83 Reacties

één maand geleden

Bij mijn eerste uiteindelijk besloten om voor kunstvoeding te gaan, mede omdat ze klein was zo kon ik precies bijhouden wat ze per fles dronk dat gaf mij persoonlijk meer rust, nu weer in verwachting en ga weer voor kunstvoeding. Denk inderdaad dat dit per persoon verschilt en hierin gewoon je eigen gevoel volgen

één maand geleden

Hii! Hier een gelijkgestemde! Ik moet wel zeggen dat ik me er nog niet goed over heb ingelezen, maar in principe gaat bij mij ook door mn hoofd dat ik geen borstvoeding wil geven. Geen idee waarom dat gevoel op dit moment sterker is bij mij dus ik ben blij met jou topic! Ook ik denk dat het misschien nog kan veranderen als de kleine er straks is, want ik heb het nog niet compleet afgeschreven ofzo..

één maand geleden

Je keuze is helemaal prima. Wel ga ik je uit je droom helpen; stuwing ga je hoe dan ook krijgen omdat je wel melk aanmaakt 🫣

één maand geleden

Hoooii!! Ik snap je heel goed al moet ik ook wel zeggen dat ik zou proberen je er vooral heel weinig van aan te trekken wat anderen wel of niet kunnen vinden.. bij mijn vorige zwangerschap had ik al direct besloten geen borstvoeding te willen geven en het ook niet te gaan proberen.. "geen polonaise aan mijn lijf 🥰) ik heb er ook niks mee.. ik snap best dat het iets moois kan zijn en tegelijkertijd heeft een baby'tje er ook niks aan als je als mama zijnde er weinig voor voelt.. ik heb inmiddels een gezond kindje van 3 jaar rond lopen (zonder borstvoeding te hebben gegeven, ik vond de fles ideaaaaaal!! Ik hoor veel gehannes om me heen met borstvoeding dus ik bond her wel prima).. ik ben ni 12w zwanger van ons tweede kindje en ik denk en voel me nog steeds precies hetzelfde over borstvoeding... erg mooi, maar op een ander 🤗 ik ga het niet proberen.

één maand geleden

Hoi! Heel erg herkenbaar. Ik wil absoluut geen borstvoeding geven, simpelweg omdat het me niks lijkt. Ik ken ook maar weinig mensen met positieve ervaringen en het lijkt me gewoon too much. Je hele leven staat al op de kop en dan ook nog continu daar mee bezig moeten zijn lijkt me verschrikkelijk. En als het dan niet goed gaat, jezelf helemaal een schuldig gevoel geven. Nee bedankt😅

één maand geleden

Reactie op SZ90

Hoooii!! Ik snap je heel goed al moet ik ook wel zeggen dat ik zou proberen ...
Ik heb overigens geen stuwing gehad🙊 ook geen kraamtranen dus misschien ben ik een uitzondering haha.. ik had strakke "sport" hemdjes aan direct na de bevalling om de stuwing tegen te gaan en toevallig gelukt

één maand geleden

Ik denk dat de kans heel groot is dat ik direct voor flesvoeding ga, maar heb de knoop nog niet helemaal gepakt voor mezelf. Heb bij de eerste twee weken borstvoeding aan de borst gegeven en daarna nog 1,5 maand gekolfd. Borstvoeding en kolven was voor mij echt de hel. Op zo veel vlakken. En mijn eerste kindje dronk kunstmelk gelukkig even gulzig als gekolfde melk. Reden dat ik nog iets twijfel is vanwege de gedachte: "wat als het bij deze baby nou wel heel makkelijk gaat". Maar ook als de voeding makkelijk loopt vind ik voor ons zo'n groot nadeel aan borstvoeding dat je de voedingsmomenten niet kunt delen met je partner. Met ons eerste kindje wordt de zorg voor en het plezier met ons kindje heel erg 50/50 verdeeld. Als ik toch zou kiezen voor borstvoeding zal het zo veel makkelijker zijn als hij zich meer met onze eerste bezig houdt en ik ben onze tweede. En dat wil ik eigenlijk niet . Ik wil ook met onze eerste dingen blijven doen en wil dat hij zich ook even hard tegen onze tweede aan bemoeit. Zag bij jou de verveling van taken tussen jou en je partner nog niet genoemd als argument. Die is voor mij dus ook echt van belang :)

één maand geleden

Hee Babyvosje, nog even een aanvulling ;) Toevallig is afgelopen jaar het advies veranderd om ook bij kunstvoeding op verzoek te voeden, omdat er een verband is gevonden tussen obesitas en kunstvoeding. Nu wordt geadviseerd om toch de hongersignalen te volgen ipv tijden.

één maand geleden

Hoi! Hier geen gelijkgestemde maar wilde je wel een hart onder de riem steken. Borstvoeding wordt pas sinds een paar jaar weer als iets moois en goeds gezien. Het is juist jarenlang een taboe geweest om borstvoeding te geven; flesvoeding was het allerbeste wat er was! Toen ik nog in de kinderopvang werkte 6-12 jaar geleden) heb ik nog nooit meegemaakt dat een moeder borstvoeding gaf. En dat waren echt een hoop kindjes 🤭Mijn punt is: het zijn van die trends. Daarbij vind ik dit ook wel echt een social media dingetje. Ik geef dus wel borstvoeding en word er vanuit mijn omgeving heel raar voor aangekeken. Ik ken dan ook maar 1 iemand persoonlijk die borstvoeding heeft gegeven terwijl ik een hoop moeders ken. Voor de rest moet ik ook juist hier m’n herkenning zoeken en vragen stellen - net als jij! Al met al kun je het overigens nooit goed doen, en dat geldt helaas niet alleen voor borstvoeding/flesvoeding 😂. Anyway, ik kan je niet helpen met herkenning, maar wilde je toch een beetje helpen met het negatieve gedoe eromheen ☺️ hopelijk vind je je rust en kracht in je eigen keuze!

één maand geleden

Ik heb het bij mijn dochtertje geprobeerd maar het kwam niet goed op gang en zoals jij al omschrijft, ik had er niks mee. Ik hoorde veel positieve verhalen dus heb het echt geprobeerd en na 5 dagen gestopt. Nu neig ik ook naar niet opnieuw opstarten. Of bv alleen de colostrum proberen en daarna overstappen op fles. Geen idee maar waarschijnlijk niet. Welke keuze je ook maakt, je hoeft je nooit te verantwoorden. Want jij maakt deze keuze als moeder gewoon zelf, daar hoeft niemand anders iets van te vinden.. en anders hebben ze pech! 💪

één maand geleden

Bij onze 1e dochter heel bewust er voor te kozen het niet te doen. Precies om de redenen die jij ook beschrijft ; structuur, regelmaat en geen koe willen zijn. Daarbij ben ik weer gaan werken en zag ik het echt niet zitten om te kolven etc. Mijn kraamhulp destijds zei dat borstvoeding ook vaak voorniets meer ellende kan zorgen in de kraamweek. Ik wil niet zeggen dat dit bij iedereen is en vind het ook mooi dat moeders er heel bewust voor kiezen het wel te doen. Echter bij ons zat er na 1,5 een vast ritme in, hadden een dochter die goed dronk en ik heb een hele fijne kraamweek gehad waarbij ik niet uitgeput was. Wat voor mij ook een reden was om geen borstvoeding te geven, was dat ik mijn man ook graag wilde laten voeden. Dit kan uiteraard met borstvoeding ook. Maar met kunstvoeding is dit net een stukje makkelijker. Hij heeft de kraamweek de nachten gedaan zodat ik kon herstellen van de bevalling en mijn rust kon pakken en vond de momenten met onze dochter heel fijn. Dochter gaat ook naar de opvamg dus met het oog daarop was kunstvoeding voor ons fijner. Vanaf geboorte uit de fles gedronken en door iedereen laten geven. Dus keken we niet op tegen het drinken bij de opvang. Kortom, bij ons zaten er veel meer voordelen als nadelen aan. Ik vind het heel goed dat je voor jezelf de keuze hebt gemaakt het niet te willen. Met kunstvoeding komen ze niks te kort. Hier gewoon een gezonde goed groeiende dochter die niks tekort komt 🥰

één maand geleden

Ik geef inmiddels al 14 maanden borstvoeding aan mijn dochter, dus wat dat betreft geen gelijkgestemde, maar jk wil wel zeggen dat iedere moeder vooral moet doen waar zij zich prettig bij voelt🥰

één maand geleden

Eindelijk iemand die zich uit spreekt hier een fles mama , met liefde de fles als met strijd de borst , ik zal borstvoeding niet zitten sorry dames mijn boobies zijn van mij en mijn man is melkvee houder en er staan 85 super atleten op stal die goede melk produceren van top kwaliteit die elke dag hetzelfde is ... dat is borstvoeding niet kwa voedingsstoffen . Bovendien zit er erfelijke gen met koemelkeiwit allergie in de familie dus een kindje met koemelk allergie hier . Bovendien was man de discussie en de borstvoeding gepush zat en is het gaan uitzoeken en enige reden waarom get gepromoot wordt is de hechting tussen moeder en kind dat die beter zou zijn ..nou is mijn dochter va. 2 jaar super gehecht aan beiden ouders door de fles ..

één maand geleden

Ik twijfel nog heel erg, maar was er in eerste instantie zeker van dat ik géén borstvoeding wilde geven. Enerzijds idd vanwege al het gehannes en hoelang mensen er mee bezig zijn. Anderzijds heel erg omdat ik het 50/50 met partner wil doen en ik dus óók de hechting gelijkwaardig wil laten verlopen. Nou kan dat uiteraard met kolven misschien ook, maar dan zijn er dus alsnog twee mensen bezig (eerst ik kolven, dan hij geven) om kind te laten drinken. Voelt gewoon omslachtig. Ben nu 12 weken en begin wel steeds meer te twijfelen. Moet me ook nog meer inlezen, maar merk dat de mening van anderen mij wel weerhouden bv helemaal uit m'n hoofd te zetten. En wellicht dat het kostenplaatje ook nog een klein mini beetje meespeelt.

één maand geleden

Zo herkenbaar! 🙏

één maand geleden

11 jaar geleden werd er bij mijn dochter ook op aangedrongen. En ik moest telkens weer mezelf verantwoorden waarom ik het niet wou de borst voeding. Nu mijn 2de zwangerschap heb ik gelijk gezegd , borstvoeding gaat niet gebeuren en ga mezelf niet verantwoordem waarom. Het is gewoon mijn keuze klaar.

één maand geleden

Eindelijk iemand die zich uit spreekt hier een fles mama , met liefde de fl ...
Keuze voor fles of borst moet je lekker zelf weten. Maar zeggen dat borstvoeding de voedingsstoffen mist voor een baby is gewoon niet waar 🤣. Heh?? Mensenmelk is perfect afgestemd op…. goh verrassend: mensen baby’s! Nou, alsof de natuur het zo bedacht heeft. Oh wacht dat is ook zo. Ik vind dit echt niet okee om dit zo te verkondigen

één maand geleden

Bij m'n 1e niet gedaan na een traumatische keizersnede, bij de 2e wel geprobeerd want wou het zo graag meemaken , maar vond het helemaal niks, werd er zo onzeker van en alles .. dus nu bij de derde weer lekker fles ♥️

één maand geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Keuze voor fles of borst moet je lekker zelf weten. Maar zeggen dat borstvo ...
Waar is dit aangetoond dan want wij zochten naar onafhankelijke onderzoek hierover. Borstvoeding is geen dag hetzelfde omdat je geen dag hetzelfde eet en op geven moment veranderen de voedingstoffen jn de borstvoeding omdat een kindje naar eten overschakelt ja de colostrum of biest is het beste en 8 weken daarna maar dan nemen je voedingsstoffen af ... mijn man heeft dit op ares landbouw school ooit getest in vergelijking met koemelk en borstvoeding ..

één maand geleden

Waar is dit aangetoond dan want wij zochten naar onafhankelijke onderzoek ...
Dat is juist het mooie aan borstvoeding. Het past zich voortdurend aan aan wat je kind nodig heeft. 😉 daarom is borstvoeding nooit hetzelfde inderdaad. https://www.24baby.nl/baby/borstvoeding/moedermelk/