6 Reacties

23 dagen geleden

Als jij je niet goed voelt dan kan je het beste ziekmelden vervolgens zal werk jou aanmelden bij de bedrijfsarts, je werkgever moet het advies van de bedrijfsarts volgen

23 dagen geleden

Het duurt soms ook even voor een bedrijfsarts plek heeft. Je kan alvast bellen of je een afspraak kan krijgen. Als je het in de tussentijd niet trek meld je dan asjeblieft echt vast ziek. Heb je een vast contract of wat voor soort contract? Belangrijk om te weten of je wel wordt doorbetaald daar het wegvallen van loon soms ook meer stress kan geven. Als pusht een werkgever. De arboarts geeft een advies dat de werkgever hoort aan te nemen. En jij dient de arboarts duidelijk aan te geven of te geheel niet kan werken of wat wel gaat.

23 dagen geleden

Bij mij heeft mijn leidinggevende een gesprek met de bedrijfsarts voor me aangevraagd. Hij heeft die met spoed aangevraagd zodat ik binnen een week terecht kon. De bedrijfsarts kan inderdaad adviseren om je voor zoveel procent ziek te melden. Of om ander type werk te doen, bijv administratieve taken. Als je bedrijfsarts vanwege de zwangerschap adviseert om minder te werken wordt dit overigens vergoed door het uwv. Dat is fijn voor je werkgever. Verder weet ik dat een collega ook weleens een verklaring van de verloskundige gekregen heeft. Dat kan ook helpen.

22 dagen geleden

Vervelende situatie, maar goed dat je aan de bel trekt. Ik heb zelf gebeld met de arbodienst voor een preventief gesprek, omdat m'n manager het niet nodig vond. (Die wilde ook dat ik bleef werken). Als je manager wel meewerkt, is het de kortste route om het wel via haar/hem te regelen. Het advies heeft de arbo-arts schriftelijk doorgegeven aan de leidinggevende. Dit was voor mijn werkgever voldoende om zich eraan te houden. Ze worden financieel gecompenseerd door het uwv. Daarnaast is het juridisch risicovol voor de werkgever om zich niet aan het advies van de arbo-arts te houden (dit laatste heb ik me laten vertellen, dus verder geen ervaring mee).

22 dagen geleden

Reactie op Fzd

Als jij je niet goed voelt dan kan je het beste ziekmelden vervolgens zal w ...
Dit inderdaad. Ik was in juni uitgevallen wegens overspanning en heb me toen in overleg met een psycholoog ziek gemeld. Bedrijfsarts kan echt 4 weken duren als het druk is. Dat is erg lang als het nu niet goed gaat. Bedrijfsarts hoeft niet achter jou te staan om je in eerste instantie ziek te melden. Ik was wel naar de dokter geweest toen en zij bevestigde dat ik echt rust nodig had. Maar dat was toen meer een extra bevestiging voor mezelf. Ik ben inmiddels weer bijna volledig aan het werk maar is veel uitval om me heen. Ook mijn collega’s melden zich eerst ziek. En geven daarna aan dat het niet meer gaat en daar wordt dan een bedrijfsarts of in eerste instantie een praktijkondersteuner aan gekoppeld. Denk aan jezelf iig 😘 Beterschap!

22 dagen geleden

Hier is 16 oktober voor mij een afspraak gemaakt via de werkgever bij de bedrijfsarts en die afspraak staat voor 4 DECEMBER gepland😂. Ze vonden mij geen spoed gevalletje dus eerder niet nodig. Hierop hebben mijn werkgever en ik besloten dat ik deels ziekgemeld ben nu, en het uwv vergoed de weggevallen uurtjes. Managers en werkgevers mogen niks afwijzen of je pushen tot blijven werken, dit valt onder zwangerschaps discriminatie dus mag niet 👍🏻 Meld je dus gewoon ziek als het niet meer gaat, en als je goed met de manager kan, overleg dan voor eventuele andere opties/werkzaamheden