32 Reacties
18 dagen geleden
De eerste dag niemand, dag na de bevalling mogen de oma's & opa langs komen, en verder zie ik het dan wel, maar niet langer dan een uurtje en alleen als de kraamverzorgster er is, wij hebben al 6 kinderen dus een drukke boel, en ik wil rust voor de rest van het gezin als ze allemaal uit school vandaan komen,
18 dagen geleden
Hé, voor ons is het ook de eerste. Ik vind het nog een beetje lastig inschatten, en denk dat het heel erg afhankelijk is van hoe we ons voelen na de bevalling.. moet er ook nog goed met mijn partner over hebben, want ik merk dat ik mijn moeder het liefst zsm erbij heb, maar mijn schoonmoeder mag nog wel even wachten… (hoe lullig dit ook klinkt) maar dat is natuurlijk niet zo eerlijk en aardig dus nog even goed bespreken. En denk dat we voor de rest zelf aangeven wie wanneer mag komen.. als dat goed voelt
18 dagen geleden
Bij de eerste hadden we dezelfde avond al een opa en oma op bezoek (baby heeft 7 opas en omas). Kwamen even een kwartiertje langs. Vond dat prima! Als mensen verkouden zijn komen ze niet. Wil wel weer een maximum aantal bezoeken per dag. Maar vond het ook wel heel leuk dat mensen kwamen kijken! Ik wilde mijn bubbel graag delen met directe fam. :)
18 dagen geleden
M'n eerste ben ik om 16 uur bevallen 18uur zat ik bij oma waar iedereen wachte en om iets voor 20 uur was ik thuis kwam m'n vader en z'n gezin op bezoek dat was 2020 2de moest ik persee 2 nachten ziekenhuis daar zijn alleen oma en mama geweest thuis wel meerdere mensen ontvangen en ben benieuwd hoe de derde x zal zijn!
18 dagen geleden
Ik zou eerlijk communiceren naar anderen dat je laat weten als de kleine geboren is hoe jullie het in gaan vullen. Bij mijn eerste kwam ik om 21:00 uit het ziekenhuis en was ik zo trots en vol adrenaline dat ik het heerlijk vond dat iedereen nog even kort kijken kwam, mijn schoonmoeder, vader en 3 zusjes (half uurtje). Bij de tweede had ik er echt totaal geen behoefte aan en zijn we eerst 1,5 dag met elkaar geweest. Zou dus gewoon open en eerlijk aangeven dat je na de geboorte aangeeft wat voor jullie dan fijn voelt:)
18 dagen geleden
Bij mijn eerste zijn alleen nabije familie leden en twee vriendinnen snel op bezoek geweest. De rest heb ik pas twee maanden later langs laten komen. Als mensen na de geboorte lieten weten dat ze langs wilden komen reageerde ik meestal heel enthousiast dat ik dat heel leuk vond en dat ik met wat datum voorstellen zou komen als we in rustiger vaarwater zaten. Foto of filmpje van de baby erbij om ze zoet te houden. Iedereen was er oke mee. Verder gaf ik bij het afspreken ook altijd van te voren aan dat ze het moesten laten weten als ze verhouden of ziek waren. Tijdens de visite liet ik niet iedereen de baby vasthouden. Alleen als het goed voelde. Klinkt overdreven, maar onze zoon is in het begin wat kwetsbaarder geweest. Nu bij de tweede ga ik in het begin ook weer streng zijn. Misschien iets minder lang.
18 dagen geleden
Bij mij zijn mijn (schoon)ouders en zus meteen langs geweest.. verdere visite hebben we minimaal twee of drie weken mee gewacht.
Verder van te voren duidelijk gemaakt dat we niet willen dat anderen de baby kusjes geven en vasthouden wisselde ook per persoon. Omdat de meeste wat later kwamen, vond in dat iets minder erg omdat ze alweer wat ouder was.
18 dagen geleden
Ik ben om half 9 bevallen en 2 uur later stonden mijn ouders, zusje en broertje in de slaapkamer. Savonds ook nog beide omas en opa. Rest van de visite is allemaal de 1e week langs geweest. Wij vonden het persoonlijk heerlijk. Alles na 1 week gehad en toen lekker in onze bubbel gezeten. We lieten niemand kusjes geven en gaven haar ook niet aan alle visite.
18 dagen geleden
Bij onze eerste dochter hebben we na de geboorte even een foto gestuurd van de voetjes en met onze ouders gebeld dat alles goed was gegaan. Ze was rond 19u geboren. De volgende dag mochten we naar huis en savonds kwamen opa's oma's en oom/tante van de kleine even langs. Ze kregen toen ook pas geslacht en naam te horen. We gaan dit nu weer zo doen, alleen mag nu natuurlijk de grote zus er als eerste bij❤️
18 dagen geleden
Wij hadden vooraf bedacht in de kraamweek helemaal geen bezoek te willen. Uiteindelijk toen hij er eenmaal was zo trots én voelde me goed, dus alsnog mijn ouders, schoonouders en alvast een zus op bezoek gevraagd (niet tegelijk). De rest wel na de kraamweek.
Gezien de periode gaan wij ook wel streng zijn op snotneuzen enzo… Ziek = nog even wachten.
17 dagen geleden
Ik zou je vooral willen meegeven om tegen die tijd aan te voelen hoe júllie het willen! Sommige mensen hebben mega veel behoefte aan snel anderen zien en het delen, helemaal prima dan. En anderen willen heel graag eerst zelf wennen voordat er mensen langskomen, ook helemaal prima.
Weet vooral dat je echt helemaal niks en niemand verplicht bent om iets te doen wat straks niet goed voelt!
Wij hadden bij onze eerste alleen naaste familie op bezoek, dat vond ik al intens genoeg. Eigenlijk voelde het alleen met mijn eigen ouders toen goed.
Ik heb onze baby toen ook aan iedereen gegeven omdat ik dacht dat dat hoorde, maar ik kreeg daar eigenlijk heel veel stress van en dat ga ik dit keer dus gewoon anders doen: baby blijft bij mij. Kijken mag 😉.
17 dagen geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Ik zou je vooral willen meegeven om tegen die tijd aan te voelen hoe júllie ...
(Ik bedoel alleen in de kraamweek naaste familie, daarna rustig aan meer mensen en altijd alleen om de dag)
16 dagen geleden
Wij zijn van plan om de eerste twee weken helemaal geen kraambezoek te ontvangen. Het is ons eerste kindje en we vinden het fijn om eerst zelf te wennen.
Ik vind het wel spannend om dit tegen mijn familie te zeggen, met name mijn ouders, omdat ze het zich denk ik persoonlijk gaan aantrekken. En eerlijk gezegd is dat het ook, want er is veel gebeurd waardoor ik me er niet prettig bij voel om ze in de buurt te hebben als ik me zo kwetsbaar voel. Gelukkig steunt mijn vriend me hierin, dat voelt heel fijn.
Maar los van mijn eigen gevoel en wens hierin is er natuurlijk geen goed of fout. Ik deel dit vooral omdat ik ermee wil zeggen: volg je hart, ook als anderen misschien andere verwachtingen hebben. ❤️
16 dagen geleden
Reactie op tanniegie
Wij zijn van plan om de eerste twee weken helemaal geen kraambezoek te ontv ...
Herkenbaar! Ik heb ook een ingewikkelde band met mijn ouders. Een bezoekje kost mij ontzettend veel (negatieve) energie. Mijn moeder had een totaal andere verwachting/wens, die had het liefst bij de bevalling willen zijn of toch in elk geval op de gang gewacht tot de baby er was. In eerste instantie hadden wij gedacht de hele eerste week niemand te willen ontvangen maar uiteindelijk hebben we ze toch na 2 of 3 dagen kort laten komen. Niet vanwege pushen vanuit hun kant, voor de verandering liet mijn moeder het los wat heel prettig was. Blijkbaar toch goed mijn grenzen aangegeven 🫢 Maar juist daarom voelde ik ruimte om ze toch te laten komen. Wel duidelijke afspraken gemaakt met de kraamzorg zodat ze niet te lang zouden blijven en zodra de toon/sfeer vervelend zou worden zou zij “ingrijpen” door bijvoorbeeld mijn moeder even mee te nemen naar de keuken om samen thee te zetten, of door mij en de baby naar boven te laten gaan zodat ik er tussenuit was. Uiteindelijk ging het gelukkig heel goed dus ik hoop dat we het deze kraamweek weer zo kunnen doen. Maar volg echt vooral je eigen gevoel hierin! ❤️
16 dagen geleden
Wij hebben ervoor gekozen in de eerste 2 weken alleen familie te ontvangen bij het kraambezoek (mits gezond, geen snotneuzen etc).
Wij deden 1 of 2 bezoek per dag en tussen 12--3 geen bezoek zodat wij even konden slapen. Bij dit kindje zou ik echt maar 1 kraambezoek per dag doen en het liefste rond het avondeten met de vraag of het kraambezoek eten mee wilt nemen. Die tip kregen we van onze kraamzorg, dat beviel ons heel goed!
Betreft alle virussen en bacteriën die rond gaan, snap ik dat je voorzichtiger bent. Onze dochter gaat naar de opvang dus waarschijnlijk houden wij de de ziektekiemen toch niet buiten de deur 🙄😅
16 dagen geleden
Ik heb bij de eerste tegen iedereen gezegd dat het herl erg afhangt van de bevalling, is het een zware bevalling dan zijn ze de eerste weken niet welkom, gaat het goed dan heb je kans dat ik eerder bel. Binnen een uur na de bevalling stonden onze ouders er op mijn uitnodiging om de kleine te ontmoeten. Wel heeft iedereen nog 6 weken moeten wachten voor ze hem vast mochten houden. Dat laatste ga ik met nr 2 weer doen
15 dagen geleden
Reactie op Evanna
Herkenbaar! Ik heb ook een ingewikkelde band met mijn ouders. Een bezoekje ...
Wat fijn dat je dit deelt en ik hoop voor jullie dat de komende kraamweek weer zo mag gaan. Knap hoe je je grenzen hebt bewaakt en fijn dat je toen juist ruimte voelde. Op dit moment zit ik liever wat meer aan de “veilige” kant, maar ik ga onthouden dat het ook kan lopen zoals bij jou, dus dankjewel!
15 dagen geleden
Ik ben de vorige keer ‘s ochtends bevallen en een paar uur later zijn mijn schoonouders geweest, later nog een keer met de kids van mijn vriend en laat op de avond mijn ouders en broertje. Achteraf misschien snel.. En iedereen heeft haar kort vastgehad. Dit had ik niet verwacht van mezelf maar helemaal high van de adrenaline en ZO TROTS haha.
Deze keer wil ik wel iets rustiger aan doen. Als het lukt nog even geheimhouden en de volgende dag pas laten komen! En eerst lekker lang huid op huid. Naaste familie mag even gluren en dan later vasthouden denk ik. Tenzij ik me dus weer zo voel