83 Reacties

één maand geleden

Reactie op joheda

Ah ik snap het! Dankjewel. Ik ben de vorige keer na 2 weken overgegaan op k ...
Ik weet er niet per se het fijne van in de praktijk. Maar daar is vast wel informatie over! Echt zo’n verlof dingetje om je lekker over in te gaan lezen☺️

één maand geleden

Wat fijn dat je dit topic hebt geopend. Ik voel me soms een vreemde eend in de bijt omdat ik bewust kies voor flesvoeding. Ik erger me dan ook aan de uitspraak ‘borstvoeding is de beste voeding’ die je te pas en te onpas tegenkomt in reclames, tijdschriften en social media. Dat laat het klinken alsof flesvoeding verkeerd is. Mijn belangrijkste reden is dat ik niet wil dat de baby grotendeels van mij afhankelijk is. De baby is van mijn partner en mij en ik wil de verantwoordelijkheden en zorg gelijkwaardig verdelen. Dat betekent dus dat mijn man ook mag en kan voeden.

één maand geleden

Idem, hier bij de bij de vorige twee bewust geen borstvoeding gegeven. Past ook niet bij mij, een gedoe, heeft het kindje wel genoeg gehad. Nee doe maar gewoon de fles, weet je precies hoeveel ze binnen hebben gehad en gewoon makkelijk.

één maand geleden

Hoi! Ik speel met hetzelfde idee. Ik heb bij onze eerste me suf gekolfd, er kwam gewoon nagenoeg niks. Ons zoontje was dysmatuur en had te weinig kracht om het überhaupt te proberen. Gelijk vanaf het begin dus flesvoeding en terwijl mijn vriend het flesje mocht geven, zat ik te kolven. En te kolven. En als er dan 3 druppels in fles zaten kwam de verpleegkundige jubelend melden "Zie je wel! Gewoon volhouden!" en voelde ik me alleen maar onzekerder worden. Thuis andere kolf geprobeerd, oxytocinespray (kreeg ik alleen maar vette buikkrampen van) en we hadden een kraamverzorgster die ook nog eens borstvoedingscoach was en alle trucs uit de kast trok. Wat een opluchting toen de verloskundige na anderhalve week ter controle kwam en zei "Meid, stop er toch mee". Dat was echt wat ik nodig had als newborn moeder vol hormonen. Wat een opluchting. En hoewel ik hoop dat deze situatie anders gaat zijn heb ik nu heel sterk het gevoel dat ik dit hele circus niet weer wil. Pfff, heel verhaal, maar wel lekker om even te kunnen spuien😅

25 dagen geleden

Ik ga wel borstvoeding geven, maar omdat het idee van het kindje aanleggen me zo'n vreselijk ongemakkelijk gevoel oplevert heb ik besloten fulltime te gaan kolven (als dat lukt) en lukt dat niet, ga ik ook flesvoeding geven. Het past ook gewoon niet bij mij en ik voel me er niet goed bij. Het commentaar en het gevoel van steeds de keuze verantwoorden, dat vind ik echt het ergste. Alsof je je kind zwaar tekort doet als je geen live borstvoeding geeft of als je flesvoeding geeft. Ik geloof veel meer in het principe Blije mama, blije baby 😁

25 dagen geleden

Bij mijn eerste ging het moeizaam en kreeg hij te weinig binnen. Toen nog geprobeert te kolven maar vond het vreselijk. Na ruim een week gestopt en dat was zo een verlichting en scheelde stress. Toen heb ik besloten het bij een volgende niet eens meer te proberen. Ik vind he toon gewoon handig en praktisch. En papa kan ook mooi helepn!

25 dagen geleden

Ik heb zelf wel borstvoeding gegeven en ben van plan het weer te doen maar ik kan het me heel goed voorstellen dat je hiervoor kiest! Ik heb een aantal goede vriendinnen die er ook bewust voor gekozen hebben flesvoeding te geven omdat dat bij hen past en dat zijn stuk voor stuk fantastische moeders🥰 Laat je dus niets aanpraten, borstvoeding geven wordt steeds meer "door je strot geduwd" als je zwanger bent. baby's zijn het gelukkigste met een blije mama dus doe wat er bij je past. 😁

25 dagen geleden

Hier wel borstvoeding gegeven en plan dat weer te doen. Vooral omdat ik KMA kindjes heb, is dat veel makkelijker om de zoektocht naar geschikte KV uit te stellen. Maar ik herken veel dingen die je zegt. Vooral bij kolven voel je je echt een melkkoe 😂 vreselijk. En die controle, ook heel herkenbaar. Hier dus een tijdje voor en na de voeding gewogen om te zien hoeveel ze had gedronken voordat ik er een beetje vertrouwen kreeg. Het is vast al wel eerder gezegd maar houd er rekening mee dat je ook stuwing krijgt wanneer je geen bv geeft. Wil vooral nog even zeggen, wat een respect dat je dit deelt en dat je kiest wat voor jou (nu) het beste en fijnste voelt. Lekker je eigen pad bewandelen toch!?

25 dagen geleden

Ik sluit borstvoeding niet uit, maar ben er wel heel nuchter in: als het niet goed lukt en het me teveel stress geeft, gaan we over op kunstvoeding. Het lijkt me heel mooi om live borstvoeding te kunnen geven maar ik wil mezelf niet onnodig kwellen als het echt niet gaat. Plus ik ben nogal een controlfreak en kan me helemaal voorstellen dat het me meer rust geeft om flesvoeding te geven omdat je dan precies weet wat je kindje drinkt. En het lijkt me ook heel fijn als mijn man af en toe een voeding kan geven, zodat je het echt samen doet. Kolven lijkt me überhaupt niks. Ik heb borstvoeding dus niet afgeschreven en wil het zeker proberen, maar het is voor mij geen must.

25 dagen geleden

Mijn eerste kindje 1 jaar en 9 maanden borstvoeding gegeven. Ze wilde niet zonder slapen en ze heeft KMA. Het heeft mentaal ontzettend veel van me gevraagd. Ik vond het heerlijk, die momentjes samen. Maar!!! Ik voelde me ook overgeleverd en stond altijd in de actie stand om meteen maar 'klaar te staan'. Hierdoor nu besloten om ons 2e kindje géén borstvoeding te geven, maar kunstvoeding. Ik hoop hiermee een paar dingen; 1) sneller de hormonen mijn lijf uit 2) de zorg wat beter te kunnen verdelen (mijn man zit in een rolstoel dus het beperkt zich in de eerste weken nogal in zorg draagkracht wat hij wel en niet kan doen. Dit is (1 vd dingen) iets waar hij bewust mee bezig kan zijn met zijn kindje) 3) ik kan precies zien of er voldoende voeding in gaat 4) geen flessenweigeraar. (De eerste was dit wél) 5) mijn lijf is weer van mij Zo kan ik nog wat meer beweegredenen bedenken/benoemen. Maar vooral: ik wil het écht niet nog een keer. De stress die ik had van het niet voldoende produceren tot aan zware overproductie vond ik echt killing! Dus nee, voor mij geen bv meer.🙂

25 dagen geleden

Hi hier ook iemand die absoluut geen borstvoeding wil gaan geven 🙋🏼‍♀️ Mijn tepels zijn altijd al zo gevoelig geweest, dat ze altijd een no-go-area zijn geweest voor partners. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik het prettig zal vinden dat daar een baby aan zit te zuigen en later ook knabbelen/bijten. Bij het idee alleen al voelen ze pijnlijk aan haha. Daarbij lijkt flesvoeding mij ook ideaal om de voedingen af te kunnen wisselen (vooral in de nacht, ik zie echt op tegen de gebroken nachten) en mijn partner (nog sneller) een band met zijn kind kan opbouwen.

24 dagen geleden

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller terugveert als je borstvoeding geeft? En je de extra kilo's ook eerder kwijt raakt? Ik dacht zoiets gelezen te hebben. Weet iemand daar meer over?

24 dagen geleden

Hier iemand die 3x getracht heeft borstvoeding te geven, maar waarbij het nooit gelukt is (niet langer dan een aantal dagen) ik lag er zelf af, had te weinig melk, aanhappen lukte niet enz. Bij de vierde doe ik het gewoon weer zo, doe maar een paar dagen en daarna gewoon over op kunstvoeding

24 dagen geleden

Ik ga ook geen borstvoeding geven! Er zullen vast genoeg voordelen aan borstvoeding zitten. Maar ik zie het niet zitten om als een melkkoe constant aan de gang te gaan.. Krijg er wel wat commentaar op maar hey, ieder zo zijn keuzes en een happy mommy is ook belangrijk!

24 dagen geleden

Ik heb mijn zoon en dochter allebei flesvoeding gegeven en dat ben ik nu weer van plan. Veel makkelijker en je kan zien wat de baby binnen krijgt en dat vind ik fijn.

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar als ik dan kijk naar mijn schoonzusje die twee kinderen heeft, de oudste nu 2 maanden, die heeft ook geen borstvoeding gegeven en die was echt binnen een week weer plat. Niet normaal haha. Die kon na een paar weken weer wat spijkerbroeken aan. Dat is volgens mij ook echt aanleg en lichaamsbouw.

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Ik weet idd wel dat ik gigantische menstruatiekrampen had in het begin tijdens het borsvoeden, dat is idd de baarmoeder die dan samentrekt. Maar geen idee of dat sneller gaat dan zonder bv

23 dagen geleden

Gewoon lekker doen wat goed voelt voor jullie. Er worden elke dag kinderen groot op kunstvoeding. Happy mama = happy baby. Laat je niet gek maken door de borstvoedingspolitie 🥲 Het is ook ok om van gedachte te veranderen als je baby er is. Je hoeft nu nog geen definitieve keuze te maken. Ik ga het opnieuw proberen, maar vorige keer opgegeven na 2 weken. Als het ook deze keer niet lukt dan is het maar zo. Mijn zoontje gaat heel goed op zijn kunstvoeding en mijn man geniet van zijn voedingsmomentjes met hem.

23 dagen geleden

Lekker doen waar je je goed bij voelt! Ik ga ook geen borstvoeding geven, bij de eerste ook niet gedaan en geen moment spijt. Genoeg heisa aan m’n lichaam gehad 😝, plus de kunstvoeding is hartstikke goed tegenwoordig.

23 dagen geleden

Ik ga ook geen borstvoeding geven, bij mijn dochter ook niet gedaan. Ik vind flesvoeding erg fijn , ik hou ook van structuur en overzicht 😂