26 Reacties

25 dagen geleden

In het algemene deal van deze app is een heel groot topic over wasbare luiers! Misschien kun je daar veel info vinden over alles.

25 dagen geleden

Wij hebben een aantal wasbare luiers. We gaan het gewoon proberen kind eerder zindelijk is voor mij een grote plus mocht t onhandig zijn kunnen we t gedeeltelijk doen en als t niets is verkoop ik t op vinted. Je hoeft niet nu al te beslissen. Doen, proberen en dan heb je door of t bij je past .

24 dagen geleden

Wij zijn nu na 19 maanden nog steeds enthousiast! Thuis gebruiken we ze, maar als we een dagje weggaan nemen we wegwerp mee. Bijkomend voordeel is dat we nooit luieruitslag hebben gehad met wasbare luiers (wel met wegwerp). Check idd ook even de andere topics hierover. En misschien het filmpje van Jennifer Hoffman

24 dagen geleden

Wij hebben bij ons eerste kindje vanaf de eerste luier wasbaar gebruikt en gaan dat nu weer doen! Wij zijn er super tevreden van. Het zijn maar twee extra wassen per week, en in plaats daarvan hoef je nooit luiers te kopen (aanbiedingen in de gaten houden, naar de winkel ervoor etc). Bovendien heb je nooit spuitluiers (poep in de romper), wel in de eerste weken soms lekkage gehad maar dat was omdat we ze niet helemaal goed omdeden (niet goed in de liezen). Een ander voordeel is geen luieruitslag. En ze stinken bij lange na niet zo als een volle wegwerp. De doorslaggevende factor voor ons was minder chemicaliën bij de huid van ons kleintje. Ik ben zelf fan van Elskbar voor newborns en Hu-da + verschillende overbroekjes (Bare and Boho en Modern Cloth Nappies waren hier favoriet). Maar er zijn veel goede merken. En ook veel slechte! Een luier met bijvoorbeeld veel polyester in de stof neemt slecht urine op dus let daarop bij aanschaf… Buiten de deur nam ik een schone luier (of meer, als we langer weg gingen) mee in een wetbag (dit kun je zien als een wasbare plastic tas). Na het verschonen ging de vieze daar dan in, en thuis ging die met tasje en al in de wasmachine. Je hebt ook wetbags met twee vakken; een voor de schone en een voor de vieze luiers. Die zijn handig voor als je langer weg bent van huis, of bijvoorbeeld voor mee naar de kinderopvang. Mijn oudste was nog voor z’n tweede verjaardag zindelijk 🍀 Hij is nu net drie en we gebruiken ze dus alleen nog in de nacht. Heb de newborn luiers nu al klaar liggen in de commode en kijk er echt naar uit ze weer te gaan gebruiken. ❤️

24 dagen geleden

Reactie op Evanna

Wij hebben bij ons eerste kindje vanaf de eerste luier wasbaar gebruikt en ...
Elskbar voor newborns en Hu-da + verschillende overbroekjes voor daarna bedoelde ik. Je hebt ook hu-da voor newborns maar die heb ik nog nooit geprobeerd. 🫢

24 dagen geleden

Dankjulliewel! Het neemt toch een stukje onzekerheid weg door wat meer ervaringen te lezen. Fijn om van verschillende mensen te horen dat het luieruitslag verminderd. Over twee weken hebben we een consult staan met iemand van Nappy's. M'n voorkeur gaat op dit moment denk ik uit naar drukknoopjes ipv klittenband. @Evanna hebben jullie bewust gekozen voor de newborn als all in one luier? Welke merken zou jij niet aanraden? @allemaal welke merken gebruiken jullie? Met welke reden?

24 dagen geleden

Reactie op Noledam

Dankjulliewel! Het neemt toch een stukje onzekerheid weg door wat meer erva ...
Goed dat je een consult gaat doen! Dan kun je echt even van alles bekijken en al je vragen stellen. Tweedelig kan ook prima voor newborns, maar wij hadden deze gekregen en ik vond ze super fijn. Heb ook een paar Bambam newborn luiers met losse overbroekjes, die zijn ook top. Dus nee niet een bewuste keuze voor all in one. Voor daarna vond ik tweedelig sowieso fijner omdat het het meest lekbestendig is. We hadden ook een paar SIO’s van Bare and Boho maar daar lekte hij vrij snel doorheen, die namen veel minder op. Qua merken die ik niet zou aanraden gaat het dus vooral om de stof: luiers met (veel) polyester nemen weinig op. Zoals Kruidvat en Hema eigen merk helaas. De luiers van Totsbots vond ik ook helemaal niets, die vallen heel breed en dus heel dik. Verder vind ik overbroekjes met dubbele lekgootjes veel fijner dan met enkele. Maar heel veel merken hebben die.

24 dagen geleden

Wij hebben wel tweedelig gebruikt bij een newborn en ging prima (wel de kleinere maat tm 7 kg). Wij gebruiken de binnenluier. Popolini Ultrafit Organic met klittenband (in maat 1 en 2) en de over broekjes van Popolini (popowrap) en breberky. Alles via de billenboetiek gekocht.

24 dagen geleden

Heeft iemand ervaring met de wasbare luiers van de Hema? Zijn nog een stukkie goedkoper dan die online via bijv de billenboetiek te verkrijgen. Dus erg benieuwd naar ervaringen hiermee:)

24 dagen geleden

Reactie op Iet123

Heeft iemand ervaring met de wasbare luiers van de Hema? Zijn nog een stukk ...
Ik heb ze zelf nooit geprobeerd, maar aangezien de stof die urine moet absorberen voor 80% uit polyester bestaat ga ik ervan uit dat ze heel weinig zullen opnemen. Dat betekent dat je ze maar kort aan kunt laten voor je weer moet verschonen, en dat als je kindje wat ouder wordt en grotere plassen gaat doen ze er zo doorheen plassen. Polyester neemt helaas weinig vocht op dus is niet zo’n geschikte stof om luiers van te maken. Wel heel goedkoop uiteraard, maar goedkoop is duurkoop in dit geval ben ik bang. (Ze hebben wel hele schattige prints, dus je zou bijvoorbeeld wel de wetbag van Hema kunnen kopen 🫢)

24 dagen geleden

Reactie op Evanna

Ik heb ze zelf nooit geprobeerd, maar aangezien de stof die urine moet abso ...
Ahja slim, het materiaal dus. Ga op onderzoek uit dankjewel voor jou reactie!!

24 dagen geleden

Raden jullie zo'n consult aan voor of na de geboorte? Omdat je na de geboorte misschien beter kan inschatten wat fijn is voor jullie en de baby? Of juist handig om het al in huis te hebben van te voren?

24 dagen geleden

Reactie op Nola1203

Raden jullie zo'n consult aan voor of na de geboorte? Omdat je na de geboor ...
Ik geef zelf consulten en zie vooral zwangeren. Mijn ervaring is dat als de baby er eenmaal is, je genoeg aan je hoofd hebt dus het er al gauw bij inschiet. Je zou ook voor de eerste weken een newborn pakket kunnen huren, dan kun je rustig alles uitproberen voor je iets koopt zodat je goed weet wat jullie fijn vinden.

24 dagen geleden

Reactie op Evanna

Ik geef zelf consulten en zie vooral zwangeren. Mijn ervaring is dat als de ...
Voordeel van voor die eerste weken huren is dat je daarna gelijk one size kunt aanschaffen, omdat je kindje dan natuurlijk alweer wat gegroeid is.

24 dagen geleden

-edit mod Eliza- reactie deels weggehaald, reclame Ik gebruikte bij ons 1ste kindje Petit Lulu tweedelige luiers met overbroekjes van Mother Ease Rikki.

23 dagen geleden

Hi, Het is niet toegestaan om op dit forum reclame te maken voor producten of diensten. Zelfgemaakte spullen of diensten vallen hier ook onder. Ik zal daarom wat reacties aanpassen. Liefs, Eliza

19 dagen geleden

Groot fan van wasbare luiers hier! Wij hebben het wel pas gedaan na paar maanden (4 mnd, rond eerste hapjes), meteen maat 2 die tot 2,5 jaar ongeveer aankon (totbots en little lamb). Mix van nieuw en marktplaats/Vinted. We hebben het wel altijd parttime gedaan: 4 dagen wasbaar en de 3 dagen van opvang/oma wegwerp. Dat kwam neer op 2 extra wasjes en vond ik behapbaar. En onderweg in principe wasbaar, heb je zgn wetbags voor, maar als het een lange dag was, dan ook wel wegwerp. Alleen de nachten vond ik geen succes. Wij kregen dat niet lekvrij, ook niet met wollen luiers of extra inleggers. Onze zoon sliep vrij snel door en plaste ‘s nachts veel, lekte bij wasbaar altijd door, dus daar ook opgegeven en voor wegwerp gegaan. Succes!

19 dagen geleden

Wij gebruiken al 1,5 jaar de tweedelige luiers van Popolini, zijn we erg tevreden mee. Het is wel wat meer werk en zeker met poepluiers niet altijd even makkelijk. Wij zijn direct met de geboorte begonnen, dan weet je niet beter. 😉 Onderweg nemen we ze ook mee. We hebben een wetbag van Totsbots met één deel voor schone luiers en één deel voor de vieze. Zo blijft alles netjes schoon/droog. Op vakantie gebruiken we wel wegwerp, en dan zijn we altijd weer blij dat de wasbare luiers er weer zijn.

19 dagen geleden

Hier ook wasbare luier fan, het nadeel van minder praktisch is echt een kwestie van dat je het moet leren gebruiken. Dat duurt misschien een paar weken maar het viel me echt mee hoe snel je daar handigheid in hebt. Het wassen is mij ook enorm meegevallen. Ik vond het zelfs een voordeel want het moet gewoon om de 2 a 3 dagen en dan hou je de routine er goed in. Ook met andere was vond ik. Iemand anders had het over dat de nacht niet lukte met wanneer, onze ervaring is juist andersom. Met wegwerp hadden we sneller lekkage dan met wasbaar. Ik heb daarvoor wel speciale nacht luiers aangeschaft (=flink pakket) met wolbroek van disana erover. Nooit doorgelekt, alleen in combi met wat zachtere poep was de wolbroek niet zo fijn. Toen onze zoon een tijdje standaard poepte bij wakker worden heb we die wolbroek dus even gewisseld voor een groot overbroekje. Maar die lekten wel iets sneller door. Verder inderdaad ook fan van de natuurlijke materialen, nooit uitslag gehad. En waar wij ook blij mee waren: vouwluiers in het begin! Goedkoop en mooi passend te krijgen en niet zo’n dik pakket bij een kleine baby. Wij gebruikten prefolds met een luier klemmetje en daarover heen een overbroekje. Ohja en voor striemen nog de tip dat zeker overbroekjes niet zo heel strak hoeven. Je bent zeker in het begin geneigd strakker te doen dan nodig.

19 dagen geleden

Hier wasbaar, en wegwerp wanneer dat even handig is