83 Reacties

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Ja dat is allebei waar. Door de hormonen die je door borstvoeding aanmaakt trekt je baarmoeder weer samen zodat hij weer klein wordt. Als je helemaal geen bv geeft krimpt je baarmoeder ook maar het duurt wat langer en hij blijft altijd ietsje vergroot. Vrouwen die borstvoeding geven verliezen hun zwangerschapskilo’s ook wat sneller, vooral als je het minimaal zes maanden doet. Die zwangerschapskilo’s zijn ook bedoeld als reserve voor het geven van borstvoeding. Maar natuurlijk kan je ze ook verliezen door gezond te eten en te bewegen.

23 dagen geleden

Ik vind het 100% ieder haar persoonlijke keuze om te beslissen of borstvoeding geven bij je past of niet. Jouw lijf jouw keuzes! Wat ik wel jammer vind is als borstvoeding geven vergeleken wordt met “een melkkoe zijn”. Dat zie ik hier een aantal keer voorbij komen en ik vind dat niet erg respectvol naar borstvoeding gevende moeders toe.

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Volgens mij zit hier wel een kern van waarheid in, maar ik denk dat je eigen lichaamsbouw hier ook wel veel over zegt. Bij mijn eerste alleen flesvoeding gegeven en was binnen 1,5 week de zwangerschapskilo’s kwijt. Het wil dus niet zeggen dat als je geen borstvoeding geeft het altijd zo is dat je die kilo’s moeilijker kwijt raakt.

23 dagen geleden

Reactie op etos

Ik vind het 100% ieder haar persoonlijke keuze om te beslissen of borstvoed ...
Dat heeft in mijn ogen niets met respect te maken. Ik heb juist veel respect voor vrouwen die borstvoeding geven, maar het geeft mij persoonlijk het idee van een melkkoe zijn. Het lijkt mij gewoon niets, al kan ik me er ook gewoon nog niets bij voorstellen. Misschien denk ik daar op het moment zelf wel ineens heel anders over, maar dit is volgens mij gewoon iemand zijn persoonlijke mening een geen aanval op iemand die wel borstvoeding geeft 😊

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Yesz! Bij mij was dit in ieder geval wel zo… had lichte krampen tijdens het voeden! Ook de kilo’s waren er snel af, plus alle spiermassa🥴 Wat betreft voor de topicstarter, helaas ga je ook als je geen borstvoeding geeft eerst hele erge stuwing krijgen… Voor de rest moet jij natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt, het is hard werken en zoeken in het begin met erge pijnlijke tepels😅 Dus snap ook goed dat vrouwen de keuze maken om het niet te doen!

23 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Haha, ik geef inmiddels 14 maanden borstvoeding aan mijn dochter en volgens mij denkt mijn lichaam: laten we al die kilo’s maar opslaan als reserves. Wie weet gaan we een honger winter tegemoet 😂 Helaas zegt borstvoeding dus niet alles over het verliezen van je extra kilo’s 😕

23 dagen geleden

Reactie op DsvD

Yesz! Bij mij was dit in ieder geval wel zo… had lichte krampen tijdens het ...
Ja weet ik! Haha. Ik dacht meer als je daar dan voorbij bent dan heb je dat niet meer en als je borstvoeding geeft dan kun je het wel-niet-wel-niet hebben zegmaar. Maar het is ook per persoon verschillend natuurlijk 😊

23 dagen geleden

Ik snap jouw keuze helemaal! Ik ben ook 15 weken zwanger en twijfel nog. Ik denk dat ik t op t begin wel wil proberen (als het lukt) en vanuit daar kijken wat ik ga doen Maar misschien verandert mijn gedachten nog idk🙈 Gewoon doen waar jij je op dat moment goed bij voelt als de kleine er eenmaal is 😊😊

23 dagen geleden

Ik had bij mijn eerste helemaal hetzelfde idee. Ik wilde er niet aan denken om borstvoeding te geven en te moeten kolven enzo, want ik moest dan echt denken aan een melkkoe🙊 Uiteindelijk in het laatste trimester toch besloten om borstvoeding een kans te geven, maar na 3 weken veel pijn, constant wisselen tussen aanleggen en kolven en bijvoeden toch gestopt. Bij de 2e ook geprobeerd met borstvoeding, maar ook na 3 weken moeten stoppen. Niet omdat het niet goed liep deze keer, want het deed geen pijn en had genoeg productie. Maar mijn melk had blijkbaar niet genoeg voeding, waardoor mijn dochter niet aankwam en pas na 4 weken toen we waren overgestapt op kunstvoeding weer op haar geboortegewicht zat. Nu zwanger van de 3e en besloten om mij alle pijn en moeite te besparen en gewoon meteen te beginnen met flesvoeding. Ik herken het (ver)oordelen dan weer niet. Want als ik zeg dat ik geen borstvoeding wil geven dan reageerd iedereen daar eigenlijk gewoon positief op. Dat was ook bij mijn eerste zo. 2 vriendinnnen van mij die wisten ook in de zwangerschap al heel zeker dat ze geen borstvoeding wilde gaan geven en hebben dat dan ook nooit gedaan. Maar ook hun hebben eigenlijk geen nare reacties gehad.

23 dagen geleden

Helemaal herkenbaar hoor!! En ook ik vond het spannend om tegen goede vriendinnen te vertellen die into borstvoeding zijn. Wat voelde ik mij gesteund door de paar vriendinnen die ook de fles hebben gegeven. 😊 Ik kreeg een tip om na de geboorte de baby eventjes aan te leggen voor het colostrum en daarna over te gaan op de fles. Colostrum is super voedzaam en geeft een boost aan je kleintje. Direct ging er bij mij een knop om om dat m'n kleintje wel mee te geven en mezelf daarna "rust" te gunnen door op de fles over te gaan. Volg je gevoel, zo cliché maar tot nu toe werkt et echt fantastisch bij mij!! 🫶

22 dagen geleden

Reactie op BabyVosje25

Dat heeft in mijn ogen niets met respect te maken. Ik heb juist veel respec ...
Dus jij zou het zelf niet vervelend vinden als iemand je een “koe” noemt? 😂

22 dagen geleden

Reactie op etos

Dus jij zou het zelf niet vervelend vinden als iemand je een “koe” noemt? � ...
Nou in dit geval noem ik mezelf en anderen zichzelf een koe 😂 Maar volgens mij moet je het niet zo persoonlijk opvatten. Ik zou iemand namelijk nooit zo noemen, ik geef alleen maar aan dat ik hier zelf zo'n gevoel van krijg bij mezelf en niet dat ik dat gevoel krijg als ik iemand anders het zie doen.

22 dagen geleden

Reactie op BabyVosje25

Nou in dit geval noem ik mezelf en anderen zichzelf een koe 😂 Maar volgens ...
Dit is denk ik ook wat steeds die discussie borstvoeding vs flesvoeding is. Van beide kanten voelen mensen zich “aangevallen/beledigd” door hoe iemand persoonlijk (dus voor zichzelf en niet als oordeel over een ander) er tegenaan kijkt, wat anderen weer persoonlijk aantrekken. Conclusie: vooral doen waar je je goed bij voelt en gelukkig bij voelt. Want: gelukkige mama = gelukkige baby 🥰 Overigens ben ik wel van plan borstvoeding te geven, maar ik had het geluk dat dit echt super soepel verliep bij m’n dochter.

22 dagen geleden

Reactie op etos

Ik vind het 100% ieder haar persoonlijke keuze om te beslissen of borstvoed ...
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met niet respectvol zijn naar anderen toe. De vrouwen in dit topic leggen in hun eigen woorden/perceptie uit waarom zij specifiek geen borstvoeding willen geven. Dat betekent niet dat ze een ander die wel borstvoeding geeft een melkkoe noemen. Ik zou er niet te zwaar aan trekken. Ik heb zelf wel borstvoeding gegeven en mezelf ook regelmatig een melkkoe genoemd. Voelt ook gewoon een beetje zo, maar ja ik vond het ook wel weer mooi hahaha ;)

22 dagen geleden

Respect voor je keuze! Misschien maak ik hem zelf ook maar ervaar toch wel veel druk om het wel te gaan proberen. Ik zie er wel heel erg tegenop en herken de angst voor het koe-gevoel helemaal. Herken ook dat anderen die angst wegwuiven en niet serieus nemen en dat doet me pijn. Ik ben bang dat ik me geen prachtige oermoeder voel, zoals veel vrouwen die borstvoeding geven dat (gelukkig) wel hebben. Ik vind dat (de angst voor) dat gevoel er gewoon mag zijn. Dat zegt niks over een ander.

21 dagen geleden

Reactie op Neintjelief

Respect voor je keuze! Misschien maak ik hem zelf ook maar ervaar toch wel ...
Ik denk dat het gevoel van een prachtige oermoeder voelen los staat van borstvoeding geven. Ik geef mijn dochter nu 14 maanden borstvoeding, maar heb me, zeker in het begin, echt geen prachtige oermoeder gevoeld. Ik vond het heel erg pittig in het begin. Veel pijn, borstontsteking, alles komt op jou als moeder terecht wat voedingen betreft.. wat ik wel bi-zar vind is dat mijn dochter de eerste zes maanden zo gegroeid is op melk dat mijn lichaam speciaal voor haar gemaakt heeft en helemaal is afgestemd. Wat dat betreft misschien toch een beetje de oermoeder, maar he, jouw lichaam draagt 9 maanden een kindje. Als dat je geen oermoeder maakt weet ik het ook niet. Los daarvan mag je angst er zeker zijn!

21 dagen geleden

Ik moet altijd zo lachen om het gevoel van vrouwen een melkkoe te zijn. Wij mensen zijn toch ook gewoon zoogdieren, toevallig net zoals koeien maar ook vele andere dieren?

20 dagen geleden

Reactie op LissaM

Wat me wel nog te binnen schoot, is het niet zo dat je baarmoeder sneller t ...
Je baarmoeder reageert zeker op borstvoeding, dat hij snel krimpt door de voeding is waar. Het gewichtsverlies is heel persoonlijk. Ik kom juist altijd aan door de borstvoeding. Ik heb wel al 3x tot 10 maanden gevoed en wil dat nu weer doen, maar ga er dus ook vanuit dat ik weer aan ga komen.

20 dagen geleden

Wat betreft je wens naar ritme, wil ik je meegeven dat je zowel met de fles als met de borst op verzoek kunt voeden én op schema. Dus op dat punt zou het niet uit maken wat je kiest. Op flesvoeding worden kinderen ook gewoon groot en bij een relaxte, ontspannen moeder groeien ze het best. En jij weet het beste hoe je zo'n moeder bent. Ik ben echt een borstvoeder, maar dat vind ik zelf juist heel relaxed (nooit wachten tot de fles warm is, mijn 3 andere kindjes groeiden goed op mijn voeding en nooit kloven of ontstekinen gehad). Ik voel me vooral een melkkoe als ik moet kolven. Dat vind ik mega onnatuurlijk voelen, zie die dingen voor om de uiers dan voor me hangen. Er zijn ook mensen die kolven en dat in de fles geven, fulltime. Daar heb ik respect voor en dat zou mij op breken. Je weet zelf het beste waar jouw grens ligt en je kan altijd wisselen van keuze. Blijf vooral jezelf, daar groeit je kindje het beste op .

20 dagen geleden

Reactie op Knopje

Ik moet altijd zo lachen om het gevoel van vrouwen een melkkoe te zijn. Wi ...
Ja dit vind ik ook altijd een bijzondere opmerking. Hoe voel je je dan precies vraag ik me af en hoe weet je hoe een koe zich voelt?