6 Reacties

2 maanden geleden

Volgens mij moet je ijzer tussen 10 en 25 zitten en je HB niet onder 7,5

2 maanden geleden

Hoi Roos, jak wat vervelend voor je. Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook een ferritine waarde aan de lage kant (iets van 22 terwijl de ondergrens 20 is). Hartkloppingen had ik (gelukkig) geen last van, maar ik was tot ver in mijn tweede trimester extreem moe. Ik kreeg van de huisarts ook het advies iets aan mijn ijzerwaarde te doen, terwijl de verloskundige het nog niet te laag vond. Ik ben toen begonnen met Roosvicee Ferro drinken (1x per dag) en met ongeveer 2 weken was ik eindelijk niet meer zo moe, dus daar ben ik mee doorgegaan tot na de bevalling. Wie weet is dat wat voor je, het is gewoon in de supermarkt te koop, maar volg vooral je eigen gevoel hierin ;) In elk geval is elk lichaam anders en kan het dus best zijn dat je niet op de ondergrens zit met een waarde, maar voor jouw lichaam blijkbaar wel onder een grens zit. Sterkte hiermee!

2 maanden geleden

Het ferritinegehalte van een gezonde volwassen man ligt tussen de 25 en 250 microgram per liter. Bij een volwassen vrouw ligt het met 20 tot 100 microgram per liter lager. Dit komt onder andere door menstruatie, zwangerschap, borstvoeding en hormonen.

2 maanden geleden

Zoals ik het dus lees in mijn bovenstaande bericht is bij zwangere vrouwen de grens 20 en is dus 24 in theorie nog goed. Maar elk mens is verschillend en kan het prima zijn dat je hier klachten van ondervindt. Echter kun je natuurlijk ook hartkloppingen krijgen omdat je juist meer bloed in je lichaam krijgt door de zwangerschap en je lichaam harder moet werken.

2 maanden geleden

En de 6 is het Hb. Deze mag voor een zwangere vrouw tussen de 6 en de 7 zitten. Er zit dus wel verschil in ferritine en hb. HB (hemoglobine) heb je nodig om zuurstof door je lichaam te vervoeren. Ferritine maakt hb aan.