar wil minder. Heb al geregeld harde buiken en ervaar het zwanger zijn als pittig (misschien omdat ik al 38 ben, lang ziek geweest ben in het verleden en het alleen doe). Met voorstel, wat voor de groep ook eens rustiger is, ging mijn leidinggevende niet akkoord. Nu gaan er vanaf vlgde week 2 middagen af, maar als er bijzonderheden zijn moet ik terugkomen. Als iemand advies hierbij heeft... 😟

2 dagen geleden

Reactie op An4485

Mijn werkgever zegt heel begripvol te zijn, maar in real life valt het tege ...
Vraag of je werkgever je wil aanmelden bij een bedrijfsarts. Met hem/haar kun je een plan van aanpak maken voor de komende weken tot aan je verlof. Ze zijn er echt om je te helpen en zijn vaak enorm meedenkend tijdens je zwangerschap en willen vooral voorkomen dat je langdurige klachten krijgt / uit gaat vallen. Een bedrijfsarts brengt vervolgens een advies uit naar de werkgever over je inzetbaarheid.

2 dagen geleden

Ik ben vanwege een hernia met heftige zenuwpijn vanaf 12 tot 18 weken gedeelte ziekgemeld en vanaf 18 weken volledig omdat ik niets anders kon dan in bed liggen. Gelukkig een hele begripvolle bedrijfsarts die heeft geoordeeld dat ik tot aan m’n verlof niet meer kan werken, mijn leidinggevende gaat hier gelukkig in mee en we hebben 2 wekelijks even telefonisch contact. Ik heb me ook enorm bezwaard gevoeld, want na mijn vorige bevalling ben ik ook een jaar volledig ziek geweest.. Nu eigenlijk net weer een half jaar aan het werk en nu lig ik er alles bij elkaar weer een jaar uit. Helaas heb je sommige dingen niet in de hand. Je doet dit niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kindje.

2 dagen geleden

Ik ben nu 24 weken zwanger en sinds 2 weken voor 50% in de ziektewet vanwege enorme vermoeidheid, brainfog en depressie. Ik heb echt heel veel geluk met mijn manager, want zij zag dat het niet goed met me ging en stelde voor dat ik naar de bedrijfsarts zou gaan. Ik voel me wel bezwaard naar mijn team omdat die nu dingen van mij moeten overnemen, maar ik heb de rust nodig. Dit is mijn eerste kindje, en ik wil (ondanks de depressie) ook van de ervaring kunnen genieten. Ik zie wel in dat ik heel veel geluk heb met mijn werkgever :)

2 dagen geleden

Ja hier 50% op ziek gemeld

2 dagen geleden

Ik ook 50%, echt balen maar het is wel echt nodig. Mijn werkgever is gelukkig het tegenovergestelde, iedereen ‘dwingt’ mij om echt de rust te nemen. Maar in mijn soort werk is het ook makkelijker. Het allerbelangrijkste is nu dat jij en je kindje de rust krijgen die jullie nodig hebben! Sterkte!

2 dagen geleden

Goed dat je voor jezelf zorgt! Daarmee zorg je ook voor de kleine en daar heeft je kindje zijn hele leven wat aan. En dus ook jijzelf en de hele omgeving. Sterke kindjes zijn minder ziek dus daardoor kan je straks gewoon weer vol inzetten voor je werkgever. Ik ben de eerste 16w volledig ziek geweest door HG. Daarna ben ik 50% gaan werken. Dat doe ik tot 28 weken en daarna ga ik met vervroegd verlof. Op werk zijn ze heel begripvol. Mijn leidinggevende zegt dat hij me liever voor de helft heeft dan dat ik plots volledig uit zou vallen. En het plan van de bedrijfsarts geeft hem ook duidelijkheid wat ik wel en niet kan. Hij is blij dat de bedrijfsarts de keuzes maakt, want het is een flinke verantwoordelijkheid om goed voor een zwangere vrouw te zorgen. Collega's sturen me naar huis als ik te lang doorwerk: " Hup, naar huis, je tijd zit erop!" Het kan dus ook totaal anders. Zou je zeker niet bezwaard voelen. Na de zwangerschap wordt alles weer normaal. Dit is maar tijdelijk. Laat je werkgever maar denken wat hij wil. Ze krijgen alles vergoed door uwv dus er valt niets te klagen.

2 dagen geleden

Reactie op An4485

Mijn werkgever zegt heel begripvol te zijn, maar in real life valt het tege ...
Ook ik zou je adviseren om dit te bespreken met een bedrijfsarts. Daar heb je recht op en die kan als tussenpersoon onafhankelijk te werk gaan. Als je huidige inzet hoger ligt dan goed voor je is, dan is er alle reden om het rustiger aan te doen. Daarvoor hoef je niet afhankelijk te zijn van de “goedheid” van je werkgever, daarvoor heb je wettelijke rechten (zoals bedrijfsarts), dus zou ik zeker gebruik van maken. Succes 😘

één dag geleden

Ik heb vandaag met mijn leidinggevende afgesproken om één dag minder te gaan werken. Ik werk 27u verdeeld over 3 dagen op een kdv. ( Werkdagen van 9u per dag) Mijn lijf gaat na een paar uurtjes werken al pijn doen en na die 9 uur ben ik niks meer waard.. Ik hoop dat ik de overige 18u vol kan houden tot mn verlof die begin jan start.