57 Reacties
16 dagen geleden
Net terug uit Spanje, en lekker Aiioli gegeten. Kwam erachter dat dat vers gemaakt kan zijn met rauwe ei. Tja in het Spaans geen idee of dat zo is. Heb een crème brulde gegeten en eet zo nu en dan sushi. Wel alleen met kip. Ik lees nu over kruisbesmetting. Heb nog niet gegooglwd, maar als dat betekent dat het dan naast de vis sushi staat dan ja, heb ik dat ook. Garnalen heb ik in Spanje ook een keer gegeten... en ben ook al eens de mist in gegaan met een kaas.
Ik merk dat ik er bij deze zwangerschap iets makkelijker in ben dan bij mn eerste.
16 dagen geleden
Persoonlijk denk ik dat de stress om het eten schadelijker is voor de kleine dan het eten van iets waarbij het risico zo klein is op complicaties. Een paar jaar geleden was de lijst veel kleiner. Kom je in het buitenland staan er veel dingen niet op de lijst of juist weer andere dingen. Ikzelf eet gewoon rood vlees, drink rauwe melk enz. Alleen eet ik weinig uit de supermarkt. Alles lokaal en biologische dat ik weet waar het weg komt.
16 dagen geleden
Ik vind zelf het argument ‘bij mijn vorige zwangerschap mocht het nog wel’ nogal slecht. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan, dat betekent dat de wetenschap steeds meer weet. Het was dus waarschijnlijk eerst ook al niet goed, alleen wist je het gewoon nog niet.
Bij alles gaat het volgens mij om je eigen risico-afweging. Er wordt aangegeven welke voedingsmiddelen risico’s hebben om te eten en waarom, aan jou de keuze wat je ermee doet. Ik maak zelf steeds de afweging of het me waard is om dat voedingsmiddel te eten ten opzichte van het risico dat het met zich meebrengt. Alcohol en rauwe dierlijke producten (hoog risico) ga ik absoluut uit de weg, met sommige soorten vis en kruiden (lager risico) ben ik wat minder voorzichtig.
15 dagen geleden
Ik eet een spiegel ei.. ik was hem altijd van te voren omdat de meeste bacteriën van de schil komen..
Ik heb alleen de laatste tijd zo’n erge zin in een broodje salami dat ik bijna moet huilen 🥲😂
Bij mijn eerste heb ik zelfs tijdens de bevalling een broodje salami gegeten.
Sommige mensen zeggen ook tegen mij och dat kan je best af en toe eten.. maar vind ik zo eng met vlees🙈🥴
15 dagen geleden
Reactie op Hadewiay
Mag je geen pepernoten eigelijk 😳
Ik eet elke dag pepernoten in deze tijd ...
Jawel alleen je moet opletten op de hoeveelheden en ik vond het zo’n gedoe met dat berekenen dat ik dacht laat maar zitten😅 momenteel staat de pot op gewoon op tafel hoor, heerlijk!
15 dagen geleden
Ik probeer er wel echt op te letten. Vooral met gerookte zalm, carpaccio en tonijn oid. Vind het soms wel lastig met koffie.. was echt een koffiedrinker, kon er zo 5 drinken op een dag. Nu smorgens op t werk eentje. Thuis heb ik cafeïne vrij maar twijfel of ik dat nog kan nemen of niet? Omdat het toch niet helemaal cafeïne vrij is zegmaar..
15 dagen geleden
Ik heb wel al eens een garnaaltje of een scampi gegeten, en drink elke dag met veel smaak een lekkere cappuccino. Alcohol of iets dergelijks drink ik niet maar stoofvlees eet ik wel en daar zit wel iets van alcohol in dat er toch nooit volledig uit kookt.
Ik merk ook dat ik minder streng ben op desserten, en eet het en denk achteraf ‘oei mocht ik dat wel eten’.
14 dagen geleden
Reactie op 👶🏻🤍
Ik lees best veel over koffie, maar ik drink al de gehele zwangerschap max ...
Volgens het nu geldende advies in nl mag je idd 2 kopjes per dag. Dus wat dat betreft volg je netjes de regels. Maar onderzoek laat zien dat er eigenlijk geen veilige grens te bepalen is van hoeveel caffeine je mag zonder dat het schadelijk is. Zie bijvoorbeeld deze meta-analyse: https://bmjgroup.com/no-safe-level-of-caffeine-consumption-for-pregnant-women-and-would-be-mothers/
8 dagen geleden
Drink alleen geen koffie of cola. Voor de rest gaat het er allemaal erin.
7 dagen geleden
Reactie op Hadewiay
Ook salami of cervelaatworst? Ik snak al weken naar een broodje salami, de ...
Je kan ook een broodje salami in de oven doen, eventueel met kaas. Dan mag het wel en heb je toch de smaak 😊