20 Reacties
8 maanden geleden
Wat heftig! Helaas geen ervaring (wel fluxus bij de eerste direct na de geboorte). Ik zou denk ik een lactatiekundige benaderen die met je mee kan denken als je graag 100% bv wilt blijven geven 😘
8 maanden geleden
hee! niet helemaal dezelfde ervaring, maar wellicht dat je er toch iets aan hebt ;) ik had tijdens de bevalling zo'n 2 liter bloedverlies waardoor mijn borstvoeding heel langzaam op gang kwam. dat in combinatie met een snel afvallende baby zorgde ervoor dat wij zijn gaan bijvoeden met kunstvoeding. ik vond dat persoonlijk heel goed te doen, maarja had toen nog niet de ervaring van het alleen borstvoeden, dus zou het nu wellicht iets meer 'gedoe' vinden. had toen ook wel de luxe dat er iemand was om haar de fles te geven, zodat ik rustig kon kolven.
ik voedde haar gewoon aan beide borsten voor zo'n 15 minuten, daarna bood ik standaard nog een flesje met 30cc aan. soms dronk ze die leeg en vroeg ze nog meer, dan gaven we dat. soms hoefde ze maar 3 slokjes. na elke voeding kolfde ik ook nog voor zo'n 10 minuten. 's nachts kreeg ze standaard een flesje en kolfde ik die voedingen.
8 maanden geleden
Reactie op Juliavds
ik denk dat het uiteindelijk binnen een dag of 4 op gang was. geef nu gewoo ...
Ah fijn dat het nu volledig weer lukt!
Door na elke voeding na te kolven stimuleer je als het ware je productie? Vond je dat niet heel erg gedoe?😊 uiteraard alles voor het goeie doel!
En het flesje wat je na het voeden aanbood was dan kunstvoeding?
8 maanden geleden
Reactie op vadidele
Door na elke voeding na te kolven s ...
ja heel fijn!
ik denk het? was destijds advies van verloskundige & kraamzorg en het hielp wel. op dag 1 dat ik startte met kolven, kolfde ik 's ochtends een treurige 8 cc in totaal en de dag erop was dit 'al 30 cc'.
vond het destijds wel meevallen qua gedoe. maarja, ik was kraamvrouw dus deed de hele dag niks🤣 nu zou ik daar wellicht anders naar kijken. aan de andere kant was het maar voor een weekje ofzo. dus wat dat betreft viel het ook wel mee. (en ik hoefde de nachtvoedingen niet te doen, ook een grote plus hahaha🤪)
flesje wat we nagaven was kunstvoeding. na een tijdje kolfde ik voldoende beetjes door de dag heen om dit bij elkaar te doen en een voeding om te wisselen met borstvoeding uit fles.
8 maanden geleden
Reactie op vadidele
Door na elke voeding na te kolven s ...
Ik heb een paar uur na de bevalling ook een fluxus gehad en 2 liter bloed verloren. Terwijl ik op de OK behandeld werd is onze kleine opgenomen op de neonatologie, er is toen meteen gestart met bijvoeding. Toen ik eenmaal terug was zijn we gaan handkolven en proberen aan te leggen, uiteindelijk was toen we na 5 dagen naar huis gingen mijn productie goed op gang. Ook door inderdaad na iedere keer proberen ook na te kolven terwijl mijn man bijvoeding gaf (afgekolfde melk of kunstvoeding).
De lactatiekundige in het ziekenhuis vertelde dat ik voor iedere bijvoeding moest kolven om mijn borsten het signaal te geven dat er meer nodig was. Dus iedere keer als hij gekolfde melk of kunstvoeding kreeg kolfde ik. Het was zeker een hoop gedoe maar het werkt wel dus zeker het proberen waard!
En je hebt de tip vast al gehad maar floradix heeft bij mij erg goed geholpen tegen de bloedarmoede!
8 maanden geleden
Geen ervaring met fluxus, maar wel met teruglopende productie. Borstvoeding was goed op gang, maar in week 3-4 flinke keelontsteking (met koorts en weinig kunnen drinken), waardoor mijn productie de helft minder was. Had ook geen voorraad meer, dus borstvoeding gegeven voor zover dat ging en bijgevoed met kunstvoeding. Vooral gelet op eigen herstel (veel drinken zodra het weer kon en goed groenten en fruit eten) en inmiddels is de borstvoeding weer terug op het oude niveau en heeft mijn dochtertje weer genoeg zonder bijvoeding!
8 maanden geleden
Bij mij kwam de placenta niet en had de ambulance geen haast. Uiteindelijk is de placenta op OK verwijderd en heb ik 2.5-3L bloed verloren. Daarna twee zakken bloed gehad.
Mijn hb was na 3 weken al heel hoog, boven de 8 😲😲 dus het kan wel snel herstellen.
Echter ben ik nog steeds snel moe, mijn baby is 6 weken morgen. Als ik even naar het winkelcentrum ga bijvoorbeeld moet ik de rest van de dag echt rustig aan doen want anders redt ik het niet. Maar ik hoef niet meer standaard te slapen overdag, dat is wel fijn.
De borstvoeding kwam wat traag op gang en pas dag 3 kwam de melk op gang, we hebben ook bijgevoed maar einde dag 3 mee gestopt. Het gaat nu verder heel goed en voed volledig zonder problemen.
Echter dronk mijn oudste nog één keer per dag tijdens mijn zwangerschap, misschien dat het geholpen heeft om het sneller op te starten.
Wij hebben van Nutrilon de Duobalans (geloof ik) gegeven, deze is speciaal voor als je borstvoeding geeft en combineert.
Ik heb na elke voeding even gekolfd en dat konden we dan de voeding erna geven voor we kunstvoeding gaven. Misschien dat dit voor jou ook werkt i.p.v. powerkolven? Maar bespreek zoiets liever met een lactatiekundige!
8 maanden geleden
Bij mij kwam de placenta ook niet, direct na de bevalling en is deze op de OK verwijderd. Wel 2.5 l bloed verloren en dag erna transfusie gehad. Ook mijn productie kwam hierdoor laat op gang. Powerkolven 2x pd hielp bij mij en na elke voeding nog normaal kolven. Na 2 dagen kon ik volledige borstvoeding geven.
Ik herken wat je zegt qua herstel. Ik ben nu 3 weken verder en een blokje om voelt helaas nog steeds als een marathon, terwijl ik altijd super fit was... heel frustrerend.
8 maanden geleden
Ik heb trouwens ook een lage weerstand nog... ik heb een borstontsteking gehad en nu ontstoken ogen. Ook al 2-3 weken licht verkouden en keelpijn. Ik heb een dreumes van bijna 2 jaar die naar de opvang gaat maar normaliter neem ik dat niet allemaal over.
Hebben jullie hier ook last van?
8 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Ik heb trouwens ook een lage weerstand nog... ik heb een borstontsteking ge ...
ah vervelend zeg! hier lijkt het mee te vallen, maar het is m'n eerste kindje, dus heb geen dreumes die met elk virusje thuis komt, dat scheelt denk ik wel enorm! tot nu toe nog geen last gehad. had van de week wel een paar dagen een rode, wat gevoeligere plek op m'n borst, maar die trok uiteindelijk weer weg zonder de welbekende borstontstekingskwalen.
8 maanden geleden
Reactie op Anoukel
Mag ik vragen hoe hoog jouw hb was na het bloedverlies? Bij mij gaan ze nam ...
Na het bloedverlies, dus na OK, hebben ze niet gemeten. Na de zakken bloed was het 6.6 en de volgende ochtend 6.3. Ze vertelde dat het de eerste 24u na de bloedtransfusie nog wat zakt tot een punt. Dus het kan nog ergens tussen de 5.6 en 6.3 zijn geweest.
Ik was zelf voor iets anders bij de huisarts en heb toen gevraagd of ze mijn hb even wilde meten. Dat kan namelijk heel gemakkelijk met een vingerprikje.
Misschien kun je ook je huisarts even bellen om te vragen of de assistent het een keer wil meten bij je. Is echt 5 minuten werk.
Ik heb sowieso van mezelf altijd wel een hoog hb, ook tijdens menstruatie. Ik was namelijk plasma donor en dan wordt het altijd gemeten dus vandaar dat ik dat weet. Misschien dat dat mijn voordeel is geweest dat het nu ook weer zo snel hoog is. Alleen jammer dat de vermoeidheid wel blijft nog.
8 maanden geleden
Lang verhaal kort: bij mij meteen na de bevalling naar de OK, 2,5 liter bloed verloren, maar omdat ik veel ijzer in mijn bloed had geen transfusie gekregen.
Wel gaan ‘borstvoeden’ en dat moest even op gang komen (veel bloedverlies helpt idd niet).
Momenteel heb ik ongeveer 600 ml productie per dag (4weken post partum) en de rest voeden we bij met kunstvoeding (duobalans van nutrilon is speciaal voor de combi)
Geef niet op hoor! Je lijf heeft veel te verduren gehad dus geef het de kans, neem de tijd en laat je helpen door kunstvoeding zolang dat nodig is ;)
P.S.: stiekem was is de nachtvoeding kunstvoeding heel fijn. Ik kan daardoor nog slapen (ivm herstel).
8 maanden geleden
Reactie op Anoukel
Mag ik vragen hoe hoog jouw hb was na het bloedverlies? Bij mij gaan ze nam ...
Mijn hb was 4.0 de dag na OK, dus toen extra bloed gekregen. De verloskundige van de eerste lijn wil dit bij de nacontrole (na 6 weken) juist wel even meenemen in de check, is inderdaad zo gepiept om te meten.
8 maanden geleden
Reactie op vadidele
Mijn hb was 4.0 de dag na OK, dus toen extra bloed gekregen. De verloskundi ...
Ja, mijne ook. Ik ga denk ik wel inderdaad even vragen om nog te testen. Maargoed, nu eerst maar gewoon geduld (lastig!!!) en accepteren dat alles een stuk meer energie/moeite kost.
8 maanden geleden
Reactie op Anoukel
Ja, mijne ook. Ik ga denk ik wel inderdaad even vragen om nog te testen. Ma ...
Ja dat is het lastigste zeg! De hele zwangerschap nergens last van gehad en nog heerlijk gecrossfit op de dag dat ik ineens ingeleid moest worden (had controle in zkh die dag en moest toen blijven).
Dus dan is dit gebeuren wel even een flinke deuk in de energie, voor ons gevoel begonnen we weer op 0 thuis maar dan zonder kraamzorg.
Sterkte ook!
8 maanden geleden
Reactie op Anoukel
Ja, mijne ook. Ik ga denk ik wel inderdaad even vragen om nog te testen. Ma ...
Ik vind dit het lastigst van alles. Het moeten accepteren dat het minder snel gaat allemaal en je rustig aan moet doen 😅
Ik had last van mijn bekken dus moest de laatste weken zwangerschap echt rustig aan doen zodat ik fitter de bevalling in ging en dus fitter erna zou zijn. Maarja bekken gaat goed, alleen het energieniveau niet 🤣😅
8 maanden geleden
Reactie op vadidele
Oh goeie tip van duobalans!
En inderdaad dan fijn om de nachten zo beter ...
Ik zet mijn wekker voor de nachtvoeding wel. Als mijn borsten vol voelen kolf ik, zo niet dan draai ik me om.
Eerst kolfde ik wel braaf elke nacht, maar als mijn borsten leeg waren kwam er met 15 minuten maar 15 ml uit (vaak zagen we dan ook dat onze dochter ook niet veel dronk) ik heb geen afname van melkproductie, ik luister een beetje naar mijn lijf.