13 Reacties

één maand geleden

Wij hadden hetzelfde en hebben uiteindelijk besloten geen nevenbevindingen te testen omdat het stresshormoon (blijvende) slechte invloed kan hebben op de zwangerschap en met name de kleine. Toen we dat hoorden gaf dat voor ons de doorslag. Ook omdat we inderdaad wisten dat de uitslag niet 100% betrouwbaar is en er meestal niks gedaan kan worden als er wat uitkomt. Voor ons wogen daarom de voordelen van het weten niet op tegen de nadelen ervan. Hopelijk helpt jullie dit. Lastig als je niet op een lijn zit in zulke dingen he?

één maand geleden

Scheelt het als je weet dat ernstige nevenbevindingen altijd gedeeld worden, ook als je zonder hebt gekozen? Mijn partner was er van begin af aan heel stellig in dat de onzekerheid van nevenbevindingen mij te veel stress zou geven. Ik had met nevenbevindingen in mijn hoofd maar ging heel erg twijfelen na de uitleg van de verloskundige. Maar toen ik in de info las dat ze ernstige nevenbevindingen sowieso melden was dat voor mij doorslaggevend om zonder te kiezen. De eerste NIPT is bij mij mislukt dus onzekerheid hebben we nu alsnog maar dat komt maar heel weinig voor 😅

één maand geleden

Reactie op SleepingBakery

Scheelt het als je weet dat ernstige nevenbevindingen altijd gedeeld worden ...
Aan wat voor ernstige nevenbevindingen kan ik dan denken? Online kan ik er namelijk zeer weinig over vinden :/

één maand geleden

Reactie op LisasiL

Aan wat voor ernstige nevenbevindingen kan ik dan denken? Online kan ik er ...
Geen idee wat het specifiek inhoudt. Het stond in de folder van de overheid die ik erover heb gehad.

één maand geleden

Ze kijken bij nipt zonder nevenbevindingen alleen naar afwijkingen op chromosoom 13, 18 en 21. In principe hoor je het alleen als ze trisomie vinden. Mocht het alleen zo zijn dat ze een andere ernstige afwijking vinden op één van die drie chromosomen, of bijv aanwijzingem voor kanker bij de moeder, dan wordt dit nog wel gemeld! Hier leggen ze het beter uit dan dat ik kan - Bron: https://www.pns.nl/nipt/wat-is-nipt/nevenbevindingen

één maand geleden

Ik heb dit ook gehad met mijn partner, alleen dan andersom. Ik wilde geen neven en hij wel. Uiteindelijk heb ik dit besproken ook met de verloskundige en heb ik de concessie gedaan. Vond het belangrijker dat ik al zwanger mag zijn, dan maar alle nevenbevindingen weten en deze samen aangaan. Onze uitslag was goed van de nipt

één maand geleden

Ik twijfelde ook. Uiteindelijk heeft het gesprek met de VK me geholpen om de knoop door te hakken. Ze zei dat over een paar maanden deze extra optie verdwijnt en dat iedereen die de nipt wil doen automatisch met nevenbevindingen krijgt. Dit hielp me om de knoop door te hakken.

één maand geleden

Reactie op Sunflowers

Ik twijfelde ook. Uiteindelijk heeft het gesprek met de VK me geholpen om d ...
Dan lijkt mij alsnog dat je dan de optie van "niet willen weten" krijgt? Verandert echter nu niks aan onze situatie😬

één maand geleden

Reactie op TENH

Ze kijken bij nipt zonder nevenbevindingen alleen naar afwijkingen op chrom ...
Dat was mij idd bekend, echter ben ik ook benieuwd naar eventuele verdere bevindingen en de eventuele nodige voorbereidingen daarop. Mijn man zit dit alleen maar als extra onzekere tijd en extra stress. 😅

één maand geleden

Helpt het niet voor je vriend om te bedenken dat de NIPT niks verandert aan de daadwerkelijke situatie. Je kiest “alleen maar” of je iets nu weet of op een later moment. Je zou ook nog kunnen wachten tot na de 13 weken echo. Wordt jullie standpunt anders als die echo helemaal goed is. Misschien geeft die echo al wat meer vertrouwen?

één maand geleden

Reactie op Banna

Helpt het niet voor je vriend om te bedenken dat de NIPT niks verandert aan ...
Ik heb morgen mijn termijn echo, ws volgt de 13weken echo ook al snel aangezien ik vandaag al op 13 weken zit (door vakantie kon het niet eerder vanuit ons), dus ws gaat dat allemaal wel snel deze week. En inderdaad was ook mijn standpunt, ik weet het liever nu dan dat we later/te laat verrast worden. (Echter de kans dat er niks aan de hand is, is er ook, maar dan zou hij alleen maar in extra angst/spanning zitten :/)

één maand geleden

Reactie op LisasiL

Dat was mij idd bekend, echter ben ik ook benieuwd naar eventuele verdere b ...
Ik snap je man eerlijk gezegd wel. Een vriendin van mij kreeg bij 13 weken te horen dat er een héle kleine kans is op een afwijking en heeft toen tot 18 weken in spanning gezeten met onderzoeken, vruchtwaterpunctie etc. Uiteindelijk bleek het idd alleen in de placenta te zitten (wat meestal zo is). Een hoop stress en onzekerheid voor niks dus. dit is overigens wel een aantal jaren geleden en ze weten nu iets meer over die nevenbevindingen, maar voor mij alsnog de reden om het zonder nevenbevindingen te doen.

één maand geleden

Wij hadden een soortgelijke situatie: mijn vriend wilde met nevenbevindingen, ik zonder. Om dezelfde redenen als die jullie benoemen. Mijn vriend heeft toen wel gezegd dat als ik het echt niet wilde, dat ook oké was voor hem. Mij heeft het gesprek met de verloskundige geholpen. Ze heeft toen onder andere verteld dat maar bij 4 op de 1000 vrouwen nevenbevindingen worden gevonden. Dat is dus een hele kleine kans. We hebben toen besloten het wel te doen. Succes met de keuze!