5 Reacties
vorig jaar
Ik heb moedermelk altijd bewaard en ingevroren in flesjes van Sterifeed. Nooit problemen gehad met dat het zou breken, ook niet na invriezen (al hoorde ik laatst van iemand dat er bij de website staat dat ze daar niet voor geschikt zouden zijn…). Wat wij alleen niet deden was direct vanuit de vriezer in een pannetje heet water. We haalden ze uit de vriezer en stopten ze dan in de koelkast, en als het (grotendeels) ontdooid was warmden we het au bain marie op.
Hoe dan ook, dat was niet je vraag. Zet het er even bij voor het geval anderen op zoek zijn naar glas en geen toegang hebben tot lab-glas. 😅
Qua hoeveelheden: wij hadden flesjes van 120ml. Dit was voor ons voldoende omdat ik nooit meer dan dat kolfde. Zo kon ik het dus per kokfbeurt invriezen. Hij heeft ook heeeeeel lang geen grotere flesjes dan dat gekregen. Ga zeker niet vergelijken met kunstvoeding: daarbij worden al veel vroeger grotere flesjes aangeraden. Maar bij borstvoeding (of bij kunstvoeding op verzoek!) worden kleinere flessen aangehouden, dat past beter bij het natuurlijk drinkpatroon. Zie bv: https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/#:~:text=De%20hoeveelheid%20melk%20per%20kilogram,de%20vijfde%20maand%20110%20ml.
Uiteindelijk had mijn zoontje volgens deze berekeningen wel iets grotere flessen dan die 120 kunnen krijgen maar hij was er tevreden mee, vroeg dan hooguit iets eerder om een volgende fles.
Ik zou dus vooral voor flessen van 100 gaan en misschien later een paar grotere flessen aanschaffen, ook afhankelijk van of je tegen die tijd überhaupt zoveel kolft. Want anders is het alsnog fijner om het per kolfbeurt in te vriezen en zo nodig 2 flessen te ontdooien (200ml is nog steeds minder dan 250ml 🙃).

vorig jaar
Ons plan is om het in te vriezen in een ijsblokjesvorm. Ik heb er één met deksel die bpa vrij is en ik met de hand afwas. De blokjes zijn iets meer dan 10ml (moet nog even meten). Als het bevroren is kan het evt in een andere bak en kunnen we zoveel blokjes pakken als dat we nodig hebben, en zo hopelijk verspilling tegen gaan. En het dan ontdooien in glazen flesjes.
Glazen potjes/flesjes invriezen leek mij niet heel handig en veel ruimte in beslag nemen. En van die wegwerp zakjes vind ook weer zonde..