83 Reacties

één maand geleden

Reactie op Vlindertje3

Dat is juist het mooie aan borstvoeding. Het past zich voortdurend aan aan ...
Nee maar kwa samenstelling is het elke x anders ..dus het verandert niet voor je kindje , ga kijken naar je vet en eiwit kwaliteit ... ga dat meten waarom heeft de ene vrouw dan puur water melk wat eruit komt en de andere vrouw volle romige borstvoeding... en waar is onafhankelijk onderzoek ..random website leuk maar waar is onafhankelijk onderzoek ook het stukje flesvoeding en overgewicht

één maand geleden

Nee maar kwa samenstelling is het elke x anders ..dus het verandert niet vo ...
Ook dit verschilt per keer. In de zomer is mijn melk wateriger, omdat het warmer is en je baby meer behoefte heeft aan vocht. Met andere momenten is het vetter en romiger. Je vraagt zelf om onafhankelijke onderzoeken, maar vertrouwt zelf op het onderzoek van je man tijdens een studie. Dit klinkt gemener dan dat ik het bedoel, maar ik kan meer informatie vinden over “hoe goed borstvoeding is” dan dat het niet zo zou zijn. Los daarvan, helemaal prima dat andere mensen een andere keuze maken en voor flesvoeding gaan. Ik kan me alleen niet voorstellen dat wat de natuur bedacht heeft (borstvoeding) niet goed genoeg zou zijn voor je baby.

één maand geleden

Hier precies hetzelfde! Ik denk ook zo.. wij zijn de mama dus onze keuze toch!

één maand geleden

Zazoesaartje, ik wil je verzoeken stoppen met misinformatie te delen. Je mening hebben is prima, maar wat je nu doet is schadelijk. Je lokt precies uit wat de TS absoluut niet wilde, een discussie, en nog met hele rare dingen ook. Kunnen we dit nu achterwege laten en dit topic juist een goed gesprek over flesvoeding laten zijn? Zoals bedoelt was?🤗

één maand geleden

Vooral lekker kiezen waar JIJ je prettig bij voelt! Blije mama is blije baby! ❤️ Een collega van mij is in december 2023 bevallen en geeft nog bv en ik merkte juist dat al mijn vrouwelijke collega's met kinderen dat raar vonden, zij hebben dat allemaal niet gedaan. Dus pushen op bv herken ik niet.. Ik wil het zelf wel heel graag geven, wij gebruiken zelf geen melkproducten vanwege de melkindustrie, en ik wil mijn eigen kind kunnen voeden. Lukt dat niet, heel jammer, maar er is hele goede flesvoeding! Zazoesaartje, ik heb je opmerking gerapporteerd, dit wilde TS dus niet en je spreidt misinformatie.

één maand geleden

Reactie op MelanieBabyB

Zazoesaartje, ik wil je verzoeken stoppen met misinformatie te delen. Je me ...
Nee ik zeg kritisch denken ... ga op onderzoek , kijk verder dan de gebruikelijke paden mijn excuses als er hier vrouwen zijn beledigt of zich aangevallen voelen .. wil alleen dat we kritisch gaan denken en een eigen mening vormen .. wie zegt dat dit mis informatie is .. zeg allee jongens ga na denken over wat je zegt en wat je doet en wees kritisch neem niet klakkeloos iets aan sorry voor de dames dit dit aanstootgevend binden ik verdwijn van deze baby 24 ... als er niet kritisch gedacht mag worden ..

één maand geleden

Reactie op Fox2

Ook dit verschilt per keer. In de zomer is mijn melk wateriger, omdat het w ...
Fles voeding is nauwelijks informatie over te vinden , als je er na vraagt krijg je amper antwoord dat is niet Oké. Het gaat alleen in elk blad over borstvoeding borstvoeding en borstvoeding ...

één maand geleden

Reactie op Fox2

Ook dit verschilt per keer. In de zomer is mijn melk wateriger, omdat het w ...
Ik vertrouw niet op zijn studie sorry ben hele kritische denker in dingen vertrouw op de wetenschap en onderzoek

één maand geleden

Nee ik zeg kritisch denken ... ga op onderzoek , kijk verder dan de gebrui ...
Je denkt niet kritisch, je verkondigt letterlijk onzin. Je lokt een discussie uit die hier, in dit specifieke topic, niet wenselijk is. Dus nogmaals: hou op.

één maand geleden

Hier heel bewust flesvoeding! Heb bij de eerste ook alleen kunstvoeding gedaan en ben van plan dit nu weer te doen! Ik heb hier meerdere redenen voor. Ten eerste zodat ik en mijn partner allebei kunnen voeden en er allebei even veel mee bezig zijn. Ten tweede en dit vinden veel mensen een beetje een stomme reden🙈 ik hoor zoveel van mensen om mij heen dat hun borsten zoveel waren veranderd in negatieve zin na borstvoeding. Ik ben zelf pas 23 en zie echt niet zitten dat ik nu al een hangboel krijg daar. (Dit zal echt niet bij iedereen zijn hoor, maar voor mij speelde dit mee) En wat ik ook belangrijk vond, ik wil graag zo snel mogelijk echt weer een klein beetje ‘vrijheid’ terug krijgen na mijn bevalling (en ja ik weet dit krijg je nooit helemaal etc. Dit is mijn tweede dus ik weet het). Ik wil gewoon lekker een beetje mijn ding kunnen doen zonder aan kolven etc te denken. En ik ben best een controlfreak, ik vind het fijn om precies te weten wat mijn kindje binnenkrijgt Blije mama is een blije baby is hier echt mijn motto❤️

één maand geleden

Ik heb bij mijn eerste borstvoeding gegeven de eerste 12 weken, hij was prematuur en heeft een tijd op de NICU gelegen. Hierdoor was de druk van mijn omgeving (lees schoonmoeder 😂) nog hoger en had il een enorm schuldgevoel rond flesvoeding. (Slaat nergens op weet ik nu maar hormonen en slaaptekort 😅) Hij had niet genoeg kracht om ‘live’ te drinken dus ik kolfde fulltime. Ik voelde me echt een melk koe en mijn lichaam was niet van mij. Hij had dan ook nog eens een koemelk allergie waardoor ik heel veel moest laten (lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is). Ik ging eraan onderdoor zelf maar bleef maar volhouden door de druk om me heen. Ik heb hier echt uit geleerd naar mezelf te luisteren. Bij dit kindje ben ik van plan om borstvoeding te geven maar als het niet lukt stap ik gewoon over, ik ga mezelf niet meer forceren en over mijn grenzen (als het weer een prematuur is misschien ander verhaal maar daar gaan we niet van uit 😅) mijn advies, volg je hart - jij als mama weet als enige wat beste is voor jou en je kindje. Zoals hieronder al gezegd, happy mom happy baby 💕

één maand geleden

Jeetje bedankt voor jullie reacties allemaal! Te veel om op ieder persoonlijk te reageren maar heel fijn dat veel van jullie het herkennen. En ook super lief van de (aanstaande) mama's die wel borstvoeding (willen) geven maar toch even een hart onder de riem steken. Dat geldt andersom natuurlijk ook! Iedereen moet lekker doen wat goed voelt en als dat voor jou borstvoeding is dan is dat helemaal oké natuurlijk. Ik heb eigenlijk nog niet zo door dat er juist weer steeds vreemder van borstvoeding wordt op gekeken. Ik ben in mijn vriendenkring ook een van de eersten, ook al ben ik al 31, dus daar is dit onderwerp nog helemaal niet aan de orde. Merk eigenlijk meer aan de oudere generatie (mijn moeder en schoonmoeder bv 🤪) dat ze er stiekem wat van vinden dat ik nu al bedacht heb dat het niets voor mij is. Maar dat ga ik lekker loslaten! Nogmaals bedankt allemaal 🥰

één maand geleden

Reactie op Sunflowers

Hee Babyvosje, nog even een aanvulling ;) Toevallig is afgelopen jaar het ...
Ik ben hier toch even benieuwd naar. Je mag een baby toch max. aantal kunstvoeding geven toch?

één maand geleden

Hee! Ik denk hier hetzelfde over. Krijg daar veel kritiek op idd. Maar ik ga flesvoeding geven ipv borst.

één maand geleden

Reactie op joheda

Ik ben hier toch even benieuwd naar. Je mag een baby toch max. aantal kunst ...
Dat klopt! Maar met voeden op verzoek gaat het om veel meer factoren. Baby’s drinken vaak zat hun flesje niet leeg, wat resulteert in honger eerder dan de strenge tijden toe laten. Vaak wordt dan geadviseerd je baby te laten wachten (honger te laten lijden) tot “het tijd is”. Dat in combinatie met het pushen van een bepaalde hoeveelheid voeding per fles, die een babymaag nog helemaal niet kan verdragen, waardoor je de maag oprekt en dus meer voeding geeft dan de baby nodig heeft. Vooral dit is een factor voor obesitas. Baby’s hebben net als volwassenen niet altijd even veel honger, of hebben behoefte aan vaker wat kleine beetjes (of juist niet, kan ook). De strenge flesvoeding ritmes laten hier simpelweg geen ruimte voor. Ondanks dat blijft er wel een maximale hoeveelheid voeding, maar met voeden op verzoek zal je zien dat je baby de ene dag onder die hoeveelheid blijft, en de andere dag misschien met hetzelfde verschil er overheen gaat. Wat heel normaal is, want nogmaals, jij eet als volwassene ook niet elke dag precies hetzelfde en dezelfde hoeveelheid.

één maand geleden

Reactie op joheda

Ik ben hier toch even benieuwd naar. Je mag een baby toch max. aantal kunst ...
Ja dat klopt! Afhankelijk van het gewicht van je kindje is er een bepaalde hoeveelheid die ze max per 24 uur mogen hebben. Per kg mogen ze 150mL melk. Stel dat je kindje dus 3 kg weegt mag deze dus maximaal 450mL verspreid over 24 uur (meestal 8 voedingen/op verzoek). Hier een bv mama. Ik ben net gestopt na 18 maanden met bv. Ik was er nu klaar mee, maar heb ook in het eerste jaar geprobeerd om kunstvoeding te geven. Onze zoon wou dit alleen niet (wel de gekolfde melk in fles), dus ik had "pech". Doe wat voor jullie als gezin goed voelt. En doe het niet voor de kans op hangtieten. Nu ik gestopt ben zijn ze vrijwel hetzelfde als voorheen, afgezien van een beetje striae van de zwangerschap (per persoon verschillend natuurlijk en niet wetenschappelijk onderbouwd haha 😜)

één maand geleden

Reactie op Anoukel

Ik twijfel nog heel erg, maar was er in eerste instantie zeker van dat ik g ...
(wat betreft je kostenplaatje: ik denk dat wat ik in flesvoeding bespaard heb door borstvoeding te geven, heb ik weer extra uitgegeven aan eten omdat ik altijd honger had 🤣 ik denk dat beide soorten voeding even duur is 🤭)

één maand geleden

Reactie op ArankaB

(wat betreft je kostenplaatje: ik denk dat wat ik in flesvoeding bespaard h ...
Haha, thanks voor je bericht! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht!!

één maand geleden

Reactie op MelanieBabyB

Dat klopt! Maar met voeden op verzoek gaat het om veel meer factoren. Baby’ ...
Ah ik snap het! Dankjewel. Ik ben de vorige keer na 2 weken overgegaan op kunstvoeding. Met de 2e ben ik van plan om direct kunstvoeding te geven, maar nu ook met dit in het achterhoofd.

één maand geleden

Reactie op ArankaB

(wat betreft je kostenplaatje: ik denk dat wat ik in flesvoeding bespaard h ...
Och ja, wat een voedsel gaat er doorheen😂… maar qua kosten ook nog kolfspullen + opslag voor melk (bakjes/zakjes) en grotere tas voor onderweg.. dan nog zoog kompressen, tepelcrème… uiteraard speciale bh’s (meerdere maten), uiteindelijk ook andere kleding want niet alle shirts werken even goed mee, jurkjes zijn soms echt onmogelijk… voel wat dat betreft nu echt vrijheid sinds ik overdag geen voeding meer geef😂😂 Maar nee, gratis is het echt niet 🤪🤭